Melleit adta a sportért a legtramplibb autóversenyzőnő
Ha létezne általánosan elfogadott archetípusa a lázadó és férfias nőnek, Violette Morrisról mintázhatnák. Atlétaként kezdte, de sok egyéb mellett focizott és versenybringázott is, mielőtt autóversenyzőként végigverte néhányszor a férfimezőnyt. Száz év távlatából nehéz megérteni, mi vette rá, hogy minden gesztusával és tettével szembemenjen kora nőideáinak, pedig élettörténete egy folyamatos lázadás volt az általános nőkép ellen. A sportsikerekért még óriási melleit is beáldozta, de hiába minden igyekezet, sokan egész életében csak egy igénytelen leszbikust láttak benne. A franciák folyamatos ellenségeskedése a nácik karjába kergette, hogy végül úgy haljon meg, ahogy élt: kompromisszummentesen.
Hosszú út vezetett Violette 1893-as születésétől odáig, hogy az aktív sportévek után a Gestapo hiénája lett. Groteszk testalkata és az, hogy öt nővére árnyékában családja legfiatalabbjaként nőtt fel erős hatással lehettek a fiatalon sportemberré lett Violette önképére, ahogy az sem mellékes szál az életében, hogy hamar rájött homoszexualitására. Rövid ideig ennek ellenére megpróbált idomulni a társadalmi elvárásokhoz. Húszévesen még meg is házasodott, hogy aztán kilenc évvel később, első nagy sportsikerei után elváljon.
Az első világháború utáni években az élsportolók még nem egy-egy versenyszámra kifejlesztett csúcsgépek voltak. Nagy volt az átjárás a különféle sportágak között, de olyan nagy területen kevesen mozogtak egy időben, mint Violette. Miután a háborúban mentőautó-sofőrként a legvéresebb csatákban gyűjtötte a kilométereket egy átalakított Ford T-vel, két fő célja volt az életben: kijutni az 1928-as amszterdami olimpiára és autóversenyzővé lenni. Utóbbi akkor sem volt olcsó hobbi, akik nem aranykanállal seggükben születtek, jellemzően kurválkodásból szedték össze a hozzávalót. Férfiak és nők is, de Violette-nél ez nem volt egy járható út, így húszas évei közepén abban kezdett érvényesülni, amihez habitusa és testi adottsága tökéletes volt, és atléta lett.
A 166 centis magassága mellett élete javát 70+ kilogrammal töltő Violette mindent végigpróbált, amit akkoriban egy nőnek a sportban lehetett. Sőt, ahol tudta, túlfeszítette a határokat. Gyakran hangoztatott mondása volt, hogy amire egy férfi képes, arra ő is képes. Többször kiállt bokszolni férfiak ellen, és nem mindig sétált ki vesztesként a ringből, de a nők között országos címig vitte, ahogy birkózásban is a legjobbak közé tartozott. Violette aktívan töltötte húszas éveit; két focicsapatban játszott párhuzamosan, férfiak között vízilabdázott, versenybringázott, de a legjobb a dobószámokban volt. 1921-ben meg is nyerte a gerelyhajítást és a diszkoszvetést a Női Világjátékokon, ami akkoriban a legmagasabb szint volt, ahova női atlétaként elérhetett.
Sportsikereinek köszönhetően egyre ismertebb lett Franciaországban, és talált magának támogatót autósportos szárnybontogatásaira. 1922-ben benevezték az egynapos Bol d' orra a rövid életű Benjamin autójával. Ebből a versenyből lett mára a világ egyik legfontosabb egynapos motorversenye, de akkoriban a szegény ember Le Mans-ja volt, első sorban autóknak. Violette jól debütált ebben a sportágban is: negyedik lett, és megfutotta a leggyorsabb kört. Ettől kezdve egymás után kapta a lehetőségeket, és még abban az évben három kisebb versenyen nyert.
