Az egyetemista az élet császára
Megpróbáltam összegyűjteni, hogy eddig mennyi megjelent anyagunk foglalkozott már a formula Studenttel, de sajnos nem bírom mindet belinkelni. Írtunk már a győri csapatról, a BME autóját Pista meg is hajtotta, de volt szó egyedi fejlesztésű versenymotorról is. Hálás téma, megérdemli a nyilvánosságot, hiszen az FS gépeket reszelő diákok lesznek azok a mérnökök, akik miatt harminc év múlva is király lesz autózni. Most ismét a győri Széchenyi István Egyetem csapata jelentkezett, az Arrabona Racing Team, hogy megmutassák, mivel készülnek 2016-ra.
Kicsi a bors, de... anyááám!
Hallották már a mesét a gokartszerű vezetési élményről? Hülyeség. Csak egy dolog olyan, mint a gokart, ez itt. Ráadásul magyar srácok építették.
Győrben nincs időpara
Mátyás a Budapesti Műszaki Egyetemre jár, de jelentkezett hozzánk gyakornoknak. Eddig a hírrovatnál dolgozott, de a gyakorlat vége felé nagyon akart egy rendes cikket is írni. A győri Formula Student csapatot látogatta meg, ez a cikk lett belőle, fogadják szeretettel.
Ha egy mondatban kéne elmagyarázni a Formula Studentet, akkor talán az áll a legközelebb az igazsághoz, hogy egy valódi formula-1-es csapat működését kell a tanulóknak modellezni, az autótervezéstől kezdve a versenyzésen át egészen a támogatási és reklám tevékenységig. Az ART 2014 óta működik, és idén február 11-én bemutatták az ART_03 kódú gépüket, amely súlyát még tovább faragták, és például a váltót is a kormány mögötti fülekkel lehet kapcsolni.
Utóbbi leginkább a csőváznak köszönhető: ezeket a műhelyben méretre vágják, majd egy szponzorhoz kerülnek, ahol lézerrel munkálják a csövek végére a megfelelő profilokat. Ameddig a szponzor dolgozik, az egyetemen elkészül a vázgyártó sablon. Ez rétegelt lemezből készül, hogy könnyebb legyen mozgatni, és végül ebbe kerülnek bele a csövek, amik ponthegesztéssel rögzülnek. Sok munkával sikerült elérni, hogy a csőváz az elérhető legkönnyebb legyen, és ebbe az irányba nem is érdemes tovább menni, ezért már elkezdtek egy karbon monokokot megtervezni. A váz elejét és hátulját a műhelyben állítják össze, ám a készre hegesztés már ismét a szponzornál történik. Erre azért van szükség, mert bár a szabályzat nem ír elő minősített hegesztéseket, de a csapat fontosnak tartja, hogy az emberéletet védő keretet profik csinálják.

Miközben a csövekből váz lesz, készülnek a karosszériaelemek ősmintái is, ebből kerülnek majd ki a versenyautó szénszálas idomai. A csapat igyekszik minél több alkatrészt házon belül elkészíteni – így a futómű himbáit is -, de sok darab csak beszállítóktól jöhet: a hajtáslánc egyes elemei az Egyesült Államokból, a diffi Németországból, a felnik pedig Olaszországből érkeznek. Sok időt emészt fel a gyártókkal való egyeztetés, hiszen ha nehézkesen gyártható le egy alkatrész, nem feltétlen találnak hozzá céget, aki elkészíti. Tavaly például meglátogatta a csapatot az Metropolia Motorsports is, és a finn cég CNC mart alkatrészeket ajánlott fel a csapatnak.

