Az első 8000 kilométer

2016.02.28. 06:34
47 hozzászólás

Megígértem, hogy megírom, milyen az élet egy Porsche Boxsterrel és már bőven túl vagyok a 8000. kilométeren, már valamit tudok róla. Az első, amit nagyon hamar megtapasztaltam, hogy mindenki retteg tőle.

Nyár közepén a klíma mintha elkezdett volna kevésbé hideget nyomni, elmentem az első klímáshoz aki az utamba akadt. Azonnal elküldött. Nem ért hozzá, nem tudja, hol kell tölteni, meg ennek az alján (!) van a motor, inkább nem. Az alsó motoros hozzáállással inkább nem is bíztam volna rá az autót. A második azt hazudta, nem ér rá, úgyhogy a harmadik helyen feltöltötték 20 perc alatt nyolcezerért. Kis műhely, ahol mindent javítanak, és a borvirágos orrú szerelő srác szemében látszik, hogy ha megtalálja a csatlakozókat, a Nasa űrhajóját is feltölti klímagázzal, neki aztán mindegy. Kilapozta egy könyvből a mennyiséget, és még a sárvédőt is betakarta pokróccal, nehogy megkarcolja, amikor ott vezeti a csöveket.

Ezen beindulva megvettem minden könyvet, javítási leírást és alkatrészkatalógust, ami csak elérhető. Nem plazmabázisú ufó, hanem autó, belsőégésű motorral, ráadásul több mint tíz éves. Semmi különlegesség, simán javítható. Az első ismerkedéskor az is kiderült, hogy nagyon átgondolt, okos konstrukció, és mindenhez hozzá lehet férni. Igen, gyertyát alulról, vagy a kerékjárati dobból lehet cserélni, a középmotor fedelének eltávolításához pedig a tetőt szervizállásba kell tenni, de van könyv, minden le van írva, hogyan. A első lámpa égőcseréjéhez ki kell venni a lámpatestet, de azt is egyszerű, ha tudjuk, hogyan kell. A hátsó lengéscsillapító felső pontja a motortérben van, az első meg a szélvédő előtti üregben az első csomagtartó mögött. Itt van a benzintank szintjelzője is, valamint a pollenszűrő, amit egy perc kiszedni. Próbálták már H Astrán? Vagy W124-es Mercin? Na ugye.

Ha jobban megnézzük, sok hagyományos elrendezésű, keresztmotoros francia és olasz társánál jobban szerelhető. Nem kell tőle félni. Most legalábbis ezt gondolom.

Szerencsésen vettem, nagyon jó, korrekt gazdája volt. Tudják, az a típusú eladó, aki még az utolsó napon lecseréli az ablaktörlőlapátokat, és feltölti az ablakmosót, hogy az új gazdának jó legyen. Nem vicc, van ilyen is. Így aztán az alkatrészárakról nem tudok sokat, mert minden jó, kivéve a távirányítót. Nem lenne baj, hogy kulccsal kell nyitni az ajtót, mert egyrészt nincs sok ajtó, meg van központi zár, meg hobbiautó, de az extraként rendelt gyári riasztó megkeseríti minden nyitásomat. Rövid időn belül rá kell adni a gyújtást, utána pedig megint az ajtón nyitni egyet, csak ekkor kerül kikapcsolt állapotba. Ez az ugrándozás ide-oda a kulccsal fárasztó, ráadásul gyújtás ráadásakor elkezdenek inicializálni bizonyos elektronikus egységek, szintezni a Litronic fényszóró, ezt illene megvárni, de akkor már megszólal a riasztó.

Nem gond, turistajárat van a Holdra, karórában kamera, bicikliző robot, itt a huszonegyedik században simán megjavítja valaki a távirányítót, felprogramoztatom a Porsche Centrumban és kész. Fórumok túrása, ismerősök hívogatása, angol ismerősnek emailezés, keyfob repair, Amerika, semmi eredmény. Minél lehetetlenebbnek látszik a dolog, annál motiváltabb vagyok, hogy igenis megmutassam, lehet. A két távirányító ad ki jelet, bemérettem, de nem veszi az autó. Mindenki mást mond, elromlott a központi egység az autóban. Persze, pont amikor elemet cseréltem az egyik távirányítóban. Aztán a Porsche Centrum megmondja a frankót, elromlott a távirányító, hiába ad jelet, a kódszekvenciát nem követi, ezek ilyenek, de ne aggódjak, egy hét alatt itt az új, jelképes 64 ezer forintért. Egyébként tök korrektek, az első ráprogramozási kísérletért nem kértek pénzt, a másodikért, amikor én erősködtem, hogy itt a kód, meg a kártya, meg a kódkártya, és hogy így kell meg úgy kell, kértek tízezerháromszáz forintot, és közölték, hogy rossz, de nem baj, ne aggódjak, fáradjak a kasszához, 64 ezer az új távirányító. Még pár nap eredménytelen telefonálgatás után megrendeltem a távirányítót, nincs mit tenni. Holnap fogják felprogramozni az autóhoz.

