Punkok a múltból
Dőljenek hátra, lazítsanak, és menjünk egy kicsit vissza az időben. Mondjuk 74 évet, egészen 1935-ig. A spektrokronométert éppen feltalálták, Mary Pickfordot feleségül vette a korabeli Sean Connery, Douglas Fairbanks, Angliában bevezetik a 30 mérföld/órás sebességhatárt lakott területen belül, a magyar válogatott pedig döntetlenezik az olaszokkal.
Pöfögtek az Adlerek és DKW-k, a BMW is gyermekcipőben járt még a 3/15-össel és 303-asokkal, amikor egy lánglelkű konstruktőr, Augusto Monaco és barátja, az autóversenyző gróf Carlo Felice Trossi gondolt egy merészet, és saját versenyautó építésébe fogott. Trossi gróf igazi, korabeli autóbuzi volt, többek között a legendás Trossi-Mercedes SSK tulajdonosa. Ezt az 1930-as fekete gyönyörűséget látta OP a 2007-es Concorso d'Eleganzán.
Jól sejtik, most valami még döbbenetesebb dologról lesz azonban szó. Mert a mára már legendássá vált Trossi-Monaco az volt a javából.
Nézzék csak.
Az ott elöl egy 3982 köbcentiméteres, kétsoros, 16 hengeres csillagmotor, soronként nyolc hengerrel. És a furcsa, eszement ötletek sora csak folytatódik. Maga a motor ugyanis kétütemű, és két Zoller-kompresszor segítségével 250 lóerős teljesítményt ad le 6000-es percenkénti fordulatszámon. El tudják képzelni, mekkorát szól? Sajnos, videót sehol nem leltem, aki talál, ne legyen rest és ossza meg velünk.
Térhálós váz, kettős háromszöglengőkaros felfüggesztés, csavarrugókkal elöl-hátul és belülről hidraulikusan állítható lengéscsillapítók segítettek volna úton tartani a 710 kilós, steampunk világból teleportált szörnyet.
Az 1935-ös Olasz Nagydíj nevezési listáján már ott volt a Trossi-Monaco, de a horribilis 75-25 százalékos súlyelosztás miatti extrém alulkormányzottságától még a bátor Trossi gróf is megijedt, és versenyzésre alkalmatlannak nyilvánította.
Trossi halála után özvegye, Lisetta a torinói autómúzeumnak adományozta, ahonnan rendre kijár a különböző autós fesztiválokra, élő mementójaként annak a korszaknak, amikor az autóversenyzésben lehetett újítani, nagyot gondolni.
Még akkor is, ha sokszor nem jött össze.
Említettem már, hogy elsőkerék-hajtású volt?