Tényleg ezeket lopják a leginkább?
Egy brit infografika landolt szerkesztőségi emailjeink között. Ami azonnal megosztotta a társaságot. Az egyik oldal szerint marhaság, ha összesen 370 ezer autót lopnak el, kizárt, hogy olyanok legyenek a top ötben, mint az RS4, meg a BMW M3. Egyszerűen nem jön ki a matek. Aztán van, aki abban hisz, hogy a britek olyan gazdagok, hogy simán kijöhet, náluk annyi menő kocsi van. Én az előbbiek közé tartozom, ezért guglizni kezdtem.
Nem akartam az egész napomat ezzel tölteni, biztos lehetne mélyebbre ható elemzéseket is találni, nekem mindenesetre elég volt az a pár gugli találat, hogy megállapítsam, ez így, ebben a formában marhaság. Több helyen, így a Top Gearen is megtalálni ugyanezt a listát, de ott a szövegkörnyezetből világosan kiderült, ez egy erősen szűkített feltételrendszer szerint összeállított rangsor. A listát a Tracker állította össze, egy cég, amelyik járműkövetéssel foglalkozik. Ennél fogva, ha az ő rendszerükkel felszerelt autókat lopják el, kis szerencsével le is tudják nyomozni azokat. Tehát az infografikán látható kocsik azok, amiket elloptak ÉS meg is találtak a Tracker segítségével. Szóval senki nem lélegezhet fel, csak azért, mert nem méregdrága presztízsautóban ül. Sőt.
Egy 2013-as, sokkal átfogóbb lista szerint a briteknél a csórókat húzza leginkább az ág, a vénséges tucatautókat sokkal nagyobb számban lopják, mint az újakat. Kivétel azért van, az X6 elég szép helyezést ért el az Honest John listáján. Ami - a Tracker listájával együtt - komoly kétségeket ébreszthet a hitech gyári lopásgátlókkal szemben. A listában csak olyan autók szerepelnek, amiből van legalább ezer forgalomban a brit utakon, így a ritka, egzotikusabb kocsik nem szerepelnek. Az arányszámot tízezer gépkocsira vetítve állapították meg, a lista szerint ezek a legkapósabbak: Mitsubishi Pajero (645 db), Nissan Sunny (332 db), Nissan Bluebird (316 db), BMW X6 (183 db), Ford Orion (176 db), Rover Metro (116 db), Vauxhall Nova (Opel Corsa) (98 db), Vauxhall Cavalier (Opel Vectra) (95 db), Toyota Previa (86 db), Ford Granada (Ford Scorpio Mk1) (83 db).
Jól látszik, az X6-ot kivéve csak régi és mostanra kimondottan olcsó autókat visznek el a briteknél. Ezek egy részével kocsikáznak egy kicsit, aztán otthagyják, van, amit elbontanak alkatrésznek, és sokból csak szimpla vashulladék lesz - egyszerűen elviszik a méhbe. És azért ezeket viszik, mert a pitiáner tolvajoknak az ilyen öreg autókkal van a legkönnyebb dolguk: a biztonsági rendszerük épp csak egy kicsivel összetettebb, mint egy disznóól riglije, kis akarással még egy alsó tagozatos is ki tudja őket nyitni. Meg gondolom az is számít, hogy ha megbuknak, nagyon kis értékre elkövetett bűncselekményért kell felelniük, ez sem mindegy.
Ezek után egyértelmű, minden listát fenntartásokkal kell kezelni. Elég csak egy apró részletet kihagyni, hogy félrevezessenek minket - nem mindegy, hogy az összes ellopott autóról beszélünk, vagy csak az egy cég által megfigyelt ellopott és megtalált kocsikról van szó. Még jobban összezavarhat, ha a Mirrorban, 2010-ben megjelent összeállítást nézzük, egészen más típusok szerepelnek: 1) Ford Transit 2) Vauxhall Astra 3) Ford Fiesta 4) Volkswagen Golf 5) Vauxhall Corsa 6) BMW 3 Series 7) Ford Focus 8) Mercedes-Benz Sprinter 9) Ford Mondeo 10) Honda Civic. Gyanítom, hogy nem a trendek változtak meg annyira négy év alatt, hogy a Mirror és az Honest John listája csak messziről hasonlít egymásra, hanem egészen más szempontok szerint rangsoroltak.
