Nem tartom magam babonásnak, de ha autókról van szó, rögtön akad kettő is, bár ezeket szívesebben hívom tapasztalatokra alapozott, tudományos téziseknek. Egyrészt a megvásárlásra kiszemelt autót nem próbálom ki, csak átnézem. A próbakörre meg egy barátom viszi el. Ez mindig működött. Amikor megszegtem ezt a szigorú szabályt, akkor a sors orális kielégítése mindennapos volt. Ez történt például Mózessel. A másik ilyen szabály, hogy nem írok a belsőségre a romjaimról.
Amiről nem írtam, annak nem lett baja. Sokáig tartottam a frontot, pedig az arrogáns vezetőség párszor rámszólt, hogy márpedig muszáj! Egy idő után írtam például Doxáról, el is lopták. Mózest már említettem. Nézzék meg Papp Tibi Avensisét. Alig ír róla, nincs is semmi baja. Most azon ne csússzunk el, hogy egy Toyota Avensis. Vagy ha nincs baja, nincs miről írni. Ezek tévhitek!
A Hacsit sem akartam kipróbálni, ezért volt ott Pista a vásárlásnál. A Palóc Örökmozgó Szövegláda (továbbiakban PÖSZ) nagyon jól tud autót venni, hát majd elmondja a próbakör végén, mi legyen. De nem, begyömöszölt a kormány mögé, és utána már le nem tudtam venni a lábam a gázról. Már akkor tudtuk, hogy lesz néhány cserélendő apróság, de nem aggódtunk. Mire hazaértem, már a Facebookon figyelt a vásárlás. Ennyit a babonákról.
Aztán volt egy Bandi-féle kocsmai gyorsszerviz, hogy a pályanapon ott lehessek. A Hungaroring után viszont fokozatosan romlott az állapot, nem is nagyon használtam. Félretettem egy picit, begyűjtöttem a cserélendő dolgokat, és lebeszéltük Novoth Tibivel, hogy nála megcsinálhatom...miközben persze átnéz a vállam fölött, hogy ne csináljak túl nagy baromságot. Aznap Bandiék is szerelni készültek, úgyhogy lett volna rögtön több értő szem is. Vagy kibic. Esetleg troll. De inkább értő szem.
Tibihez persze aznap nem jutottam el, mert az AC lefeküdt. Mindenki rákérdezett: ugye nem tankoltad tele? Dehogynem! Rozsdás volt a tank, az AC pedig némi vinnyogással megköszönte a részvételt. Ez a burzsoázia bosszúja, az ember ne tankoljon koppig! Vagy ne legyen rozsdás a tankja! Este a Török, akivel amúgy autót szoktam venni, kivontatott a műhelybe. Szóltam Tibinek, hogy annyira nem sürgős a dolog, mert tesztautó-túltengés volt a szerkesztőségben, és egyébként is jobb ha a jólfizető munkákkal foglalkozik, sajnos nem én teszem gazdaggá.
Tibi szerintem valami hálás köszit nyöghetett, de nem hallottam igazán, annyira betemették a kikönyökölt Prince-motorok. A tankot pár nappal később lekapta, én pedig elvittem Kisvárday-Papp Miklósnak. Ő rendesen kipucolta és lekezelte, úgyhogy most néhány évtizedig emiatt nem kell aggódnom. Az AC valamilyen utólagos tákolás során kerülhetett bele, mert nem hiszem, hogy a mérnök-szanok Pierburg univerzális AC-val álmodták meg a karbis AE86 SR5-öt. Bandi tanácsára rendeltünk BPracing Sanyitól egy köznyelven kattogós AC-t, ami az Első Faluvégi Farolás előestéjére már bent is volt.
Hogy miként működött? Fogalmam sincs. Egy nappal a kakucsi buli előtt ott pingvineztünk a Corolla előtt. Ez a részemről nem akkora meglepetés, elvégre nekem egy szelepfedél-tömítés cseréje is komoly kihívás és akár egész hétvégés családi program. Ellenben az, hogy Bandi és Tibi az állukat vakargatták, már komoly aggodalommal töltött el. Az egyes henger nem akart beszállni a négy ütem bulijába. Gyertyák cserélve. Gyújtáskábelek szintén. Az elosztófedél új. Az elosztó jó, 180 fokkal elfordítva a hiba nem bóklászott át a négyes hengerre, maradt a helyén. Kompresszió van. Szelephézag van. Üzemanyag van. Mégis, baj van.