Az egyik legfontosabb előrelépés az, hogy az eddig használt egyhengeres KTM blokk helyett a csapat idén már a szintén egyetemisták által fejlesztett SZEngine blokkot fogják használni. Ez a motor azért érdekes, mert eleinte teljesen önálló fejlesztés volt, ám annyira drága lett volna gyártatni az egyedi hengert és hengerfejet, hogy azzal nem lett volna tartható a kitűzött motorbeszállítói cél. Most egy az utolsó csavarig átalakított KTM blokkot építettek, amiről már alaposan megemlékeztünk. A legtöbb csapat 600 köbcenti körüli sportmotorok négyhengereseit használja, ám ezek nehezek, és alacsony fordulaton nem elég nyomatékosak a pályákon, ahol inkább a szűk visszafordítók, és a rövid egyenesek dominálnak. Erre kínál megoldást a lent is nyomatékos, és főleg nagyon könnyű blokk. A már emlegetett fülekkel vezérelhető váltó pedig pneumatikával működik, de kompresszort nem visz magával a gép, hanem egy paintball puska nyomástartályában tárolják a nitrogént.

Persze a feladat messze nincs letudva az autó megépítésével, hiszen a szervezők szigorúan bekérik a műszaki dokumentációt is, ezek minősége is beleszámít a végeredménybe. A csapat másik fele, a menedzsment ugyanannyit dolgozik, ők foglalkoznak a szponzorokkal, pénzügyi terveket készítenek, és média megjelenéseket szerveznek. Az ő dolguk a regisztráció is, idén három futamra jelentkeztek: először Csehországban, Mostban, majd a németországi Hockenheimben, végül pedig magyar közönség előtt, Günyűn fognak versenyezni. Egyértelműen a német futam a legrangosabb, ide még Ausztráliából is jönnek csapatok, és 40 elektromos, valamint 75 benzines autó áll rajthoz. Innen is sok sikert kívánunk a magyar csapatoknak, és mindenképp beszámolunk róla, hogy milyen eredményt értek el.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Videó: Így lesz egy laza torlódásból baleset az autópályán
Csak egy kis figyelmetlenség és rossz helyzetfelismerés kell, és máris összecsattan több autó.
- Hírek
A hibridek vs villanyautók: 65:51
Kevésbé vonzóak a tisztán elektromosok az amerikai vevők számára.
- Hírek
Megvadult a sofőr: direkt a szembesávba kormányozta az Ignist
A Suzuki vezetőjét kérdőre vonták az eset után.
- Hírek
Vészintézkedések bevezetéséről döntött a hátbadöfött szövetséges
Próbálja levegőhöz juttatni megszorongatott autómárkáit a dél-koreai kormány.
- Hírek
Bezuhant az olaj, sokkal olcsóbbak lehetnek az üzemanyagok?
Trump veri a mellét a csökkenő olajárat látva, pedig nem kéne.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újra készülhet manuális váltós Ferrari, de ha csak kicsit vagy gazdag, nem kapsz belőle
Gianmaria Fulgenzi termékfejlesztési vezető utalt rá, hogy ez nem elképzelhetetlen a jövőben.
- Hírek
Még idén piacra dobja első modelljét a BYD prémium márkája Európában
Év végére akár két modell is elérhető lesz.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A világ legnagyobb akkumulátorgyártójáé lehet a Nio a akkucserélő hálózata
A CATL úgyis erről álmodozik.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
Trump vámjai jelenthetik az utolsó szöget az Alfa Romeo és a Maserati koporsójában
A Stellantis egyre kevésbé teheti meg, hogy életben tartja a küszködő márkáit.
- Tesztek
Presztízskérdés a létezéseBemutató: Audi A6 Avant
Mégsem csak az elektromos Audi modellek kaphatnak mostantól páros modell megjelölést. Vezettük a benzines A6-okat!
- Hírek
Vadiúj pickupot visz az USA-ba a Kia
Nem a tavaly ősszel bemutatott Tasmant viszik Amerikába: egy teljesen új, tisztán elektromos modell készül.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Közélet
Ennyit költünk a TC flottára egy évben
Kiszámoltuk, egy év alatt mennyit fordítunk a saját autóink fenntartására. Az összeg ijesztő is lehet, pedig az üzemanyagot kivettük a képletből.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
