Kamiont a cipősszekrényből
Ha tokiói szalon, akkor Daihatsu-stand, ezt lassan illik megjegyezni. A legérdekesebb megoldások általában ennél a márkánál vannak, a standjuk kihagyhatatlan. Talán érthető, hogy miután kétszer lezavartak a Toyota-standról, mert még/már/akkor épp nem lehetett fotózni, inkább átbattyogtam a Daihatsuhoz élvezkedni.
Amúgy is fúrta az oldalam a kíváncsiság, mert már a standok résein át láttam valami olyan járműnek egy részletét náluk, hogy nem akartam hinni a szememnek. Most végre megnézhettem élőben. Egy nyergesvontató volt az. Igen, egy Daihatsu nyerges, bármennyre is sziszeg most minden kamionsofőr.
Persze, mivel Daihatsuról van szó, ez nem az a tipikus Iveco, amiből tíz perc alatt ezer húz el az M0-áson. Aki ezt hiszi, alaposan dörzsölgetné a szemét, ha meglátna egyet a forgalomban... Ez a hatalmas szörny ugyanis egy kei-autó, tehát mindössze 3,4 méter hosszú. Élőben hihetetlenül aranyos, azonnal elképzeltem, ahogy végighajtok vele a Nagykörúton szombat délután, amikor már gyűlnek a sörözők előtt a népek, majd átkrúzolok vele az Andrássyn át a Hősök terére, és leparkolok vele a Műjég mellett. Ez mindennél nagyobbat ütne.
Sajnos, mint szinte minden érdekes járműben, amit a szalonon kiállítottak, ebben sincs igazi motor – villany hajtja ugyanis. A villanymotort viszont nem akkumulátor táplálja, hanem tüzelőanyagcella, ami sokkal érdekesebb, mint bármilyen más tüzelőanyagcella, ami van. Ebben ugyanis nincs drága (és igencsak véges készletekből táplálkozó) platina, igaz, ehhez a cellákban az elektron-áram fordított a hagyományos megoldásokhoz képest, s nem mellesleg hidrogén helyett nitrogént kell tankolni bele. A nitrogént viszont nehéz kezelni, így az FC Deck nevű csodacukiság nem tankolható oszlopból. Ehelyett – a tervek szerint – cserélhető, előretöltött palackokkal működne.
Ilyen tüzelőanyagcellát már két évvel ezelőtt bemutatott a Tokyo Motor Shown a Daihatsu, akkor írtam is róla, de itt már autóba is betették, halad a világ. Látják, egy problémát megoldottak (nem kell bele drága platina), egy újabb született (nitrogéntankolás). Villanymotorral persze már nem lenne olyan élvezetes a körúti korzózás ezzel a zsebkamionnal, én is inkább valami miniatűr V10-es, kétütemű dízelt képzeltem volna bele, bubufékkel... De akkor is vagány, kár, hogy sose lesz.
A másik szupercukiság a szintén kei-autó kategóriába tartozó, szintén 3,4 méteres Deca Deca volt a standon. Valódi hajtáslánca van, egy háromhengeres, turbós 660-as, két vezértengellyel. Ekkora helyet ilyen apró autóba gyártó még nem pakolt, ráadásul mindkét ajtaja szekrény stílusú és B oszlopa sincs. Kinyitva lenyűgöző, ilyenkor csak egy keret az egész autó, bár ez az a pillanat, amikor megfogalmazódik a fejünkben, vajon egy gyerekkádnak vagy ennek jobb-e a törésbiztonsága.
Az ülések egyébként nagyon magasan vannak, szabadidőautós a vezetési helyzet. A kei-autó szabvány szerinti, maximális 1,5 méteres szélességben persze csak négyszemélyes utasteret tudtak megvalósítani, de azok az ülések legalább egytől-egyig a padlóra hajtogathatók, teljesen sík belső platformot valósítva meg ezzel. De hát, ez is csak tanulmány, akármilyen klassz.
Akadt viszont rendesnek tűnő autó is, a Copen roadster (feltehetőleg az) utódja, amit óriási fantáziával Kopen névre kereszteltek. A régi tojás volt, az új szögletes, a mostani időknek ez jobban megfelel. Szintén kei-autó, szintén 660 köbcentis, turbós és DOHC, szintén 3,4 méter hosszú.
Ezt már – ha minden igaz – gyártani is fogják. Mokány kis dög, bárki örömmel hazavinné szerintem, kár, hogy elsőkerék-hajtásos. Trükkje a házilag leszedhető külső panelgarnitúra – az RMz kivitelű, egyszínű kocsit bárki, minimális melóval fél óra alatt átépítheti más színűre, sőt, akár matt sárvédő-szélesítéses, XMz kinézetűre is.
Daihatsuéknál mindig érdemes megnézni a hátsó tablót a kiállított autók mögött is, 2011-ben itt fedeztem fel az érdekes tüzelőanyagcella-rendszerüket is. Most is kitettek egy 660 köbcentis, 60 lóerős motort és rajta a CVT-váltót, illetve egy elektronikus vezérlőegységet ide, három monitoron pedig mindenféle filmek futottak a legfrissebb újításokról. Egy csomó forradalmi dolog van ebben a motorban:
- hűtött EGR-visszavezetés: ha hideg, nagyobb mennyiségű kipufogógázt lehet visszavezetni
- e:S Green Ignition plazmagyújtás. Az égéstérben levő elegy elektromos vezetőképességét mérik, ezzel pedig hajszálpontosan be tudják állítani a gyújtás intenzitását és idejét, így pedig különösen forró gázokat pufoghat ki a motor a katalizátor felé, tisztábbá téve ezzel a kocsi működését,
- a kipufogóvezetékbe tett Peltier-elemmel plusz áramot generálnak
- a CVT-váltóban fűtik az olajat, ezért már hidegen is könnyen áramlik, kisebb veszteséget okozva ezzel.
Kár, hogy a Daihatsu a borzalmas Sirion idején próbálta megvetni a lábát Magyarországon. Sokkal jobb lenne, ha most jönne. Ezekkel a cuccokkal...
(További képek a galériában, a képekre kattintva érhetőek el.)

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
