Sokáig marketingmarhaságnak gondoltam, ezért következetesen átaludtam a biztosítók év végi kampányát. Most már tudom, hogy a hosszú ideig tartó passzív ellenállással minimum egy tengerparti nyaralás arát kiszórtam az ablakon. Így a biztosítók területi képviselői egy kicsit nekem is köszönhetik karácsonyi nyakkendőtűjüket, ráadásul jót röhöghettek az átkötésben rejlő spórolási lehetőséggel mit sem törődő ügyfelükön, rajtam.
Nálunk családi hagyomány, hogy a piszlicsáré, vagy annak hitt ügyekkel való bíbelődés helyett, a világ nagyobb összefüggéseit keressük. Ezért lehetséges, hogy az 1998-as, százezer kilométert futott Suzuki Swiftünk még mindig csak a B4 biztosítási kategóriába tartozik, az ugyanakkor gyártott BMW enduróm pedig a B3-ban zárja ezt az évet. Talán mondanom sem kell, soha nem okoztunk balesetet egyik járművel sem, pedig évi tíz-tízezer kilométer beleugrik mindkettőbe.
Ha önök is a lehető legtöbb pénzt szeretnék elherdálni a semmire, javaslom, hozzánk hasonlóan évekig ne váltsanak biztosítót, és elégedjenek meg az alamizsnával, amit a bonuslétrán való lépdeléssel szereznek. A besorolásuk csak akkor vész kárba, ha nem fizetik a csekket, ezért a szerződés megszűnik, majd amikor újra megkötik, visszakerülnek a lébecolók számára fenntartott A0 kategóriába. Mielőtt feltennék a kérdést, a Swifttel és egy korábbi motorommal is volt ilyen mulasztásom.
Miután 2008-ban új fejezetet kezdtünk, és kezembe vettem a járműpark biztosítási ügyeit, megtörtént a csoda. Az eszmélést követő évben a motor biztosítását, a kezdeti 10545 forint negyedéves díjról, minden lehetséges trükk bevetésével hamar 2520 forintra csökkentettem, míg az anyám nevén lévő Swift után 12000 forint helyett, most mindössze 5820 forintot fizetünk, szintén negyedévente. Így a két jármű biztosítására évente harminc ezret költök, szemben a korábbi nyolcvan-nyolcvanötezer forinttal, amelyről anno szintén azt gondoltam, hogy aprópénz.
Talán nem csodálkoznak, hogy a jelentős díjcsökkenés hírét hallva minden eddiginél nagyobb türelemmel időztem a PBA.HU kalkulátora fölött. Lássuk, hogy a baleseti adó előtti utolsó kampányban mit ígérnek nekem, a kezdetektől balesetmentesen vezető motorosnak, és anyámnak, aki szintén soha nem okozott még kárt.
Elhatároztam, nem engedek az e-mail címem, illetve telefonszámom megadásával nyerhető, minden bizonnyal horribilis kedvezmények csábításának. Beigazolódott a korábbi sejtésem, hogy a biztosítók alaposan megdolgoztatják az ügyfelet, mielőtt engednek áraikból. Mivel az Aegonnál nincs 18000 forint/év élő állománydíjú lakásbiztosításunk, már az egyes biztosítók bohóckedvezményeit is pontosan összegző lista tetején láttam, hogy minden megspórolt forintnak örülhetek, de eldöntöttem, hogy nem mélyedek bele túlságosan a szerződési szabályzatokba.
Azért mégis jó volt látni, hogy a Postánál 10 % kedvezmény jár azoknak, akiknek a szerződéskötés időpontjában van legalább harminc napra szóló tömegközlekedési bérletük. Ugye értik, ha az autós busszal jár, kisebb a valószínűsége, hogy balesetet okoz az autójával. Vagy itt egy másik nagyszerű ötlet. Nézzük, kit tekint tudatos vezetőnek a KÖBE:
"Azok vehetik igénybe a kedvezményt, akik vállalják, hogy fogadják a biztosító balesetmegelőzéssel kapcsolatos elektronikus levelét. Egy szerződő maximum 5 gépjárműre jogosult igénybe venni a kedvezményt. Szerződő vállalja, hogy az ajánlatfelvétel során megadja az e-mail címet, amely a biztosító és a szerződő közti kommunikációt biztosítja."
Hasonló, e-mail cím megadásához kötött kedvezményeket egyébként majdnem minden cég kínál, ezért nagyon remélem, hogy önök közül senki nem lesz aljas, és hoz létre külön postafiókot, a kéretlen levelek számára.