Jó lett volna azt hinni, hogy briteknél mégsem olyan jó a helyzet, mint elsőre gondoltuk, és nem kell rájuk irigykedni. De sajnos van mire sárgulnunk. Mert bár nem annyira gazdagok, hogy ott csak csak a milliomosokat lopják meg, de (ha hihetünk a listáknak, ugye) az ellopott járművek felét megtalálják. Az azért elég jó arány.
A legfontosabb tanulság, amit az infografika és a Mirror lista is alátámaszt: a Ford Transitokra kell a legjobban vigyázni, mert bár nem személyautó, de ezeket fogják a legnagyobb eséllyel megcsapni a rosszak. Ami igazán aggasztó, az az Auto Expressben megjelent statisztika, ami szerint mostanában a furgonok kulcsnélküli rendszereit törik fel a legnagyobb számban. A Transitokat, Transit Connecteket és Mercedes Sprintereket viszik, mit a cukrot, a naponta pofán vágott átlag 17 autó nagy része furgon. De népszerűek a BMW-k, Land Roverek és Range Roverek is. Utóbbiak annyira, hogy a biztosítók sem nagyon akarnak szerződni a londoni tulajokkal.
Mit tudunk meg az infografikáról?
Kevés újdonságot közöl, de szerencsére van pár érdekes adat is. Igen alacsony lehet azok száma, akik őszintén rácsodálkoznak, hogy autót sokszor csak heccből kötik el, hogy kocsikázhassanak vele, illegális bontóban csontozzák ki, esetleg megrendelésre viszik el, hogy aztán messzi földön értékesítsék. Viszont felhúztam a szemöldökömet, mikor azt olvastam, hogy a tolvajok a hazajutásukhoz használják őket, majd felgyújtják, megsemmisítik. Vagy én nem találkoztam eddig ezzel a kifejezéssel, vagy tényleg kapitális marhaságot írnak. A franc fog elkötni egy kocsit, hogy aztán otthon, a lakás előtt felgyújtsa. Ha meg valahol messze kell máglyát rakni az autóból, onnan hogy jut majd haza? Valószínű, itt inkább a lopott gépkocsival való bűnelkövetésről lehet szó.
Ha hihetünk a számoknak, akkor egy főre vetítve az Egyesült Királyságban lopják el a legtöbb autót, évente 370 ezer darabot. Ezek 70 százalékát elbontják vagy hamis papírokkal külföldön helyezik forgalomba. Ennek némiképp ellent mond, hogy az ellopott autók közel felét (valamikor) megtalálják. Aki Dél-Angliában él, jobban féltheti a kocsiját. London és környéke, Warwickshire, Manchester és vidéke, valamint a Temze-völgye van igazán veszélyeztetve.
Aki szeretné megnehezíteni a tolvajok dolgát, az mindig bezárja az autót, nem hagy értékeket a kocsiban (különösen nem látható helyen), a jármű kulcsát nem tartja a lakás előterében, esetleg könnyen hozzáférhető polcon, kulcsos a kulcsos szekrényben, mert ez egy besurranó tolvajnak felhívés keringőre. Ha lehet, garázsban, vagy jól megvilágított parkolóban állítsuk le az autót. Azt sem tartják jó ötletnek, ha a kocsi külsején valahol egy tartalék kulcsot rejtünk el. Mondjuk, ha elrejtem, azt azért olyan könnyen nem találja meg egy alkalmi tolvaj. Ha mégis, akkor vagy én voltam nagyon béna, és jó eséllyel már oviban is elsőnek találtak meg minden bújócskában, vagy a bűnöző nagyon ügyes, már-már megérdemli, hogy elvihesse a gépet.
Az, hogy a rendőrségnek pontos leírást kel adni a kocsiról, szót sem érdemel, a jegyzőkönyv miatt úgyis tételesen mindent kérni fognak. A biztosítót mindenki magától hívja, ha cascós volt a kocsi, de azt sem árt észben tartani, hogy a kötelezőt is érdemes mihamarabb lemondani, és az adóztató hatóságoknak is a lehető leghamarabb el kell mesélni a rossz hírt – ezekről a helyekről időarányosan pénzt kaphatunk vissza, illetve nem fogják a jövőben is a markukat tartani.