CA-s autó eladó. Ki, mikor látott ilyet?

2017.01.28. 06:56
106 hozzászólás

Kapcsolódó
Az aranynál is jobban tartja az értékét

Az aranynál is jobban tartja az értékét

A veteránautó bekúszott a legjobb, közepesnél biztonságosabb pénzgyarapítási eszközök közé. Óriásit lehet itt fogni, de az álmodozók csúnyán pofára is eshetnek.

Nyilván mindenkivel megesik az ilyen, nem akarom nagyon túltárgyalni - ott ülsz reggel óta a gép előtt, vered a billentyűket, valahogy végre elkerekíted a szöveg végét, megolvasod egyszer, megolvasod kétszer, nem látsz több hibát, a szövegellenőrző sem, sóhajtasz hát és beemeled a szövegblokkokat a cikkszerkesztőbe. A többi már az olvasók dolga lesz. Kibotorkálsz a konyhába, lefőzöd az aznapi harmadik kávédat, visszahozod, lehuppansz a székre. Agyad üresre lúgozva, ujjaid bizseregnek, ülőgumóid matricává lapultak a farcsontodon, lapozgatni kezdesz hát a hahuban, más ilyenkor nem segít.

Ma épp perverz hangulatban vagy meg bele kéne fogni a következő cikkbe is, tehát a szokásos bármitől 1976-ig határ helyett most bármitől 1960-ra húzod le a záró évet. Ott már biztosan kevés lesz az autó, csodás rozsdatörmelékek, egyedinek, ritkának és óriási csodának árult, instant kávé állagúvá porladt tömegcikkek peregnek majd a pixeleken, de akkor is - hátha mégis akad valami érdekes.

Beüt, bingó! Ez az, amire nem készültél, mintha a gyerekkori szerelmedet látnád viszont egy régi Playboy-kiadás centerfoldjaként. Tízezer volt radíroz bele az agyba, a látvány a váratlanság miatt teljesen felkészületlenül ér, nem volt bekapcsolva az elektromágneses védőburok. A leggyerekkoribb, legmélyebbre elásott emlékeidbe nyúl a hirdetés. Nem is maga az autó az érdekes itt. Hanem a plakett.

Egy CA-s rendszámú kocsi szerepel a fotókon.

Igen, a legelső háború utáni magánrendszám - ha nem számítjuk az ötvenes évek kivételezett autóhasználóit.

Aki olyan, lassanként már lejáró szavatosságú csávó, mint én vagyok az ötven évemmel - gondolok itt kis malíciával a mostani negyvenegynéhány és jóindulattal a hatvanhoz közeledő bagázsra egyaránt - az akkoriban volt kis-, nagygyerek vagy kamasz, amikor amikor a Keménykalap és krumpliorrban Kovács Krisztián még egy játszótér sarkába ledobott Pobjeda tetején tartotta a cirkusz alakulógyűlését. Nos, akkor ilyen CA-s (és CB-s) rendszámú autók hébe-hóba még futkostak az utcákon.  Azaz - jobbára porladva ácsorogtak, levéllel és koromporral lepve valamelyik külvárosi kertben, mi meg kéjes izgalommal kukucskáltunk be rájuk a kerítéslécek között, amíg el nem zavart valamelyik durva hangú házlakó.

A CA-s, de kicsit még a CB-s rendszámnak is valami egészen furcsa mélyperverziója volt. Az olyan volt az Elmondhatatlanul Régi Kocsi, az én korosztályom Harry Potter-világa. Titokzatos, kicsit ijesztő (mert anyukád óvot attól, hogy közel menj az olyanhoz, hátha rádesik valami belőle és vérmérgezést kapsz) tárgy, a tulajdonos pedig egész biztos valami gödörben élő, mécses mellett alkimista könyveket olvasó, kétszáz éves dervis, esetleg valami álcázott földönkívüli lehetett. Csakis.

A CA-s (és CB-s) kocsik a hetvenes évek elejére szinte már kivétel nélkül átalakított lámpákkal, tákolt kipufogókkal, ecsettel lefestegetve, ronggyá mállott, abroszanyaggal takargatott belső térrel, a külvárosi sufniesztergályosnál már a negyedik himi-humi generálon átesett, valamilyen újabb szociautóból pótolt dugattyúval, házilag öntött csapágyakkal, rettenetesen füstölő motorral, borzalmas fogaskerék-darálás kíséretében vonszolták ementáli-testüket a forgalomban - általában gyökkettővel.

