Megígértem Pistának, hogy szombatra összekalapálok egy posztot azokból a képeimből, amiket nem tudtam elsütni sem a BMW 2-es bemutatóban, sem a hétfőn érkező 4-es kabrióban, a Vegas-Los Angeles útra kapott X5-ösről szóló tesztben, de még a BMW Designworks-üzemlátogatásomról készülő cikkben sem. Hát ez lesz az.
Fent a Santa Monica Pier, sok híres film helyszíne, és a Chicagótól Los Angelesig vezető régi 66-os út hivatalos végpontja. Januárban nincs tömeg, az biztos.
Ez még Vegas, távolban a reptér, az előtérben két Mazda, melyek közül egyiknek sem látom be az értelmét, egy kemény gyorsulásra készül.
Ez is olyasmi, amit átvehetnénk Amerikából: a négy égtáj, mint irányjelző, akár a városban, a házak között, akár a város határában. Nem tudom, hányadszorra jegyeztem meg például, hogy az M0-áson melyik lehajtót jelenti Nyíregyháza és melyiket Szeged - az észak-dél rendszerben nem kell térképet előkapkodni, hogy tudjuk, nagyjából jó irányba megyünk.
Még egy égtájas táblarendszer, de itt leginkább San Bernardinónak örültem meg: A Hells Angels motorosbandáról szóló könyvekben fontos helyszín, mert ott alakult az egyik első klub.
Messze megy a vonat, és vezetés közben fényképeztem, de talán látszik: borzalmasan hosszú, és kettesével pakolják rá a konténereket.
Egyszerre csak megláttam Klondike nevét: nagy Jack London-rajongóként annyira elbizonytalanodtam, hogy véletlenül még a vakut is bekapcsoltam. Klondike??? Az nem Alaszkában van? De, ott is. De mire ennek este utánanéztem, fejben már megvolt a sztori, hogy akkor Klondike biztos a kaliforniai aranylázból ismerős, még akkor is, ha ez ráadásul még Nevadában van.
Ha valaki azt hinné, hogy Las Vegas és Los Angeles között annyi látnivaló lenne. Igazából Vegasból keletnek kéne elindulni, mert ott a Grand Canyon, vagy északnyugatnak, mert ott meg a Death Valley. Nekem most csak erre volt dolgom.
Ilyenből többet is láttam, alighanem naperőmű. Ha minden igaz, ez konkrétan a Nevada Solar One, mellyel a számítások szerint annyi CO-kibocsátást spórolnak meg, mintha 20 ezer autó tűnne el az utakról. Egy kevésbé izgalmas mértékegységgel szólva ugyanez 65 megaWatt. Egy paksi blokk azonos értéke 500. És most tekintsenek meg néhány autót, melyek rajtam kívül szinte senkit nem érdekelnek. Néhány amerikai Toyota 4Runner 3. következik!
Sok arra a 4Runner, és szinte mind legalább olyan jó állapotban vannak, mint az enyém. Ez a 3. generáció (1995-2002) talán a legelterjedtebb, Ilyen bug shield-et, mint az alsón mennyit vadásztam... Mindenesetre kíváncsi vagyok, kíméletes használat mellett mikor kezd széthullani egy Tehén. Láttam pár újat is, de szerintem élőben nem néznek ki olyan jól, mint képen.
A Bubba Gump rákétterem-lánc Santa Monicai üzlete, melyet Sixx ajánlására kerestem fel.. Minden a Forrest Gump-tematikáról szól. Bent idézetek a filmből, mindenféle Forrest Gump-relikvia, és persze sok rákétel. Igen finomak, én másnap is visszamentem. A franchise nem kerülhetett sokba a tulajdonosnak, hiszen az övé az 1994-es filmet gyártó Paramount Pictures is. Az alapsztori ugye az volt, hogy Forrest hasonlóan félnótás katonatársa, Bubba rákhalász volt, és állandóan azt tervezgették Vietnamban, hogy majd együtt nyitnak egy jó rákéttermet. Bubba meghalt, de Forrest megnyitotta.
