Aachen (igen, dupla a betűvel) bájos kis város a német–belga határ keleti oldalán, egy köpésre Hollandiától. Történelmileg is jelentős: itt rendezte be I. (Nagy) Károly frank király székhelyét. Ahogy szinte egész Európa, Aachen sem úszta meg a második világháború bombázásait. Szerencsére azóta helyre állították a karoling stílusú épületeket, köztük a dómot is. A belvárosban sétálni olyan, mintha visszacsöppentünk volna a korai középkorba. Építészetén kívül Aachen felsőoktatásáról híres, jelenleg 9 egyetemnek, illetve főiskolának ad otthont a kis város. Ezeknek egyike a Rheinisch-Westfalische Technische Hochsule, röviden műszaki főiskola. Hogy ez miért érdekes? Mert itt készítették az egyetlen Porsche 911 HLS-t.
Az autó alapja egy 1964-es, azaz első szériás 911. A koncepció az volt, hogy építenek egy „racing coupé”-t, azaz terveztek egy légellenállási szempontból előnyös és könnyű karosszériát. Az ajtókat elhagyták, helyette a karosszéria teljes közepe előre nyílik. Innen a beceneve: Klappdach. Az ihletet a 904-es versenyautóból meríthették, aminek a hátsó része, a motorházteteje nyílt egyben.
Versenyautóról lévén szó, rendesen kilátni csak előre lehet. A hátsó szélvédőt redőkkel fedték le az aerodinamika jegyében, és farelem is homorú lett. Több eleme is alumínium. Bár a kasznimunka előtt csináltak egy miniatür modellt, azon nem látszik, hogy a HLS a valóságban milyen esetlen arányokkal rendelkezik. A verseny tervek a beltérben is látszanak, a műszereket az anyós oldalra tették, a sofőr felé fordítva. Az egykor szebb fényben csillogó HLS színe is egyedi.
A tanulmány a feledés homályába merült. Érdekesség, hogy még a Google sem ismerte a típust nem sokkal ezelőttig. Mégis mi történt az autóval? Ott felejtették a karosszériás műhelyben 40 évig. Jelenlegi tulaját, aki korai 911-esek felújításával foglalkozik, eredetileg a restaurálásra kértek fel, 30 ezer eurót ajánlottak a munkáért. Manfred Hering nem vállalta, de nem hagyta nyugodni, hogy pusztul a Porsche. Három év könyörgés után, kiszerelt saját, és még egy tartalék motorral jutott hozzá a HLS-hez.
A jelenlegi tervek szerint idén április közepén indul el a világ egyetlen 911 HLS-ének restaurálása, a Techno Classic rendezvényen akarja Hering bemutatni. A munkák során igyekeznek minden fellelhető dokumentumot figyelembe venni, és a lehető legtöbb eredeti alkatrészt felhasználva felújítani a ritkaságot. A távoli jövőben pedig eladósorba fog kerülni a HLS, hogy valaki megőrizze az utókornak.
Forrás: Classicdriver.com