Bár pontosan a vártnak megfelelően alakultak az egyhármas Suzuki 2012-es tarifái, mégis maradtak nyitott kérdések. A jelenlegi biztosítónknál, az Allianznál például csak az eddiginél valamivel drágábban köthettünk volna új szerződést, amiből rájöttem, hogy mindenképpen lépnem kell. A legolcsóbb ajánlatot az Astrától kaptuk. Itt negyedévente valamivel kevesebb, mint négyezer forintot kérnének a derék Swift kötelező biztosításáért. Az ajánlathoz ingyenes élet- és balesetbiztosítás is jár, ami egy ilyen autó esetén nem hülyeség. Az öreg Swiftet azonban főként én használom, évente szűk tízezer kilométert teszünk meg vele, és a motorozás miatt soha nem érdekeltek a típusról szóló balesetes történetek.
Az én Zsófim hamarosan megkapja autójogosítványát, ezért tovább futott a tekintetem a listán. Kiszúrtam, hogy többek közt a Posta biztosítónál kérhetek kiegészítő biztosítást. Így ha ütközünk, akkor is megtérítik az autóban keletkezett kárt, ha a balesetet, vagyis legyünk optimisták, koccanást én, mi, szóval valaki a Suzuki vezetői közül okozta. A maximum 250 ezer forintig tartó önrész nélküli kártérítést választottam, mert negyedévente csak ezerkétszáz forintot kérnek érte, ami manapság már három liter benzinre sem elég.
Assur kicsit lelombozott, hogy ennyi pénzért nem fogják újjá építeni a Suzuki lerombolt elejét, mivel a beépített alkatrészek nem származhatnak az aprópénzben játszó bontókból, ráadásul amortizációt is számolnak majd, ami egy tizennegyedik évébe lépő autónál nem csekélység. Oké, akkor ez lesz a mi kis placebónk, a húzós helyzeteket pedig igyekszünk továbbra is kerülni. Még így is megtakarítottam évi 2400 forintot, vagyis ha bevezetik a baleseti adót, mindössze évi hatezer forintot kell fizetnünk a Suzuki után. Az ördögbe, remélem így befolyó milliárdokat mind az éhkoppon tartott kórházi dolgozók bérére költik majd.
Néhány napja megjött a K&H Biztosító ajánlata a motorra. Azt írják, hogy mivel az újév újabb kategóriaugrást jelent, akkor is csökkenni fog a GS kötelező biztosítási díja, ha hátra tett kézzel ülöm végig az átkötési kampányt. Volt egy olyan érzésem, hogy mégis érdemes végigfuttatni a kalkulátoron a motor adatait. Megtettem, és most már komolyan nem tudom meddig csökkenhet még, szeretett BMW-m kötelezője. A legolcsóbb tarifát a számomra ismeretlen Wabard kínálja. Náluk negyedévente mindössze 1551 forintért köthetek kötelezőt, ez már tényleg jelképes összeg. Összehasonlításként leírom, hogy néhány napja megkaptam a néhány a nemrég vásárolt Vespám első biztosítási csekkjét is. A húszéves, ötven köbcentis robogót évi 3700 forintért biztosítja a Signal. Arról a cégről van szó, amely egyébként 48 ezret kérne, ha náluk kötöttem volna újra a GS kötelezőjét. Ha valakinek van logikus magyarázata erre a rejtélyre, írjon kommentet. Ígérem, elolvasom.
A Suzukira kötött kiegészítő biztosításon felbuzdulva megnéztem, mit kínálnak a biztosítók a motorosoknak. Érdekes módon, az ár szerint rendezett lista első öt helyezettje mellett semmit nem kínál fel a PBA kalkulátora. A többieknél viszont főként azokat az olcsó szolgáltatásokat rendelhetjük meg, amelyeket az autósok is. Ezért lehetséges, hogy a Posta biztosítónál ugyanúgy megvehetjük a bennülők balesetbiztosítását maximum öt személyig, illetve a következetesen AutósTársnak nevezett Generali-féle jogvédelmi szolgáltatást is felkínálja a rendszer.
Persze tudom én, hogy egy baleset után minden segítség jól jön, de úgy látom, még mindig nem azok a biztosítók kecsegtetik a motorosokat mindenféle extrákkal, akik egyébként versenyképes áron kínálják a kötelező biztosítást. Sajnos a kiegészítést is kínáló biztosítók alaptarifái többszörösen meghaladják az első helyezett alapdíját, aki pedig a lehető legolcsóbb kötelezőt kötné a motorjára, csak a kötelező biztosítással járó, törvényben szabályozott szolgáltatásokra számíthat, ha balesetet szenved vagy okoz.