Az autó egyébként nagyon jó. Aki a mai modellekhez van szokva, annak nyers és kicsit durva, de pont ezt szeretem benne. A szervókormány csak annyit segít, hogy álló helyben ne szakadjunk meg, de van bőven visszajelzés, kemény kuplung és mechanikus váltóérzet. Városban a futómű kemény, a kuplung fárasztó és a kilátás elég rossz belőle, ha a tető fent van. Minden megváltozik, ha elkezdünk sportolni. A kemény kuplung nem zavar, a váltó pontos, a kormány meg érezteti velünk a tapadáshatárt. Az elmúlt 5800 kilométer átlagfogyasztása 9.8 liter/100 km, de ennek a 70%-a óvatos menet. Ha élvezzük a bokszer csodálatos hangját 4800 felett, a fogyasztás hamar felugrik 12-13 környékére, de 10-11-es átlaghoz nem kell aszkétának lenni. Hobbiautó, nem annyira lényeges ez, mint egy munkába járósnál, de jó tudni. Persze esőben a háromrétegű vászontető zajosabb, kopognak a cseppek, ráadásul az oldalsó ablakra jön az összes víz a szélvédőről. Ha pedig kinyitjuk az ajtót, az ülésre vagy ránk csepeg a koszos víz a tetőről. Látszik, hogy a tető vészmegoldás, és nem esőre tervezték, örüljek, hogy van ablaktörlő, amiből az egyik 48 centi, a másik meg 60, és ívelt, amilyet még nem is láttam. Biztos olcsó, ha ugyanilyet akarok.

A kormány picit nagyobb, mint amit én tennék bele, de nem is ez a baj, hanem hogy én elég hülye pozícióban, majdnem nyújtott karral vezetek. Ehhez kellene még vagy három centit az ülést hátratolni, de már ütközik a hátsó tűzfalban. Nézegetés, fórumozgatás: igen, a 911-es GT3 ülése vékonyabb, javasolják kicserélni, jobb az oldaltartása és illik is bele. Használtan ezer euró, ezt kihagyjuk, viszont van egy szép leírás egy amerikai fórumon, hogy ha a hátsó tűzfalszőnyegből kivesszük a merevítő polisztiroldarabokat, majdnem két hüvelykkel hátrébb lehet tolni az ülést. Ez nekem elég, úgyhogy szőnyeg kivesz, motortérszerelő nyílás is kivesz, megnézem a poli-V szíjat, kell-e cserélnem. Meg belenézek a motortérbe, mert még nem volt autóm, ahol egy év alatt csak egyszer néztem volna a motortérbe. Ha a szőnyegből tényleg kivehetők a belenyomott merevítések, és nem néz ki rosszul, megcsinálom.

Tető szervizállás, hátsó rész faudi-fejek kiakaszt, tetőponyvát a beépített rugalmas szalaggal felakaszt, hangszigetelő levesz, ülés mögött tároló doboz kivesz, ülések előre, szőnyeg kivesz. Minden negyedfordulatos bajonettzáras, és ez az egész nem volt több tíz percnél, de inkább öt. Motortér szerelőablak csavarjai ki, szerelőablak kivesz. Még 5 perc, mert racsnis kulcs kell, a váltóbowden elvezetésénél két önzáró anya kétcentis csavarorsón.

Minden tiszta és gyári, öröm szerelni az autót, a szőnyegből minden roncsolás nélkül kiveszem a kétoldalas ragasztóval belenyomott merevítéseket. A szőnyeget visszatéve szinte nem is látszik a házi gányolásom. Viszont az ülés szépen hátracsúszik, és ha kicsit erősebben nyomom a hátfalnak, a kormány alja és az üléstámla 50 centis távolsága 54 lett, kis jóindulattal 55 centi. Ez azt jelenti, hogy a 190 centimmel már úgy ülök, ahogy szeretnék. A kiszedett darabokat eltettem, mindenki nyugodjon meg.

Én is megnyugodtam, amikor láttam, hogy az ékszíj szinte új, minden poros, de száraz és rendben van. Szintén megnyugtató érzés, hogy a szíj könnyen cserélhető, még a vízpumpa is jól hozzáférhető. A teljes összeszerelés, tárolóboksszal, hangszigetelő rátéttel, ponyvarögzítő zsinór visszatépőzárazással nem volt húsz perc, amiben az elektromos tető visszacsukása is benne volt. Azt is jó látni, hogy a tetőmozgató motor is jól hozzáférhető helyen van, valamint a mechanika többi része, pl. mozgató bowdenek is látszólag egyszerűen cserélhetők. Azért a látszólag-ot kiemelném, de remélem nem fogom soha megtudni.