Üvöltés!

2015.08.29. 17:19
15 hozzászólás

Valamikor réges-régen, amikor még Enzo Ferrari vezette saját cégét és amikor még az utcai autók eladására csak azért volt szükség, hogy a Ferrari uralhassa az autósportot, nos, akkor régen még olyan úri passzióra is jutott erő, pénz és energia, hogy külön autót gyártsanak az Európai Hegyifelfutó Bajnokság számára. Egyetlen darabot.

A Ferrari 212E Montagna a Dino 206S-en alapult, motorja az 1500 köbcentis, akkori Forma-1-es motor átépítésével készült. Kétliteres, 48 szelepes, fekvő 12 hengeres (180 fokos, nem boxer!), 1968-ban. A Mauro Forghieri által tervezett sikeres versenymotort Stefano Jacoponi alakította át. 1990 köbcentiméteres lett végül 65 mm-es furattal, 50-es lökettel, 11:1-es kompresszióval. Ebben a formában a könnyű, alacsony súlypontú motor teljesítménye 280 lóerő lett, de a kettő közül az egyiket a fékpadon széthajtották és a tapasztaltak alapján végeztek módosításokat a másikon, melyet így 320 lóerőre tornáztak fel.

Ezt a motort (Tipo 232) építették be végül a 020-as vázszámú karosszériába, a sofőrülésbe pedig a tapasztalt hegyifelfutó-pilótát - Peter Schettyt - ültették, aki pár év múlva egészen a Scuderia Ferrari csapatfőnöki posztjáig lépett előre.

Schetty aztán az 500 kilós autóval az 1969-es szezonban lényegében rommá verte a mezőnyt, 16 versenyből 14-et megnyert és olyan abszolút pályacsúcsokat állított be, melyek közül sokat csak évek múltán tudtak megdönteni. A kicsi Ferrari olyan elképesztően gyors volt, hogy a Côte de Cesana-Sestrière-en beállított rekordidejét csak 13 évvel később sikerült túlszárnyalni. A 212E a szezont követően magánkézbe került, de szerencsére nem rothasztották dohos raktárakban, hanem időnként versenyeztek is vele, egészen 2006-ig, amikor is az RM's Scottsdale-i aukcióján végül egy gyűjtő 1 650 000 dollárért megvette és az öreg versenyló végleg megpihent.

Addig is azonban nézzék meg, mit tudott még 2003-ban, hogyan lesz tele hirtelen a völgy és az erdő ezzel a zsíros, érces és fémes hanggal, mekkora a csend, amikor már csak messziről hallatszik, milyen űrt hagy maga után, melybe csak lassan szivárog vissza a nézők zsivaja. Fémorgona, benzinre.

(Tipp: Jalopnik)