Úgy döntöttem, mégse viszem FIVÁ-ra Dezsőt. Igaz, hogy a nemzetközi oldtimer-igazolás külföldön némi hitelességet, itthon tízévnyi nyugalmat ad az embernek – műszaki vizsgamentesség, veterán checkup-mentesség – de pont dupla annyiba kerül, mint a sima veteránvizsga, ami azért szintén öt év háborítatlanságot hoz. Ráadásul, ha valami baj történik, és el kell adnom az autót, a FIVÁ-val biztosan úszik a pénz egy jókora adagja, amit kifizettem, márpedig most, a restaurálás utáni célba érést követően az otthoni malacpersely gyomra igencsak korog. Nem tarthatom tovább a családot kenyéren és vízen.
Pedig nagyon rendesek voltak a FIVÁ-sok. A legutóbbi posztomban olvasták, hogy nem tudom elvinni vizsgáztatni az autót, mert a sima OT-vizsgával ellentétben a FIVA-minősítésre nincsenek konkrét, előre meghatározott időpontok, hanem ha összegyűlik elég autó, akkor behívják a csoportot, viszont erre nekem így, sosincs időm. De mindenképpen ott szeretnék lenni, amikor az autót minősítik, hiszen éppen ez a hosszú folyamat megkoronázása. Hát felhívtak. Ha úgy szeretném, majd mindig jelzik, ha napokon belül összejön a csoport, és akár akkor is feliratkozhatok. Ha mégse jön össze a dolog, semmi baj nincs, elmehetek a következőre, stb.
Tényleg jólesett a figyelmesség, de amikor megtudtam, hogy lett hirtelen egy szabad hely pár nappal később Veszprémben egy sima OT-n, és pár ismerősöm szintén megy autókkal, motorokkal vizsgáztatni, úgy döntöttem, velük tartok. Sok volt mostanában a bizonytalanság, nem tudok tíz évre előre tervezni.
Hívtam hű domsjős szárnysegédemet, Sipit, hogy hozza a mozgásra feljogosító fehér táblákat, és zúzzunk el együtt egy kis délelőtti túrára, a Balaton közelébe, méghozzá Dezsővel. Mivel ő a Totalcar örökké készenlétben álló, kicsit testes, ám nélkülözhetetlen mentőangyala, nem is mondhatott nemet, no meg arra úgyis képtelen. Még a hajnali 5.20-as indulásra sem hörgött le.
Tehát múlt kedd éjjel utolsót ellenőriztem a szinteket, az autó eredetiségének igazolására összeszedtem vagy nyolc könyvet és újságot, teleraktam őket Post-Itekkel, magamhoz vettem a svéd papírokat és a kétnyelvű adásvételit, majd másnap hajnalban nyakunkba vettük az M7-est.
Sajnos Dezső nem megy igazán szépen. Ezt már akkor észrevettem, amikor elhoztuk Egerből, de észrevettem, amikor kivittem a Hungaroringre, az idei első TC-pályanapra és észrevettem most is. A régi Mercedesekben nem volt fordulatszámmérő, viszont a sebességmérő skáláján kis osztások jelzik, hova esik adott fokozatban a maximális fordulat. Az állólámpásaimat, Kati 190-esét ha nem is könnyen, de mindig ki lehet húzatni a vonalakig, pedig azok dízelek. Dezső motorja jó, ha a kétharmadáig kiforgatható az osztásoknak. És már ott is nagyon keserűen pörög.
Ráadásul gyorsítás közben fulladozik, mintha cigányútra ment volna a benzin, alapjáraton köpköd, kitartott gáz mellett is finoman ránt egyet-egyet, csak hogy jelezze: teszem a dolgom, kis gazdám, de nem vagyok jól, tudjad. Amikor még szinte teljesen piszkálatlanul elhoztuk Domsjőből, sokkal-sokkal jobb volt, akkor még csak kis fordulaton hülyéskedett.
Sebaj, kellemes, 100-105-ös tempóban lezúztunk Veszprémbe, befizettem a befizetni valókat, s alig volt időnk egy kávét inni a szomszéd presszóban, amikor már sorra is kerültünk. Egy gyönyörű, már a második vagy harmadik felülvizsgálatra (korai számozású OT-rendszáma volt) érkező, barnásvörös-fehér színkombinációjú Citroen DS állt előttem a sorban, utánam egy megmaradt, teljesen eredeti 730i BMW, kijjebb egy Triumph Spitfire és még két Zsiguli is, no meg egy frissen hozott, gyönyörű BMW R65-ös motor – kicsiny oldtimer-orgia volt, minden ilyen vizsgáztatás egyben buli is. És ez nem az az útmelléki hobbiösszejövetel – bár azokat is nagyon szeretem – itt tényleg szép járművek voltak.
