Első etap – donez

2011.06.20. 18:41
33 hozzászólás

Egészen mély filozófiai kérdéseket vet föl, hogy bő kétszáz kilométer megtétele után miért Pista a fáradtabb és töketelébb a kettőnk közül, aki egy sport/normál/komfort rugózási és egyéb üzemmódú, automatás, szuperkényelmes, klímás, empéháromhifis, bőrüléses Insigniában tette meg az út nagy részét, mint én, aki kint ült a tűző napon, máskor meg fagyos, borús ég alatt, helyenként orkánszerű szélben, egy lengéscsillapítás nélküli, a mai tudatlan autós szemével valami díszes társzekérnek tűnő járművön, ugyanazon az útvonalon. Ja, a bőrülés stimmel, pont.

DSC 1529

Nem, itt nem a machismo a kérdés, nem is a gyűrésállóság, az állóképesség, a kiafaszagyerekség. Egyszerűen csak annak az alapigazságnak a bizonyítását tapasztaljuk a saját bőrünkön, hogy mindent a maga helyén kell kezelni. Egy bőrös Opel Insigniával százhatvannal teperni ítéletidőben, a német autópályán? Lazán. Egy bőrös Opel Torpedóval ugyanezt megtenni bármilyen időben? Lehetetlen. Talán az Insignia felé billenti a mérleg nyelvét, hogy fordítva – tehát olyan 50 körüli tempót diktálni a legnagyobb (és sokkal gyorsabb) forgalomban azért mindkettővel megy a dolog. Az Insigniával gyötrelem, a Torpedóval csodálatos élmény. Ez erre való, simogatja a lelket. Benne ültem most 150 kilométert szinte folyamatosan, és még mindig ezt mondom.

Kisapátiék Puppchenje hasonló, sztoikus nyugalommal falta a kilométereket mögöttünk, műszaki hiba gyanújának pedig még az árnyéka sem vetődött egyik autóra sem. A Keller-féle piros Opel egyébként szinte tökéletesen zajmentes, csak akkor hallani belőle valamiféle autómotorikus hangot, ha a bal oldalon csücsülő utas – például én – kinyitja a kipufogószelepet, ami közvetlenül a leömlőnél kiengedi a gázokat a rendszerből. Régen úgy gondolták, ettől erősebb lesz a motor, valójában semmit sem érezni, persze talán a 62 oktános benzin korában lehetett, de ezt már nem tudjuk meg.

DSC 1468

A reggel nyolcas (na jó, fél kilences) 0 kilométerköves induláskor Az autó, a Népszabi és a Playboy újságírói ültek be a két gép utasüléseire, mi csak dokumentáltuk a startot. Úgy elhúztak a százéves vénségekkel észak felé, hogy mire mi a közel parkoló Insigniába vetődtünk, és utánuk eredetünk, már erősen az engedélyezett határokat feszegető sebességeket kellett diktálnunk, hogy Budakalász után(!) utolérjük őket. Szentendrén fotózás, az újságíró-kompánia egy része távozott, majd Pista megírta az első érdembeli posztot, én vezettem, Esztergomban pedig helyszínt kerestünk mindenféle szép képekhez, videosnittekhez. Aztán végre enyém lett a bal egy, ahol – számításaim szerint – a következő napokban elülöm majd az ülepemet.

Egyébként nem. Az ülés teljesen kényelmes, legfeljebb az zavar (Keller Lacit is), hogy csak egy lábamnak találtak ki helyet, a másikat hülyén be kell görbítenem, hogy elférjek. Mivel szeles volt az idő, az autózás közel sem volt olyan szélcsendes, mint a múltkor, amikor Kisapáti Jóska Opeljével krúzoltunk, vagy előtte, amikor a Keller-féle Torpedót vezettem. Még egy dolgot megértettem most: hogy hogyan autóztak ezekkel télen. A taposó és a padlólemez túloldaláról ugyanis dől be a hőség a gépészet felől, ha kint mínusz tíz lenne, valószínűleg elégnek bizonyulna egy vastag, nagy, lószőr pokróc, hogy kellemesen érezzük magunkat – deréktól lefelé.

DSC 1504

A múlt héten, kedden megjelent teszt óta Kisapáti Jóska lámpákat is felszerelt a kék Puppchenre. Gönyűn ebédeltünk, ott meg is kérdeztem tőle – mivel táplálja az izzókat, hiszen az ő autójában nincs is dinamó? Akkuról – szólt a sztoikus válasz – van abban áram ölég. Töltés persze nincs... Keller Laci autóján is furcsán működik ez – a dinamó a kardántengely közepén kapja a hajtást, ezért az ülések alatt lakik. Nem teljesen korhű, de néhány mozdulattal visszafordítható átalakítás, és még a karbidlámpák is megvannak otthon. Csak ha kellenének...

