Összetörték a Pontont!
Ilyenbe ülteted a gyerekeidet... Ennyire régi autóval öngyilkosság járni, az első kátyúban kettétörik... Hát, még ilyet, ezeknél előbb megy péppé az utastér, mint hogy elgörbülne volna az ütköző...
Ilyen, és ehhez hasonló feddésekből nem keveset kap a veteránautó-használó, és valljuk be, az aggódás nem alaptalan - ezek a légzsák, pirotechnikás feszítőjű övek, sőt, egyáltalán övek nélküli, ABS, ASR, ESP nélküli autók tényleg nem biztonságosak ma már, használatukhoz nem árt némi óvatosság és előrelátás. De azért a dolgok nem annyira feketék és fehérek, ahogy azt előszeretettel látja az árnyalatokat látni képtelen egyed - ilyenből meg sok van.
Ütköztem már öreg Mercedesszel, mentem fának 127-es Fiattal, nem is kis sebességgel. Épen szálltam ki mindkettőből, de ettől még nem hiszem azt, hogy akár csak kicsit nagyobb tempó mellett ugyanezt állítanám most. Sőt, van nekem ötvenéves Ponton Mercedesem is, ami eléggé korróziómentesnek nézett ki, amikor vettem, aztán kiderült róla, hogy a felszín alatt az is eléggé rozsdás volt. Ja, és részt vettem vele törésteszten is, a kamion vagy egy autónyit átlökött a másik sávba, majdnem pont három éve, ott a hideg Härnosändben.
Nos, nézzék meg ezt az alábbi videót. Megint csak egy Ponton, de már szemre is borzalmasan rozsdás állapotban, bele nem ülnék az utcán, az ilyenből kiesik az ember, ha túl lelkesen huppan az ülésbe. És nekicsapják a falnak. Nem tudjuk, mennyivel, feltehetőleg nem a 64 km/h-s szabvány tempóval, de abból, amennyire felcsapja a farát a becsapódás után, arra következtetek, nem olyan kicsi a sebesség.
És az is látszik, hogy van motor az autóban, itt a túloldali felvétel, megvan a pillanat, amikor leszakad a kipufogó, tudják, a tárgy, ami lifeg a Ponton hasa alatt. Persze, a vezető meghal a kocsiban, hiszen a Ponton korában még nemhogy légzsák, de összecsukódó kormányoszlop sem volt, ebben az autóban öv sincs (az enyémben bezzeg van!), ha pedig a mellkasroppantó találkozás a kemény volánnal nem vette el a vezető kedvét az élettől, hát a visszacsapódáskor hátranyakló feje biztosan elég lesz a túlvilághoz.
Nem, nem biztonságos. De akkor is érdekes, engem legalábbis baromira meglepett, hogy mennyire egyben marad az utascella, milyen jól gyűrődik a tömpe autóorr. Ennél sokkalta, de sokkalta rondábban törtek mindenféle korai koreai, a nagyon közeli múlt kínai személyautói. Bár a Pontonnál Barényi Béla még épp csak bontogatta szárnyait, és igazából csak a Fecskénél lendült akcióba, azért már ebből a kocsiból is nekicsapott egy párat a gyár a falnak. Tanulság nincs, de a videó erősen meglepő.
-------------------------------------------
Azóta egyébként megnéztem a szöveget, amit a YouTube videó mellé tettek - ez egy igazi ADAC-teszt volt, 64 km/h-s sebességgel, arra voltak kíváncsiak, mit művel egy ilyen régi autó a mai normákkal. Itt az eredeti betű:
"Die Konfiguration sieht vor, dass ein Fahrzeug mit 64 km/h seitlich versetzt gegen eine deformierbare Barriere gefahren wird - eine extrem hohe Beanspruchung für die Karosserie-Struktur. Hiermit wird recht praxisnah der seitlich versetzte Frontalunfall im Gegenverkehr simuliert. Diesen Anforderungen musste sich auch der kleine Ponton (180er) stellen."
És még ők is csodálkoztak, bár a kormányoszlopot és övhiányt súlyos hibának ítélték. Hát persze. De akkor is, meglepő.