A szenvedélyeit folyamatos teljesítménykényszerben élő Violette céljaiért óriási melleit is beáldozta. Ma már nem teljesen tiszta, hogy ezt inkább az atlétika kedvéért tette, vagy inkább azért, hogy elférjen a fakormány mögött, de mindkét elmélet aktívan él az emlékezetben, és egész biztos, hogy mindkét területen nagy könnyebbséget hozott neki a dupla masztektómia. Az efféle húzásain persze jókat csámcsogott a kori francia sajtó, ahogy állandó téma volt kirívó viselkedése. Rövidre vágott hajjal, férfiruhákban járt, trágárul beszélt, folyamatosan cigi lógott a szájából, nem félt konfrontálódni senkivel és nyíltan vállalta homoszexualitását. Ennyi akkoriban elég volt ahhoz, hogy magas szintekről gáncsolják.
Violette pechére legeredményesebb időszakában, az 1924-es párizsi olimpia idején a nőknek még nem tartottak atlétikai számokat. 1928-ban vették be a játékok közé, amire az autó- és motorversenyzés mellett aktívan készült. A kisebb futamokon elért győzelmek után 1925-ben második lett motoron a Párizs-Nizza versenyen, 1927-ben pedig megszerezte legnagyobb sikerét rövid autósportos karrierjében, amikor egy B.N.C.-vel nyert a Bol 'd oron. A verseny történelmében ezzel ő lett az egyetlen női győztes, de innen meredek volt neki a lejtő minden téren.
A Francia Női Atlétikai Szövetség az amszterdami olimpia előtt kijelentette, hogy erkölcsi szintje miatt nem képviselheti Franciaországot a játékokon. Magyarázták a szexualitásával, az öltözködésével, és hiába támadta a döntést, a bíróságon is lesöpörték fellebbezését. A sportolói liszenszétől megfosztott, harmincas éveit töltő Violette többé nem indulhatott egy atlétikai versenyen sem hazájában, amivel élete egyik fő motivációja, az olimpiai arany elérhetetlen cél lett. A versenyporttól távol kerülve autók alkatrészeivel kereskedett, versenyautókat szerelt, de ennek az üzletetnek – akárcsak autóversenyzői karrierjének – a gazdasági válság tett keresztbe. Ezután tenisz- és autóvezető leckékkel tartotta magát a felszínen. Így töltötte a következő éveket, míg állítólag egészen Adolf Hitlerig jutott a francia szövetség karriergyilkosságának híre.
Violette megszégyenítése miatt kiváló célszemélynek tűnt a náciknak, akiknek jó kapcsolatokkal bíró kémekre volt szükségük. A mindig is aktív közösségi életet élő Morrisnak fontos kapcsolatból volt elég, így nem meglepő, hogy amikor egykori sporttársán, a náci ügynökké lett Gertrude Hanneckeren keresztül megkörnyékezték, nem kellett sokat győzködni. Az 1936-os berlini olimpián már díszvendégként fogadták, ezután pedig szállította az infórmációkat. Kezdetben a Maginot-vonalról, a Somuna készülő tankjairól, és fontos személyekhez szolgált elérhetőséggel.
Amikor '40 után forrósodott a helyzet Franciaországban, Violette az ellenállásról és az azt segító csoportokról szolgált infókkal. Amikorra a nácik megszállták a hazáját, már nem volt titok, melyik oldalon áll. Gyakran látták a Gestapo párizsi központjában, a szervezet titkos ügynökből meg is tette ügynökévé, amiért honfitársaitól kiérdemelte a Gestapo hiénája nevet. Az ő feladata volt letartóztatni és kikérdezni az ellenállás tagjait. Testhezálló volt, az ekkor már ötvenes éveit suroló Violette ereje nem sokat kopott, ami állítólag sokat segített kegyetlen vallatási módszereiben. Már-már legendás, rettegett alakja volt a Gestapónak, amikor ellenállók egy csoportja végzett vele. 1944. április 26-án, egy héttel 51. születésnapja után lőtték szitává Citroene kormánya mögött.
Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Nem kell minden csatát megvívniTeszt: Mazda CX-30 2.5 e-Skyactiv-G 140 Automatik - 2024.
Ha a szabályok engedik, az autóiparban a vevő a király. Mi más oka lett volna a Mazdának a CX-30 bevezetésére egy dögös 3-assal együtt?
