Micsoda? AMG-tuningos Mitsubishi?
Szeretem az érdekes autóipari összefonódásokat, azokat a néha egészen meghökkentő vadhajtásokat, amiket az ipar kitermel. Ezeket többnyire a pénz mozgatja, hiszen olcsóbb egy meglévő részegységet készen venni, mint kifejleszteni, így létezhetett például Mercedes Vito Volkswagen VR6-os blokkal.
Sok ilyennel találkoztunk az elmúlt pár év során, de azért az AMG által reszelt Mitsubishi Galant több mint meglepő. Ugye az AMG napjainkban a Mercedes házon belüli tuning divíziója, és az általuk kezelt Mercikben jellemzően a világ összes lóereje benne van, néha kétszer is. Minden finomságtól mentes, kérdésre okot sem hagyó, nyers állatiasság, amikor az ember kipróbál egy AMG GT S-t, az újraírja a viszonyrendszert, amibe addig az erős autók tartoztak.
Ez az AMG ma, de 1990 előtt – ekkor írtak alá a Mercedesszel egy együttműködési szerződést – egy független vállalkozás volt, amely már akkor is többnyire Merciket tuningolt, de tettek kitérőt más gyártók felé is, így jöhetett képbe a Mitsubishi. Az első ilyen autó az 1987-es rendkívül ritka AMG Debonair volt, ám itt még csak külső kiegészítők és belső elemek utaltak a németekre, például az AMG kormány.
Az igazi rock n’ roll 1989-ben jött, amikor a Galant kétliteres változatát piszkálták meg. Ez a 4G63 kódú blokk volt az, amely turbósra alakítva az Evóba is – és a Galannt VR4-be - bekerült, ám az AMG mérnökei a szívómotorhoz nyúltak, klasszikus fogásokkal. A dugattyúk cseréjével megemelték a kompresszió viszonyt, kicserélték az olajozó fúvókákat, hegyesebb vezérműtengelyeket építettek be, a szeleprugókat titánra cserélték és nyitottabb kipufogórendszert csavaroztak fel. Átprogramozták a vezérlést és a szívósor sem maradt érintetlen, így sikerült 170 lóerőt kihozni a négyhengeresből.
Az AMG Galanthoz rövidebb fokozatkiosztású váltó járt és nagyobb teherbírású kuplung, és ugyan a futóművet is kicserélték, ezt mégis inkább kényelmesre hangolták, így a korabeli tesztek szerint hajlamos volt billegni a kanyarokban, ha rányitották a tüzet. A típust mindössze 1989 és 1990 között lehetett megvásárolni, valószínűleg a Mercedesszel kötött szerződés vetett véget a az együttműködésnek. Hamar elfeledték, hiszen az utókor inkább a turbós-összkerekes VR4 kiadásra emlékszik, így az AMG Galant megmaradt érdekes vadhajtásnak.
Önnek melyik a kedvenc autóipari szerelemgyereke?