Hova állj, ha robban a gumi?
Az álmoskönyv szerint a teher-/buszgumi nem játék, mivel az autók 2 bar körüli nyomásainak többszöröse (akár 3-5 szöröse) lakik bennük. Arról, hogy illik-e rugdosással ellenőrizni bennünk a nyomást, talán az az egyszeri buszsofőr mesélhetne, aki ezt megtette. De már nem tud mesélni.
Hasonlóan rizikós dolog az ilyen abroncsok felfújása, amit jellegzetes pattogó, ropogó hang kísér, ha szálszakadt az abroncs – a szakadás környékén ugyanis tovább szakadnak a túlterhelt szálak, ez adja a jellegzetes ropogó hangot. A hangot, amit hallva a legjobb messzire elfutni, de lehetőleg előtte lekapcsolni a kompresszort. Hogy miért?
Ugye sokkoló? Gyakorlatilag a próbabábu úgy repül el, hogy csak két filmkockán látszik, miközben lerepül a sisakja és a feje is, bár valószínűleg egy embernek egy ilyen szituban a feje nem szakadna le. Ja, és itt egy rács mögött durran a gumi.
Az alábbi videón kicsit részletesebben megnézhető, hogyan robban fel a gumiabroncs, jól hallható, ahogy a szálak sorban pattannak el, majd egyre jobban kidudorodik a légzáró réteg, és durr. A hatás borzalmas, és itt csodálatos lassításban megtekinthető, hogyan is zajlik le a folyamat:
Nagyjából olyan erő éri ilyenkor az embert, mintha egy kamion ütné el, bár nem tudom, ezt pontosan hogyan határozták meg. Nyilván ilyen ritkán történik, de akkor gyászosak a következmények, ezért élelmes cégek ráálltak mindenféle kalodák gyártására, hogy ne a melóst vigye szét az abroncs, ha felrobban.
A gumis srácok persze viccesek, de figyeljük meg, hogy inkább a belsővel játszanak. A végeredmény borítékolható ebben a videóban, és hát ismét rádöbbenhetünk, hogy a kollégáira mindig számíthat az ember, ha szívetásról van szó.