Cuki videón meséli el a Jeep, hogyan lett háborús ikon
A jópofáskodáskodó reklám egy végtelenül modoros fajtája a videó, amiben a termék E/1-ben mutatja meg magát. Normál esetben ízlésrendőrségért kiáltanánk bármi láttán, ami egy ilyen ostoba koncepciót követ, de ez most nagyon más. Az Autobiography of Jeep, azaz a Jeep önéletrajza című 1943-as kisfilmben az autó narrálja végig addigi rövid történetét. Értelemszerűen nem reklám, de bármilyen furcsa, még csak nem is buta háborús propaganda, hanem egy nagyon aranyos kilencperces videó ilyen jelenetekkel.
Az önéletrajz a Jeep előtti időkkel indít, arról mesél, milyen reményteli idők voltak az USA-ban azok a kora negyvenes évek. Az országot szétszabdalták autópályákkal, az emberek új nagyvárosokról álmodozhattak, és évről évre születtek az újfajta autók. Aztán be kellett szállni a háborúba, és sok minden más irányt vett. A csodaroadsterek után például megszületett a mindenhol használható, pofozható zsebterepjáró, a Jeep. Mint autó és mint kategória.
Aztán jöttek a tesztek. A brutális, minden fizikai szélsőségre kiterjedő nyüstölés, ami alatt a hadsereg által a beszállítóktól bekért könnyű felderítő-járművek első példányainak ki kellett állnia a poklot ezer kilométerekre a valódi háborútól. Aztán felpörgött a tömeggyártás, majd nagy ünneplés után már ott is vagyunk a valódi pokolban, mert ahogy egy jól időzített pillanatban elhangzik, ahova a katona megy, a Jeep követi. És követte az afrikai fronttól a szicíliai partraszálláson át a nácik elsöprésig. Igaz, utóbbiról már nem szól a film, lévén két évvel a háború vége előtt készült.
És akkor jöjjön maga a film. Vigyázat, enyhe cukiság- és pátosz-veszély, de megbocsátható mennyiségben.
A Willys Jeep története
Miként lett a Jeepből az amerikai hadsereg ikonikus autója? Úgy egyáltalán, miért lett Jeep a Jeep, amikor ezeket a kis háborús terepjárókat kezdetben még a gyártójuk is csak kétbetűs típusnévvel illette? Erről szól a Jeep egy korábbi korábbi sajtóközleményének vonatkozó része, amely egész alaposan feldolgozta az autó előtörténetét.
1940 júliusában az Egyesült Államok hadereje felhívást intézett az autógyártókhoz, amelyben arról tájékoztatta őket, hogy „könnyű felderítő-járművet" keres a Védelmi Minisztérium motorkerékpárjainak és módosított Ford T-modelljeinek leváltására. A Védelmi Minisztérium 135 gyártót hívott meg, hogy tegyen ajánlatot az általuk elképzelt jármű gyártására, és kiadott egy hosszú specifikációt, mely többek között az alábbiakat foglalta magába:
- 272 kg (600lb) raksúly
- Tengelytáv max. 190.5 cm (75 in)
- Magasság max. 91.4 cm (36 in)
- Egyenletes járású motor 5 - 80 km/h (3-50 mph)
- Négyszögletes formájú karosszéria
- Négykerékhajtás 2-sebességes erőátviteli egységgel
- Lehajtható szélvédő
- 3 db ülés
- Elsötétítéskor és vezetéskor használatos lámpák
- Jármű össztömege kevesebb, mint 590kg (1,300 lbs)
Először csak a Willys-Overland és az American Bantam Car Manufacturing Company válaszolt a felhívásra. Hamarosan azonban a Ford Motor Company is belépett a képbe és hármójuk között kezdődött meg a verseny azért, hogy ki kapja meg az igen jelentős kormányszerződést.