A Bubba Gump vécéje, amiben nekem az az érthetetlen, hogy Amerikában miért rakják olyan alacsonyra a piszoárokat? Van, ahol az általunk megszokott helyen vannak, máshol meg majdnem a talajon - gyerekek számára pedig, amennyiben ez szakmailag egyáltalán lehetséges, még mélyebbre rakják.
Az itallap pingpongütőn van, ez pedig egy pájnt (bő fél liter) sör. Én lepődtem meg a legjobban, hogy kaptam rendes, erős, finom, illatos IPÁ-t, amit itt természetesen ájpíéjnek mondanak. A háttérben a tábla, amit ha felhajtunk, egy piros STOP FORREST STOP kerül elő, amire azonnal megáll mellettünk egy pincér. Vagy legalábbis tényleg egy percen belül. És ha sört kérünk, fel kell mutatni a személyit. Tőlem is elkérték, mind a kétszer. Azt hittem, poén, de komoly volt.
Szeretné elkerülni a dallamtapadást? Akkor ne olvasson tovább: ez amúgy sem az a Hotel California. Az Eagles dala 1977-ben hódított világot, de már az első sorból nyilvánvaló ("On a dark desert highway..."), hogy ez csak egy Hotel California. Ettől függetlenül rengetegen vásárolnak itt mindenféle szuvenírt.
Egy Corvette a Santa Monica Pier deszkás parkolóján - az autó nem különösebben érdekes, de öt nap alatt egyedül itt hallottam magyar szót; honfitársaim arról beszélgettek, hogy ez akkor most hány ló is. Nem szálltam be.
Egy kis városi forgalom valahol Hollywood-alsón. Igazi dugóba sosem kerültem, pedig a legváltozatosabb napszakokban jártam a legkülönfélébb helyeken. Szerintem alapvetően jól ki van ott találva a közlekedés, és ahhoz képest, mennyi az autó és mekkorák a távolságok, a gyorsforgalmi soksávos utak hálózatának köszönhetően hamar el lehet jutni egyik pontból a másikba. Egyik reggel rajtakaptam valamelyik helyi tévéadót, hogy rettenetes dugóként aposztrofálnak egy útszakaszt, ahol láthatóan folyamatosan haladt a forgalom. Lassan, de nem állt. Jártak már ezek a Róbert Károly körúton?
Utólag nézegetve a képeket tűnt fel, milyen kevés Priust is láttam - a filmekben erősen túl lehet reprezentálva. Ide azért jutott egy, a G Merci és a Mondeo kupé mellé.
Nem tudom, a Chrysler-fúziónak köszönhető-e, de Fiat 500-ból határozottan sokat láttam. Nem is néznek ki hülyén az amerikai utakon. Ez itt egy hollywoodi étterem mögött áll az emelkedőn.
Feltűnően sok az őrült, aki vagy koldul is, vagy csak úgy őrült. Az őrültek időnként táblákon hirdetnek valamit, mint például What happen to integrity. Nem is tudom, erre hányast kapott volna a srác a suliban. Mindenesetre a sövény mögött látható a kerítésnek támasztva a másik dolgozata.
A legtöbb új izomautó Ford Mustang. Sok a négyajtós Dodge Charger, rendőr kivitelben is, láttam még pár Challengert, mint ez itt. Camarót alig, pedig én titkon olyat szeretnék.
Parkolóóra. Bedugjuk a bankkártyát, és két nyomógombbal beállítjuk, hány percet akarunk vásárolni. A jelzett időig zöld LED villog, utána piros.
A mocsárjáró Bronco és a T1 hippibusz csak úgy parkolgatnak. Erre mondják, hogy Kaliforniában van autós kultúra.
Végezetül pedig egy autókölcsönző, ami tényleg elég olcsónak tűnik: napi 20 dollár még ötezer forint sincs. A honlapjukon megnéztem, hogy 60 cent egy kilométer, a benzin meg ugye 240 forint: hol itt a csapda?!