Az egyetemista az élet császára
Megpróbáltam összegyűjteni, hogy eddig mennyi megjelent anyagunk foglalkozott már a formula Studenttel, de sajnos nem bírom mindet belinkelni. Írtunk már a győri csapatról, a BME autóját Pista meg is hajtotta, de volt szó egyedi fejlesztésű versenymotorról is. Hálás téma, megérdemli a nyilvánosságot, hiszen az FS gépeket reszelő diákok lesznek azok a mérnökök, akik miatt harminc év múlva is király lesz autózni. Most ismét a győri Széchenyi István Egyetem csapata jelentkezett, az Arrabona Racing Team, hogy megmutassák, mivel készülnek 2016-ra.
Ha egy mondatban kéne elmagyarázni a Formula Studentet, akkor talán az áll a legközelebb az igazsághoz, hogy egy valódi formula-1-es csapat működését kell a tanulóknak modellezni, az autótervezéstől kezdve a versenyzésen át egészen a támogatási és reklám tevékenységig. Az ART 2014 óta működik, és idén február 11-én bemutatták az ART_03 kódú gépüket, amely súlyát még tovább faragták, és például a váltót is a kormány mögötti fülekkel lehet kapcsolni.
Utóbbi leginkább a csőváznak köszönhető: ezeket a műhelyben méretre vágják, majd egy szponzorhoz kerülnek, ahol lézerrel munkálják a csövek végére a megfelelő profilokat. Ameddig a szponzor dolgozik, az egyetemen elkészül a vázgyártó sablon. Ez rétegelt lemezből készül, hogy könnyebb legyen mozgatni, és végül ebbe kerülnek bele a csövek, amik ponthegesztéssel rögzülnek. Sok munkával sikerült elérni, hogy a csőváz az elérhető legkönnyebb legyen, és ebbe az irányba nem is érdemes tovább menni, ezért már elkezdtek egy karbon monokokot megtervezni. A váz elejét és hátulját a műhelyben állítják össze, ám a készre hegesztés már ismét a szponzornál történik. Erre azért van szükség, mert bár a szabályzat nem ír elő minősített hegesztéseket, de a csapat fontosnak tartja, hogy az emberéletet védő keretet profik csinálják.
Miközben a csövekből váz lesz, készülnek a karosszériaelemek ősmintái is, ebből kerülnek majd ki a versenyautó szénszálas idomai. A csapat igyekszik minél több alkatrészt házon belül elkészíteni – így a futómű himbáit is -, de sok darab csak beszállítóktól jöhet: a hajtáslánc egyes elemei az Egyesült Államokból, a diffi Németországból, a felnik pedig Olaszországből érkeznek. Sok időt emészt fel a gyártókkal való egyeztetés, hiszen ha nehézkesen gyártható le egy alkatrész, nem feltétlen találnak hozzá céget, aki elkészíti. Tavaly például meglátogatta a csapatot az Metropolia Motorsports is, és a finn cég CNC mart alkatrészeket ajánlott fel a csapatnak.
Az egyik legfontosabb előrelépés az, hogy az eddig használt egyhengeres KTM blokk helyett a csapat idén már a szintén egyetemisták által fejlesztett SZEngine blokkot fogják használni. Ez a motor azért érdekes, mert eleinte teljesen önálló fejlesztés volt, ám annyira drága lett volna gyártatni az egyedi hengert és hengerfejet, hogy azzal nem lett volna tartható a kitűzött motorbeszállítói cél. Most egy az utolsó csavarig átalakított KTM blokkot építettek, amiről már alaposan megemlékeztünk. A legtöbb csapat 600 köbcenti körüli sportmotorok négyhengereseit használja, ám ezek nehezek, és alacsony fordulaton nem elég nyomatékosak a pályákon, ahol inkább a szűk visszafordítók, és a rövid egyenesek dominálnak. Erre kínál megoldást a lent is nyomatékos, és főleg nagyon könnyű blokk. A már emlegetett fülekkel vezérelhető váltó pedig pneumatikával működik, de kompresszort nem visz magával a gép, hanem egy paintball puska nyomástartályában tárolják a nitrogént.
Persze a feladat messze nincs letudva az autó megépítésével, hiszen a szervezők szigorúan bekérik a műszaki dokumentációt is, ezek minősége is beleszámít a végeredménybe. A csapat másik fele, a menedzsment ugyanannyit dolgozik, ők foglalkoznak a szponzorokkal, pénzügyi terveket készítenek, és média megjelenéseket szerveznek. Az ő dolguk a regisztráció is, idén három futamra jelentkeztek: először Csehországban, Mostban, majd a németországi Hockenheimben, végül pedig magyar közönség előtt, Günyűn fognak versenyezni. Egyértelműen a német futam a legrangosabb, ide még Ausztráliából is jönnek csapatok, és 40 elektromos, valamint 75 benzines autó áll rajthoz. Innen is sok sikert kívánunk a magyar csapatoknak, és mindenképp beszámolunk róla, hogy milyen eredményt értek el.