Ezerötös motor, 400 lóerő, 24 óra

2014.04.02. 17:28
20 hozzászólás


Aki szereti az autóversenyeket, az jól ismeri a Nissan DeltaWing-projektjét. A fura kinézetű versenygépet (talán nem véletlenül kapta a Száguldó Péló nevet) 2012-ben be is nevezték a Le Mans-i 24 órásra (versenyen kívül) és nem is teljesített rosszul, a 29. helyen kvalifikálta magát a futamra. Nagyjából mindenki a kitartóan küzdő, kicsi, de könnyű furcsasággal rajthoz álló csapattal szimpatizált, hiszen érdekes külalakja ellenére meglepően jó tempót ment a pöttöm versenygép. Egészen addig, amíg össze nem akadt Kazuki Nakajimával, aki aztán neki is vágta a falnak (és ez nem lepett meg senkit).

Hiába próbálta Satoshi Motoyama két órán keresztül járóképessé tenni, hiába segítettek neki tanácsokkal a palánk mellett álló szerelők, a DeltaWing nem mozdult többet. Nagyon-nagyon sajnálta őket ott, abban a pillanatban mindenki, mert kitartásból példát mutattak és küzdöttek a végsőkig.

A DeltaWing az ALMS-mezőnyben versenyzett aztán tovább, helyébe pedig a Nissan új autója lépett, amely le sem tagadhatná apját. Egyszemélyes, zárt (a DeltaWing kétszemélyes volt és nyitott) és úgy hívják: ZEOD RC. Jól körbe is jártam a Genfi Autószalonon. A Nissan 2015-ben visszatérne az LMP1-es királykategóriába - valószínűleg egy hibrid géppel -, addig is hasznos tapasztalatokat akarnak addigra szerezni ezzel is.

IMG 0246

A kabin irgalmatlanul szűk, az oldalajtó van kipárnázva, lényegében ezeken támaszkodik a versenyző feje a húzós kanyarokban. Egészen kicsi, bár hosszra talán van akkora, mint egy mai VW Jetta. A kocsiszekrényt az Adess AG készítette Ben Bowlby tervei alapján, aki nem kezdő, hiszen a Lolánál és a Ganassi Racingnél is dolgozott korábban.

IMG 0249

Ami érdekes, az a tény, hogy képes megtenni egy egész kört versenytempóban tisztán elektromos üzemmódban. Ez pedig nem kis teljesítmény, hiszen Le Mans-ban egy kör 13 629 méter és helyenként 300-as tempó felett is száguld a kis versenygép. Tizenegy kör után töltődik fel annyira, hogy tisztán akkumulátoraival hajtva tehesse meg mindezt, ez alatt az idő alatt persze nem bont vitorlát, hanem egy meglehetősen kompakt motor hajtja.

114697 1 5

A másfél literes motorocska tényleg ekkora. Háromhengeres, turbófeltöltős és mindössze 40 kilót nyom abban a formában, ahogy a képen látják. A teljesítménye kerek 400 lóerő és csak azért ennyi, mert hosszútávú versenyen a megbízhatóság is nagyon fontos. 380 Newtonméternyi nyomatékot ad le.

upzeod7


Az idei Le Mans-i 24 órás ugyan - jó eséllyel - olyan gigászok csatájáról fog szólni, mint az Audi-Porsche-Toyota, de érdemes lesz figyelni ezt az érdekes csodabogarat, mert egyáltalán nem biztos, hogy a középmezőnybe nem kavar majd be. Bár kétségkívül az lenne a legszebb, ha itt-ott villanna egyet az első öt-hat hely valamelyikén.

Én mindenesetre nagyon drukkolok majd a villanypélónak, ZEOD RC-nek. Amely idén fehér lesz. Hogy jobban lássa Nakajima.