Hogy ne legyünk oly magányosak a vén gépekkel, valamivel kevésbé vén, de szintén nem éppen a szalonban megvásárolható kocsik és egy motor csatlakozott hozzánk Győrben a Győri Automobil és Motor Club tagjainak jóvoltából. Egy Cadillac, egy Rolls-Royce, egy Triumph és egy harmincas évekbeli Norton motorbicikli, valamint saját autóink alkotta konvoj terrorizálta onnantól a győri forgalom békéjét, illetve volt úgy, hogy inkább fordítva. Teszem hozzá – az autót mindenki, mindenhol imádja, évtizedek óta mogorva fintorba merevedett arcokon úgy látjuk felderülni a hatalmas, boldog vigyort, mint ahogy a Kalahári zöldbe borul a nagy esőzések után. Csak a kamionosok nem szeretnek bennünket. Azaz azok, akik szembe jönnek villognak, dudálnak, mosolyognak, de akik hátulról érkeznek, néha úgy előznek százzal, záróvonalat átlépve, beláthatatlan útszakaszon, bennünket a szalagkorláthoz szorítva, hogy szinte összetojjuk magunkat. Miért nem mennek az M1-en, ha olyan sietős?

P1050171

Végignéztem végre egy tankolást is. A réz, nyolcszögletű (vagy hat?, nincs itt a kép nálam) tanksapkához a csomagtartóban lakik egy hatalmas, valami pipa és egy régimódi gyertyakulcs mutációjából született kulcs, amivel kellő nyomatékkal le lehet lazítani és vissza lehet szorítani a menetes kupakot. Mivel a benzint a tankból a kipufogógáz nyomása viszi előre, ezért itt nagyon fontos a jó tömítettség, amit régen – ziher, ami biztos alapon – óriási, alaposan meghúzott kupakkal véltek biztosítani. Ja, az autók olyan 12-13 liter körül esznek százon, ez is új infó.

Most végre Sopronban dekkolunk. Mint írtam, műszaki hiba egy szál nem volt. Pista fáradt, nekem csak a pofámról égett le a bőr, de a legegyszerűbb módon, a nap által. Holnap naptejezek, ha még egyáltalán lesz mit. Most pedig rövidesen lehatolunk Sopronba egy fotózásra. Beteszem ezt a posztot, élesül, kicsit még matatok, hogy meg is jöjjek végre, aztán, gondolom olyan hét, fél nyolc körül lent leszünk a vén gépekkel a belvárosban. Holnap délelőtt már Ausztria felé robogva jelenkezünk.

Az oldalról ajánljuk

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
  • Hírek

Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított

Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.

április 8., 13:31
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
  • Hírek

Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)

Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!

április 8., 09:42
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
  • Hírek

Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik

A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.

április 8., 11:13
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
  • Hírek

2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján

Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.

április 8., 12:38
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
  • Hírek

A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt

Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.

április 8., 06:03
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
  • Hírek

Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!

A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.

április 8., 08:29
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
  • Hírek

Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot

Várnak, helyzetet értékelnek.

április 8., 09:23
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
  • Hírek

A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett

Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.

április 8., 07:10
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

7 órája
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
  • Hírek

Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is

Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.

április 7., 17:46
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
  • Hírek

Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!

Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.

április 8., 14:31
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
  • Hírek

Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5

A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.

április 7., 09:54
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
  • Hírek

Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája

A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.

április 7., 06:12
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
  • Hírek

India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja

Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.

április 8., 15:37
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
  • Hírek

Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!

A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.

április 7., 11:07
Bérelt helye van a konditerem előtt
  • Tesztek

Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1

Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.

április 8., 06:02
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
  • Hírek

F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?

A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!

április 7., 17:07
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
  • Hírek

Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját

A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.

április 7., 14:15
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
  • Hírek

Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert

Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.

április 7., 15:44
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
  • Hírek

Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában

Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.

április 7., 13:09
Pappas Auto 2025 Hunyadi út
  • Magazin

Pappas Auto 2025 Hunyadi út

április 8., 13:52
Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.
  • Tesztek

Kia EV6 e228 RWD GT-Line – 2025.

április 8., 14:54
F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Japán Nagydíj

április 7., 15:28
Ford Ranger Super Duty - 2026.
  • Hírek

Ford Ranger Super Duty - 2026.

április 7., 14:01
Garage 54 Lada XXL
  • Hírek

Garage 54 Lada XXL

április 7., 12:12
Bemutató: Audi A6 Avant
  • Tesztek

Bemutató: Audi A6 Avant

április 7., 12:44
Kigyulladt villanyautó Kajászón
  • Hírek

Kigyulladt villanyautó Kajászón

április 7., 15:00