Egy finn versenypálya szomorú sorsa
Magára hagyták, eldózerolták, majd ami maradt belőle, felgyújtották. A Keimola Motor Stadium, a finnek egykor ígéretes versenypályája a hatvanas években épült, amikor az északi országnak még Forma 1-es bajnoka sem volt. Azóta lett három, pályák terén viszont rosszabbul állnak, mint ötven éve.
A finnek Európa legtöbb nemzetétől pár éves lemaradásban, 1910-ben kezdtek bele az autósportba. Ekkor indulásként egy befagyott tavon rendeztek versenyt, majd kilenc évre rá megalapították a Finn Autóklubot. A jégen autózás műfaja ezután sem kopott ki, de ettől kezdve már hivatalos keretek között zajlott. Talán ez volt az oka, hogy a pályaversenyzéshez viszonylag későn értek el. 1932 volt az első finn nagydíj éve, a helyszín pedig az Elaintarhan ajot, egy Helsinki utcáin kialakított pálya volt. Ez hosszú ideig úgy-ahogy kielégítette az igényeket, bár volt vele egy probléma: a szűk utcai pályát kinőtték az évek alatt egyre gyorsabb autók. Egy 1963-as futamon történt halálos baleset kellett ahhoz, hogy döntés szülessen a váltásról. A baleset egyik szereplője volt az a Curt Lincoln is, aki tizenháromszor nyert futamot nyert itt, és a kor legsikeresebb finn autóversenyzőjeként ismerték. Sokak közt ő is szorgalmazta egy új, állandó versenypályára építését.
Egy futam az Elaintarhan ajoton
Lincoln, az angol gyökerű, stockholmi születésű finn lobbistának sem lehetett utolsó, elérte ugyanis, hogy az általa ajánlott területre kerüljön az új pálya. Bár a szövetség eredetileg Helsinkihez közel szerette volna, végül az akkor ötvenezer lakosú dél finn város, Vantaa melletti ötvenkét hektáros földön kezdték el építeni 1965-ben. Keimola Motor Stadium néven, 1966. június 12-én nyílt meg. Nyolc kanyarral, 3,3 kilométer hosszan (ebből egy kilométer volt a célegyenes) ívelt egy erdő közepén. Ekkoriban épült a még ma is álló Ahvenisto pálya is, de az minden téren eltörpült mellette.
Keimola sajátossága volt, hogy nyáron hosszú versenynapokat lehetett tartani rajta, mivel északi fekvése miatt késő estig nem megy le itt a nap. Minden esélye megvolt, hogy a skandináv országot bekapcsolja az ekkor rohamtempóban fejlődő európai autósportba. A kori viszonyokhoz képest egy modern, biztonságos pályaként tartották számon, ami bármilyen bajnokság fogadására alkalmas, kivéve a Forma-1-et – ahhoz sajnos túl rövid volt.
Hogy a kor legnagyobb versenyzőit mégis láthatta a finn közönség Keimolán, az szintén Lincoln érdeme. Lányának a férje, Jochen Rindt már ekkor tekintélyes név volt az autósportban, így sok egyéb kiváló pilóta mellett sikerült idecsábítania Jim Clarkot, Jack Brabhamet, Denny Hulme-t és Graham Hillt az 1966-os és a ’67-es Formula-2-es futamokra. Ezzel újra lett a finneknek grand prix-juk, a lendületes kezdés azonban a pálya rövid történelmének csúcsa is volt egyben.
A hatvanas évek végére esett a rendezvények színvonala Keimolán. A nemzetközi autóséletben leginkább Formula Vee-versenyekkel sikerült bennmaradnia, majd 1970-től ’72-ig az Interserie nevű túraautós sorozat volt az egyetlen erős kapocs Európával. A pálya fénye ekkorra már sokat kopott, ráengedtek több rockfesztivált is, melyből egyet úgy eláztatott az eső, hogy azóta is kemolai sárfesztiválként él a helyi köznyelvben.
Sajnos vagy nem sajnos, a sárnak a fesztivál után is fontos szerep jutott Keimolán, a pálya utolsó éveiben ugyanis ralikrossz versenyek házigazdája volt. Abból viszont mindjárt Európa-bajnokit rendeztek itt, azaz a pálya egy részéből leválasztott nyomvonalon. Az első ilyet rögtön a későbbi rali-világbajnok, Björn Waldegaard nyerte 1974-ben. A ralikrossz maradt négy évig, aztán 1978-ban nem volt tovább: a pálya vezetői csődöt jelentettek. Nehéz magyarázatot találni az okokra, de az olajválság, az éghajlati körülmények és a rossz gazdálkodás mind közrejátszottak a végben. Az csak egy érdekes lábjegyzet a történethez, hogy négy évvel később Keke Rosberg Finnország első Forma-1-es világbajnoka lett.
A csőd után a Keimola Motor Stadium furcsa tetszhalott állapotba került. Gokartversenyeket továbbra is rendeztek rajta, az irányítótorony körül kialakított nyomvonalon. Ennek köszönhető, hogy a kilencvenes évek három finn Forma-1-es sztárja, Mika Hakkinen, Mika Salo és JJ Lehto mind elmondhatják, hogy versenyeztek Keimolán. A pálya más részei eközben magukra hagyva, csendben pusztultak. Illetve nem volt teljes a magány, a motorosok megtalálták maguknak, és illegális versenyekre használták. Ennek a sokáig tétlen tulajdonosok egy határozott lépéssel vetettek véget: valamikor még a nyolcvanas években történt, hogy betontömböket tettek ki rá, egyes szakaszain pedig felszedték az aszfaltot, így lehetetlenítve el minden esélyt a feltámasztására. Nagyjából ezzel együtt tűnt el végleg a motorzaj a pályáról. A magára hagyott torzó ezután lassan vesztette el minden nyomát autósportos múltjának: az erdő benőtte bukótereket, a megmaradt aszfalt szétrepedt a sarkvidéki klíma gyötrésétől, az infrastruktúra – így a lelátók, a torony és egyéb építmények – lassan leépült.
Teltek az évek, aztán amikor már tényleg nem jelentett többet, mint egy elhagyatott, romos placc, abroncslerakatként használták. Az abroncs és a fenyőfélék közös tulajdonsága azonban, hogy könnyen, nagy lánggal égnek. 2003-ban aztán lett is nagy tűz, ami felégetett mindent, ami még úgy-ahogy ép maradt, így például az irányítótornyot is. Azóta tényleg semmi sem nincs itt, ami az egykor ígéretes pályára emlékeztetne, de erről inkább győződj meg te magad, ezt a videót nézve:
Keimola jövője egyelőre bizonytalan. A legvalószínűbb, hogy előbb-utóbb egy infrastrukturális fejlesztés végleg eltünteti a nyomait. Vantaa ugyanis az évek alatt sokat terjeszkedett, gyakorlatilag lassan körbeöleli a pálya területét. Hallani olyat, hogy lakótelep épülne a helyén, máshol vasútvonalról írtak, aminek az útjában áll, néhány lelkes civilen kívül pedig senki sem hisz benne, hogy itt egyszer újra versenypálya lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