Dezsőt mindhárom képviselettől (Mavamsz, Autóklub, Közlekedésfelügyelet) lefotózták, végigvizsgálták, kint, bent, felül, alul. A kardán első Hardy-tárcsájának egy csavarjánál megjegyzést tettek egy biztosítóalátétre, hogy rá kéne rendesen lapolni az anyára, de nagyjából ennyi, máskülönben tényleg csak az elismerés jött, hogy micsoda iszonyatos meló van az autóban, meg hogy miféle megszállott volt képes ilyen szintű munkára. Szerényen benyögtem Csabi nevét, hiszen legszívesebben plakettet tennék az autóra, hogy ő csinálta. Az érdem nem az enyém.
Ezek után borzasztóan szégyelltem, amikor a műhelyből való kiparkoláskor már nemcsak hogy dadogott, hanem még hangosakat tüsszögött is a motor. Vöröslő fejjel kiszóltam – kihűlt kicsit, mindjárt melegítek rajta… – de éreztem, hogy nagyobb a baj.
Egy óra múlva megkaptam a plakettet és a papírokat, az eső is szemerkélni kezdett, dög hideg lett, inkább léptünk. Végigküzdöttük magunkat Füred felé, a Balaton mellett készítettünk egy klasszikus, hatvanas évekbeli fotót, de utána már nem bírtam tovább a rángatást, kihúzódtam egy kút mellé. Szétkaptuk a gyújtáselosztót – basszus, nézd már, a rotor ide-oda lötyög a tengelyen.
Ha ég emlékeznek, amikor Csabitól elhoztam a kész autót, már küzdöttünk egyet a gyújtással, s végül úgy indult be az autó, hogy Csabi minden tiltakozása ellenére kihúztam a szívatót. Akkor is be akartuk már tenni az új rotort, de az nem ment rá a tengelyre, ezért visszatettük a régit. Őszintén szólva, eszembe se jutott ott, Egerben, hogy a régi, eredetijét megnézzem, hogy mozog-e ide-oda. Szorult, rácuppant, jó lesz, gondoltam én. Tévesen.
Nos, mozgott, nagyon. Kajáltunk egyet (egész jó a LUK-nál a chilis hot-dog), majd kissé csökkentett tempóban, 95-100-zal hazarobogtunk, nagy esemény nem történt, kibírta.
Itthon azért nem hagyott nyugodni a dolog. Délután bementem dolgozni, de este, miután hazaértem, szétkaptam a gyújtást. Először is megnéztem, miért nem megy rá az új rotor a tengelyre, hát a kúpossága nem stimmelt. Kellett egy jó rotor, hogy legyen egy stabil pont, ahonnan elindulhatok a gyújtás vizsgálatával. Nekiálltam dremellel, dolgoztam vele egy félórát, tizedről tizedre szedve ki az anyagot, végül rácuppant.
Ha már ott voltam, még jobban szétbontottam az egész gyújtást, mert már Csabinál kiderült, hogy rosszul áll az egész elosztó, túlságosan befelé fordul, és a vákuumdobja nyomja az első gyertyapipát. Csabi nem nyúl autómotorhoz, de Karesz felvilágosított, hogy ha a tövéig elbontom a szerkezetet, a legalsó, kétfülű körmös tárcsát ki tudom húzni, és azt már foganként odébb tudom tenni a helyén. Így tettem, eggyel odébb raktam a tárcsát, összepakoltam mindent.
Addig volt egy tüsszögő, kicsit gyengélkedő motorú Pontonom. Most kaptam hirtelen egy beindíthatatlant. Hogy boldog voltam-e? Mögötte a Bianchival a garázsban, ami ki se tudok szedni, amíg ott a Ponton bálnateste? Nem, nem ordítottam, túlságosan félek a dühöngéstől Dezső szűzies tekintetének kereszttüzében. Csak a fogtömés pergett csikorogva a szám sarkából.
Szerencsére a Ponton főtengelyén van szép, nagy fokolótárcsa, feltettem felső holtpontra, állítottam neki egy leheletnyi előgyújtást. Erre bármilyen benzinmotornak be kell indulnia. Csak úgy látszik, a Pontonénak nem.
