Egy borsodi srác a fantomképkészítés világhírű pápája
Samók Tamást X-Tomiként ismeri a fél világ. Legalábbis az a fele, amely rendszeresen fogyaszt autós tartalmat a neten, bármilyen nyelven. Tamás ugyanis évek óta egyike az online virtualtuning és fantomképkészítés két nagy pápájának; a maláj Theophilus Chin mellett az ő munkáit használják fel legtöbbször a világ kis és nagy autós portálai. Művésznevére kétmillió találatot dob ki a Google; szinte bármit rajzol, napokon belül végigszántja vele az internetet, de ez az egész neki továbbra is inkább csak hobbi. Tamás 23 éves, a Borsod megyei Tardon lakik. Amellett, hogy az egri Eszterházy Károly Főiskolán logisztikai műszaki menedzserasszisztensnek tanul, a mezőkövesdi Tescóban árufeltöltő. Villám e-mail-interjú egy itthon méltatlanul ismeretlen magyar hírességgel.
- Mióta foglalkozol virtuáltuninggal?
A virtuáltuninggal, mint műfajjal először 2006-ban, egy (már megszűnt) TopTuning magazinban találkoztam először. Ott volt egy bemutatkozó cikk a Hammer Virtuális Tuning Műhelyéről (hvtm.hu), ami felkeltette a figyelmemet. Mivel már korábban is rajzolgattam papírra autókat, gondoltam érdemes lenne ezt egy picit továbbgondolni.
- Mivel csináltad az első autós képeidet?
Elsőként egy ingyenesen letölthető Gimp nevű képszerkesztő programot töltöttem le, első „munkám” egy Scion xB volt. (sajnos már nincs meg a kép...) Persze, bárminemű képszerkesztő ismeret nélkül igen borzalmas végeredményt kaptam, maszatoló eszközzel megnyújtott lökhárítók maximum messziről, hunyorítva tűntek jónak. Időtöltésnek, szórakozásnak viszont remek volt. 2008 óta Photoshopot használok, ez jóval több lehetőséget nyújt a képszerkesztés terén, mint a Gimp.
- Mennyi időd megy rá átlag egy képre? Ha azt mondom, szerkessz nekem egy kombi MX-5-öt, hány óra alatt lenne kész?
Ez nagyon sok mindentől függ. Például az alapkép minőségétől, szögétől, attól, hogy mennyire bonyolult karosszéria-átalakítást szeretnék kivitelezni, mennyire szeretném részletesen kidolgozni. Például, egy MX-5 kombivá alakítása gyorsan, akár 1,5 óra alatt is kivitelezhető, de szépen kidolgozva, részletek pontosan kidolgozva ennek a többszöröse is lehet. És akkor nem beszéltünk esetleges háttércseréről, ahhoz új tükröződések rajzolásáról, effektekről, tuningkiegészítőkről, stb.
- Ma már szinte bármit csinálsz, végigszalad a nemzetközi autós sajtón. Hogyan találtak rád kezdetben a nagy, nemzetközi lapok?
Eleinte inkább a tuningokat készítettem többségében, viszont Theophilus Chin munkássága mindig is tetszett, 2013 elején kezdtem el ráállni a fantomképrajzolásra. Elsőként egy Rolls-Royce Wraith fantomképem volt, amiről született egy cikk a GtSpirit.com weboldalon. E-mailben kerestek meg, szerettek volna engedélyt kérni, hogy a cikk illusztrációjához felhasználhassák a képet. Igazából nem számítottam rá, hogy ez a munkám sikeres lesz, végül több ismertebb online autós magazin is átvette. Ez adott egy lökést a dolognak, a későbbiekben újabb, és újabb megkeresések jöttek, manapság szinte minden munkám szerepel egy-egy cikkben. Persze ehhez kell némi rendszeresség, többnyire 2-3 naponta postolok új munkákat. Nyilván, ha épp valamelyik nagyobb autoshow zajlik, és rengeteg az újdonság, megpróbálom sűrűbbre venni a menetrendet.
- Megrendelésre is dolgozol?
2014 januárjában keresett meg a brit CarThrottle online magazin azzal a céllal, hogy a jövőben megjelenő cikkjeikhez én készítsem el a virtualtuningokat. Kezdetben nem nagyon hittem benne, de a dolog működik, azóta is heti rendszerességgel készítek képeket nekik Decemberben írtatok is az egyik sorozatról.
Ugyanezen év óta a német Auto Bild Sportscars / Auto Test magazinban is jelennek meg munkáim (több címlapon is szerepelt), emellett a (pécsi) O.CT Tuning Hungária Kft. részére is készítek autótuning-látványterveket az épülőfélben lévő autóikhoz. 2014 ilyen szempontból egy igen sikeres év volt.
- Mely munkádnak volt a legnagyobb viralitása eddig? Átlag mennyi idő telik el onnan, hogy feltöltöd egy képed odáig, hogy a Carbuzztól a Worldcarfansig végighasít a neten?
Ez igencsak változó. Egy-egy (népszerű/ismert) friss modell bemutatkozása esetén (Pl. az új E-osztályos Mercedes) kiszámítható, hogy mely (karosszéria) változatok fognak a későbbiekben is megjelenni. (Pl. AMG, Combi, Coupe, Cabrio) Ezeket érdemes talán elsőként elkészíteni, jól időzített megjelenéssel akár egy órán belül is kikerülhet valamely autós magazin címlapjára. Persze ehhez az elsők között kell publikálni friss képeket 1-1 még nem létező modellről. Viszont jól tud elsülni akár egy kicsit extrémebb átalakítás is, például pickuppá alakítani, akár fapados modellt kreálni luxus-, vagy sportkocsikból. Szinte csak a képzelet szabhat határt.
- Vannak grafikusi/tervezői ambícióid, vagy a logisztika mellett ez megmarad hobbinak?
Hosszabb távon szeretnék képszerkesztéssel/autólátványtervezéssel foglalkozni, de majd meglátjuk, mit hoz a jövő...
X-Tomi teljes munkásságát megtalálod blogján, valamint követheted friss munkáit Facebook-lapján.