Egyet fizet kettőt vihet, Chevrolet Captivához ajándék Aveo!

2009.02.24. 15:34
188 hozzászólás


Hogy hol a válság vége, még nem tudjuk. Sokkal szomorúbb, hogy ez itt még csak az eleje, és már ez is épp elég gáz. Pörög az elbocsátás-számláló, és akit elbocsátottak, többé nem fizet adót, ellenben munkanélküli segélyt kap, de kevesebbet vásárol, kevesebb szolgáltatást vesz igénybe, tehát további munkahelyek kerülnek veszélybe és szűnnek meg. És nagyon nem látszik a vége, csak annyi, hogy az Elbocsátásszámlálót nézve erős túlsúlyban van az autóipar.

Válságban autót eladni a lehető legnehezebb. A lehetséges vevők többsége a régebbit cserélné újra, de ilyenkor az a tuti, ha egy-két évig megtartjuk a régit, hiszen elmegy az szépen. Aki meg első autójára készül, nem háromszázezres kezdővel ugrik egy új Suzukiba, hanem vesz egy régi Swiftet háromszázezerért és csókolom: az még olajcsere nélkül is tovább húzza, mint a válság. Ami nagyszerű, de az új autók nem fogynak tőle jobban, és az autószalon-biznisz válság idején iszonyúan sérülékeny. Elképesztő trükköket hallani, hogyan próbálnak túlélni, vagy egyáltalán csak felszínen maradni a kereskedők, akiknek muszáj készleten tartani egy csomó eleve hitellel terhelt (finanszírozott) autót olyan időszakban, amikor egyáltalán nem pörögnek úgy az autók, ahogy a törlesztéshez kéne.

Az autókon a közhittel ellentétben egyáltalán nincs nagy haszonkulcs, legalábbis a kis-alsóközép kategóriákon nincs. Ha tehát valahol 20-30 százalékos akciót hirdetnek, akkor nagy valószínűséggel a marketing-költségvetésből csoportosították át a pénzt és az autót az önköltségi ár alatt adják, csak hogy végre megszabaduljanak tőle, és a válsághoz szabhassák a készletet.

Még a válság előtt több motoros cégnél is láttam olyan akciót, hogy a komolyabb gépek mellé (tehát természetesen nem a 600-as belépőmodellekhez) robogót adtak ajándékba. A hondás kereskedő értelemszerűen nem Hondát, a yamahás nem Yamahát, hanem valami noname kínai kis fost.

Ez viszont most teljesen más.

A Captiva listaáron hétmillióról indul, de van olyan akció, hogy Captiva 5,5 millióért, ami már önmagában szép: végre közelítünk az amerikai árakhoz, és nagyjából ennyi is lenne egy ilyen autó reális értéke, kétliteres dízellel. Eltekintve attól, hogy ezen bajosan keres a díler, tehát ebből sajnos nem lesz üzemszerű árszabás. Mindenesetre 5,5 millióért a Captiva verhetetlen vétel; mi már a 7 milliót se sokallottuk, hiszen egyszerűen jó autó és kész. A hozzácsapott ajándék Aveo megítélése már nem ilyen egyértelmű. Én speciel utáltam, volt viszont nálunk, aki igen nagyra becsülte, hogy végre egy olcsó kisautó, amiben kényelmes a futómű, és nem akar többnek látszani, mint egyszerű, olcsó kisautónak.

A Chevrolet Gyöngyös honlapján nem találtam a konkrét akciót, csak apróhirdetés-oldalakon, ezért felhívtam a szalont, áll-e még az ajánlat, és ha igen, milyen feltételekkel. Nem mindegy, milyen Captivához adnak milyen Aveót, mert ha például a 11,5 milliós V6-os benzines csúcsmodellhez, abba nem csodálom, hogy – árban - belefér a legfapadosabb Aveo. A 3,2-es Captiváról persze szó sem volt, ilyet aligha tart bárki készleten, nehezen tudom elképzelni, hogy akár egy is legyen Magyarországon. Valószínűtlen tehát, hogy egy ilyen beragadt Captivát akarnának kiakciózni.

Tehát telefonáltam, megkérdeztem: a lényeg, hogy menjek be, nézzek körül és megbeszéljük. Egyetlen fix pont, hogy az Aveo háromajtós, a többit – motort, felszereltséget megbeszélhetjük. Kemény dolog a válság, és épp az benne a durva, hogy zseniális feltételekkel juthat most új autóhoz, akinek tuti állása van. Csak hát kinek van ilyen időszakban tuti állása?