Megint állítottam, visszavettem az előgyújtásból. Semmi, még egy tüsszentés sem. Adtam neki némi előtt. Dezső, gyomrából megindítóan önindítóhangú wa-wa-wa-wa hangokat böffentve, bambán nézett rám. Mit akarsz? Mint amikor az ember egy bernáthegyinek akarja elmagyarázni, hogy ráfeküdt a papucsára. Egy régi, karburátoros benzinmotornak ekkora tól-ig gyújtással kötelező lett volna beindulnia, még ha randán is. Ez meg… Te Dezső, ne szórakozz velem, mert hívom a finn kamionost…
Nem ijedt meg. Röhögött rajtam, mellesleg megette az akkut titokban, már csak annyit mondott waaa-waaa, amikor nyomtam neki az indítógombot. Feltettem töltőre. Vártam. Ide állítottam, oda állítottam. Még idébb, még odébb. Semmi. Felhívtam a Kareszt, mert úgy éreztem, meghülyültem. „Tedd fölső holtpontra, próbalámpázd ki, épp egy leheletnyi előgyújtást adjál neki” – utasított. De hisz’ Karesz, épp ezt csináltam az imé… „Nem baj, csináld úgy, ahogy én mondom!” – dörgött tovább, és a telefonomból kicsit szivárogni kezdett a füst. Megjöttem.
És odatettem.
„Most akkor húzd ki a kábeleket, és rakd össze úgy, hogy az 1-es henger felé mutasson a rotor!” – vegzált. De Karesz, lehet a gyújtás a 4-es hengernél is, honnan tudod, hogy pont az 1-esnél lesz? Egyébként is, én tudom, hogy a 4-esnél van a gyújtás, hiszen én szedtem szét, végig figyeltem, hova forgatom a főtengelyt, meg se moccant... „Ne dumálj, csavard le az olajbeöntő sapkát, nézd meg, hogy a két bütyök felfelé áll-e V-ben, ha igen, ott lesz a gyújtás!” – dörgött.
Letekertem. Benéztem. És ott volt. Nem értettem.
Hiszen végig figyeltem, hogyan teszem be az elosztót, mindent, minden alkalommal ugyanúgy pakoltam vissza, csak egy foggal tettem odébb. Ez egyébként még mindig nem elég, kell minimum plusz egyfognyi korrekció, akkor lesz a helyén. Vajon mikor fordult el 180 fokot? Nem tudom, valószínűleg lehetett egy rövidzár az agyamban. Talán amikor önindítóval átforgattam a motort, és pöttyet kijjebb csúszott az elosztót, mert nem húztam le eléggé, hogy mozgatni tudjam, csak az lehet. Mindenesetre 180 fokkal elforgatva azonnal beindult, sokkal szebben is járt.
De van még teendő. Miközben ügyködtem, azt is észrevettem, hogy a megszakító szikrázik miközben emelgetem, tehát a kondi is kuka. Lehúzogattam a gyertyapipákat amikor már járt a motor, és észrevettem, hogy a 2-es hengerre szinte teljesen érzéketlen, tehát ott is lesz valami bibi. Rövidesen ezeknek is utánajárok, semmi gond. Legalább már sejtem, hol lehetnek a hibák. Szuper, haladunk.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Megjelent posztok azóta, hogy Dezső a hazánkban állomásozik (időrendben visszafelé):
2013.07.31. El se hiszem, beindult a honosítás
2013.06.13. Totalcar Pályanap - Hazajött a Ponton!
2013.06.09. Centikre a befejezéstől
2013.03.03. Legközelebb talán már el is hozom
2012.12.23. Már csak papírmunka van vele?
2012.10.30. Te jó ég, a végén még elkészül!
2012.09.30. Alagút vége? Az a mozdony lámpája…
2012.07.22. Dezső keréken!
2012.06.10. Vakul, aki látja
2012.03.29. Breaking, a Ponton fényeződik!
2012.03.18. Ponton - lassan már aranyból
2011.11.26. Puchot mentettem, Bianchit kergettem (részben Dezsőről szól)
2011.09.25. Egyre lassabban, de biztosan előre
2011.07.17. Mi van a Mergákkal? (részben Dezsőről szól)
2011.05.01. Egy isteni sellő, avagy a tökéletes krumpli
2011.03.27. A beszakadt köröm öröme (részben Dezsőről szól)
2011.03.06. Utolsó simítások a testen
2011.01.15. A oszlopom már van
2010.12.19. Pokoli örömtűz az alagútban
2010.11.21. A kút neve Dezső
2010.10.03. Dezső a műtőasztalon
2010.08.21. Mozgásba lendül a Ponton ügye!
2010.04.15. Zaba a Ponton árnyékában
2010.04.01. Ponton Dezső először a klubban
2010:03.17. Ponton Dezső zuglói polgár lett
2010.03.12. Négy hülye és a guruló krumpli esete
2010.03.11. Dezső önerős lett!
2010.03.10. Megint röfög a Dezső. És hogy!
2010.03.10. Ennyivel volt csak hosszabb a lánc
2010.03.09. Megjött a diagnózis a motorról
2010.03.08. Végállomás, nem megy tovább
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
![]() |

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