Ebből nem lesz Kakucson drift, csak dokumentálás. A pálya mellett ácsorogva addig szomorkodtam, míg a két shitgunos gonosztevő meg nem sajnált és ki nem engedtek a zombi-hacsival a pályára. Nekem ez volt az első, nekem jó volt, pedig csak egy félkegyelmű firkász forgolódott fogalmatlanul a flaszteron...ezt hívják dedó driftnek, de akkor is nagyon jó volt. A túlélése okozta mámorban Bandi még azt is ki merte jelenteni, hogy egész jó voltam. Csak azt sajnáltam, hogy erről nem volt képi bizonyíték az utókornak. Aztán pár napja Demo Foto felrakott pár képet a Facebook-oldalunkra. Azért biztos, hogy a Shitgunt itt én vezettem, mert Bandi egyedül ekkor vette fel a bukóját.
Eközben Tibi, a gerilla-szerelő csak lekapta a hengerfejet, de ez nála igazából üzemszerű. És milyen jól tette! Szemmel (Tibi szemével!) látható volt, hogy a motor felújításának egyszer már nekifutottak, de nem biztos, hogy az olyan jól sikerült. A dugattyúk, gyűrűk jól mutattak, merthogy Tibi lendületbe jött, és kicibálta azokat is. Hengerfalon vállasodásnak nyoma sem volt. Ellenben az egyik kipufogószelep szorult, nem zárt rendesen, szívás ütemben áteresztett, vissza a henger irányába. A szívószelepek pedig borzasztóan szét voltak kopva.
Elvitte hát néhány hete az egészet egy gépműhelybe. Szombaton kimentem megnézni, hogy áll az autó. A hengerfej végre egy levegőt szívott a Corolla maradékával, bár az intim együttlét még odébb van. A gépműhelyben besíkolták a hengerfejet, lezavartak némi szelepfészek marást és kicserélték a szívószelepeket. Sajnos csak Suzuki-szelepek voltak kéznél, melyeknek a szára, ha csak egy alulfejlett hangyányit, de rövidebbek. Ennyi még talán belefér, a szelephézagok belövésével kompenzálható is, és remélhetőleg Tibire már "csak" némi legózás vár.
Apró mellékszál, hogy a karburátoron sem volt minden rendben. Egy membrán át van szakadva, cserére vár, és ha az megvan, talán nem fogja úgy locsolni befelé a benzint, mint győztes Schumi a pezsgőt. Ami után még nagyon kajtatunk, az egy tömítés a kipufogó- és szívósor közé. Itt van egy terelőlapka, amit a motor hőmérsékletétől függően nyitott ki, némi kipufogógázt visszavezetve. Mivel be volt szorulva, a vezérlése pedig az évek során meglógott, egy ideig most csukva lesz, de legalább nem fogja az egyes és kettes hengert fojtani.
Közben meg megy körülöttem a duruzsolás, hogy mi legyen vele:
-Szerezz bele egy 4A-GE 16v-t!
-Blacktop kell!
-Nagy karbi az igazi!
-Két nagy karbi még igazibb!
Egyelőre csak menjen. Nagyjából úgy, ahogy a toyotás szanok azt kitalálták, mert igazából így is jó...már amennyire emlékszem. Hogy még mindig nem megy, az cseppet sem Tibi hibája, én ragaszkodtam hozzá, hogy ő csinálja. Benne vakon bízom, csak hát a kis turbómotorok Csomolungmáját ha már megmászta, utána kevés ideje marad . Kareszban is vakon bízom, talán hozzá is vihettem volna, de ő vagy megetetett volna a bernáthegyijével, vagy Margóval főztjével etetett volna engem halálra, ha beállítok hozzá ezzel. Megérdemeltem volna. Igazából az egész vásárlást nem bánom, csak már nagyon hiányzik a Hacsim, aminek végre nevet is sikerült adnom. Hako, azaz Doboz.