Mindhárom cég rekordidő alatt elkészítette a tesztpéldány prototípusát. A Bantam főmérnöke, a Bantam vezetői csapatával együtt kidolgozott egy tervet, és a cég 49 napon belül megépítette terepautóját.
A Willys-Overland Műszaki Elnökhelyettese, G. Roos megtervezte a Willys Quad-ot. A Ford kifejlesztette Pygmy néven ismert GP Modelljét (General Purpose - általános célú), melynek meghajtásáról egy Ford/Ferguson traktor megfelelően adaptált motorja gondoskodott. 1940. nyarán mindegyik cég leszállította prototípusát a Védelmi Minisztériumnak és jóváhagyást kapott 70 mintapéldány legyártására.
A Védelmi Minisztérium 1940. novemberében vette át ezeket a járműveket a marylandi Camp Holabirdben. Mindhárom cég által tervezett modell össztömege meghaladta a Védelmi Minisztérium specifikációjában szereplő 590 kg-ot (1,300 lbs), de a Védelmi Minisztérium számára hamarosan világossá vált, hogy ez a limit túl alacsony és a tender következő fordulójában megemelte ezt.
1941. márciusában a Védelmi Minisztérium közzétette a versenypályázat következő fordulóját. A Bantam-nek 1.500 db-ot kellett legyártania a 40 BRC modellből; a Fordnak 1,500 db-ot a módosított és továbbfejlesztett GP Pygmy-ből; és a Willys-Overland-nek 1,500 db-ot a Quad-ból. A további tesztek és értékelések alapján a Védelmi Minisztérium választása a Willys-Overland-re esett, mint elsődleges gyártóra.
Később a Bantam gyártmányok és a Ford GP-k többségét az Egyesült Királyságba és Oroszországba küldték a Kölcsönbérleti Program keretében. Nagy Britanniában a Ford járművek népszerű neve "Blitz Buggy" volt.
Willys MA/MB
Módosításokkal és továbbfejlesztésekkel a Willys Quad-ból lett az MA, majd később az MB. De a Hadsereg és a világ csak mint Jeep ismerte meg őket.
Egyesek azt állítják, hogy a név a „GP" betűk félrehallásából ered, ami a hadseregben a "General Purpose" (általános célú) rövidítése. Mások úgy vélik, a gépkocsi a Popeye képregény egyik népszerű figurájáról kapta a nevét, akit "Eugene the Jeep"-nek hívtak. Bármi is az eredete, a név bekerült az amerikai lexikonba és egy ideig a terepjárók általános megnevezéseként szolgált, míg a Jeep maga háborús ikonná vált.
A Willys MA főbb jellemzői a következők voltak: a kormányoszlopon elhelyezett sebességváltó, mély hornyok az oldalpanel alsó részén, két kerek mérőműszer a műszerfalon és a baloldalon elhelyezett kézifék. A Willys-Overland igyekezett a Védelmi Minisztérium specifikációja szerinti 980 kg-ra (2,160 lbs) csökkenteni a tömeget. Bizonyos dolgok, melyet eltávolítottak annak érdekében, hogy elérjék ezt a célt, a következő generációs MB-ben kaptak ismét helyet, ami mintegy 181 kg-mal (400 lbs) többet nyomott a specifikációban megadott értéknél. A Willys-Overland 368.000, a Ford pedig, licenc alapján mintegy 277.000 Willys MA modell gyártására kapott felkérést az amerikai hadseregtől. A robosztus felépítésű, megbízható, olíva zöld járműről már mindörökre azt tartják, hogy segített megnyerni a háborút.
A háború után a Willys-Overland bejegyeztette a "Jeep" márkanevet és azt tervezte, hogy elkészíti civil változatát a farmok számára - a civil univerzális Jeep-et. Akkortájt a Willys egyik jelmondata az volt, hogy "Az erős Jeep napja sohasem áldozik le," és a cég nekilátott, hogy a világ visszavonhatatlanul megtudja, ennek a járműnek a feltalálója a Willys-Overland volt.