- Hírek
Lamborghinivel próbáltak kidönteni egy oszlopot, sokadjára sem sikerült
De a méregdrága, túlzó SUV-t legalább rendesen lezúzták.
- Hírek
101 éves bácsi újította meg a jogsiját, mert miért ne
A második világháborús veterán kíváncsi volt, hogy képes-e még a vezetésre.
- Hírek
Ismét széttörtek egy Ferrari F40-et
London után Monacóban törtek szét egy Ferrari F40-et.
- Hírek
Trump elkezdte az „amerikai autóipar megmentését”, de ennek nem mindenki örül
Az amerikai gyártóknak is fájni fog.
- Hírek
Kapnak egy a sallert a kínai gyártók?
Összejöhet a kínai nagy ugrás a villanyautók eladásában 2025-ben
- Hírek
A Dacia vezérigazgatója megerősítette: jön az elektromos Sandero
Míg a legtöbb gyártó a minél nagyobb megtehető hatótávért dolgozik, a Dacia elérhető elektromos autót akar piacra dobni.
- Belsőség
Megérkeztünk Afrikába
Az egykor temetőben szolgáló pompakocsiból lett „versenyautó” már Afrikában.
- Hírek
Most látszik csak igazán, mennyire fáj a Fordnak a népszerű európai modellek beszántása
A gyártó piaci részesedése és az eladott autók száma is jelentősen csökkent.
- Hírek
Az üzemanyagárak csökkentésére szólította fel a benzinkutakat a Mol
2025-ben három hét alatt közel 30 forinttal emelkedett az gázolaj és a benzin átlagára.
- Hírek
Lezárták az M3-as autópályát, hat autó karambolozott
Hatvan térségében történt a baleset. Kilenc óra után feloldották a korlátozást, de a torlódás csak lassan oszlik fel.
- Hírek
Egyelőre megmagyarázhatatlan hibát találtak a vezetéstámogató rendszerekben
Tanácstalanság az AEB-k miatt
- Hírek
Nagyon komoly feladatot kap az elektromos Vitara
Az indiai villanypiacot kellene meghódítania, de ez nem lesz egyszerű menet.
- Hírek
(Frissítve) Reggel elhasalt az M2-es metró, de megint minden rendben
Az érintett szakaszon az utasok pótlóbusszal utazhatnak.
- Hírek
Nem kér a Honda a Renault-ból, édes kettesben szövetkezne a Nissannal
Szóba került a részvények visszavásárlása, ám ez hatalmas összegbe kerülne.
- Hírek
Megmenekülhet az elektromos Dacia: Magyarország mellé jöhet a gyártás
Szlovéniából jöhetnek a jövőben a Springek?
- Tesztek
Hibrid vagy elektromos? Két hatalmas Volvóból lehet választaniHazai premier: Volvo EX90 és XC90
Két megszólalásig hasonlító Volvo SUV mutatkozott be Magyarországon. Az EX90 és az XC90 rettentő modern, miközben klasszikus volvósságot árasztanak.
- Hírek
33 000 kilométeres gigászi túrával járatta be a 911 Dakarját egy vietnámi férfi
A 911 Dakar jelesre vizsgázott.
- Hírek
Végre beindult a világ legőrültebb Wankel-motorja!
12 bolygódugattyú és 15,7 liter végre mozgásban!
- Belsőség
Elrajtolt a 2025-ös Budapest-Bamako – rangidősekkel és újoncokkal interjúztunk!
Különleges, 20. jubileumot ünneplő futam indult el a Budaörsi Reptérről.
- Olajdoktor
Mennyire bízhatok a motorolaj flakonjára írt tanúsítványokban?
Elképzelhető-e, hogy akár több év óta kapható termék kamu feliratokkal van kereskedelmi forgalomban?
- Hírek
Az Opel vezeti a magyar mezőnyt
Több mint 900 ezer használt autó kelt el tavaly Magyarországon, ez két számjegyű többletnek felel meg éves összevetésben.
- Hírek
Megszületett a daciás rekord, de kellett hozzá a Ford is
Újabb csúcsot értek el a romániai gyárak.