Amikor valaki ma szörnyülködik, hogy a festőlegények micsoda szakadt, csupahorpadt, törött fényszórós, rozsdaette Astrákkal és Lanosokkal járkálnak, nem tudja, mi is az igazi autószörny. A gyerekkorom CA-s (és CB-s) kocsiján a gumi simább volt, mint a kockakő felülete, amin csúszkált, kilincsei lógtak, felszegecselt és kifúrt sarokvas-párba fűzött Tuto pléhlakat jelképezte rajta a központi zárat, lámpái fényét egy izgatottabb szentjánosbogár-raj simán elhalványította, üvegeit sziló, még inkább ablakgitt tartotta helyben, motorját viszont a csúzos tulajdonos bácsi is be tudta kurblizni két ujjal, amikor lefulladt a pirosnál, annyira nem volt már benne kompresszió. Azok az autók nemhogy álmodni nem tudnának ma arról, hogy átmenjenek egy bármennyire is megkent vizsgán, de ha meglátná őket a rendőr a forgalomban, még a TEK-et is rájuk hívná. Mai ésszel elképzelhetetlen trágyadombok voltak. Ennek ellenére, vagy talán pont emiatt volt bennük valami sejtelmes romantika, valami eszeveszett hősiesség, amit egyetlen mai vén szarból nem érzek kisugározni.

És még volt valami ezekkel a CA-s (és CB-s) rendszámokkal. Az én (plusz-mínusz tíz év) generációm ugyanis fejből nyomta, hogy az 58' utáni, 69'-ig tartó autók CA-CZ rendszámokkal futottak (lásd az Autófília idevágó cikkét), 70'-ben jött az IB (IA sosem volt, figyeltek arra talán, nehogy megalázzák a tulajdonosokat), az IZ-nél, '74' közepén futottak ki, aztán jött az U-s széria (UB-vel indulva, 1974-76), a Z (1974-78, ZY-nal befejezve), majd a P (1978-79), a T (1980-82), K (1982-84), G (1985-86), D (1987-89), a rendszerváltás éveiben a J (1989-90), majd a három betű-három szám előtt utolsó rúgásként a dupla rendszámok, a DD, EE, FF, GG és a többi, egészen 1990 közepéig.

Ha tehát akkor láttunk egy autót, arról elég jól meg tudtuk mondani, hogy mikori (az 1964-1990-ig szinte azonos formában gyártott Trabant 601, az 1966-1989-ig szintén nem sok változtatást megélő Wartburg és az 1971-től a végtelenig készülő kereklámpás Zsiga korszakában nagyon nem volt ez mindegy). Persze, volt hogy átrendszámoztak autókat, mert elveszett, vagy levették, de ilyen kocsi kevés futott. Láttam azért I-s rendszámmal szivar Audi 100-ast (gondolom, egy korai 100-as papírjaira kasznicserét csináltak), s U-s rendszámmal Ford Sierrát is később (ott is nyilván kasznicsere volt valami Taunus-alapra), de ezek tényleg nem számítottak.

A CA-s (és CB-s) rendszámban viszont az volt az érdekes, hogy beazonosíthatatlan volt bárminek a kora, amin rajta fityegett. 1958-ig magánember nem tarthatott magánautót a háború utáni Magyarországon. A háború után, ami autó maradt a harmincas évekből, azt mind elkobozta az állam, s borzalmas állami karbantartási módszerek mellett a mindenféle csinovnyikok addig használták azokat, amíg szét nem dőltek. Néhány ilyen régi csotrogányt meg lapra szerelve elrejtettek padlásokon, kutakban, befalazták az alkatrészeiket, várva a jobb időket. Amikor aztán újra engedélyezték az autótartást, ezek a förtelmek szivárogtak elő a különféle lyukakból, kerültek árverésre az állami telepeken (egy mai autóbontóban szalonállapotú kocsik vannak azokhoz képest), no meg az '56-os magyarok gazdagabbikjai elkezdték hazaküldözgetni a kint sebtében megvett, első kocsijaikat.

Sejthető, hogy a CA (és a CB) széria hamar elfogyott, mert egy egész nemzet próbált meg hirtelen BÁRMIVEL autózni, amivel egyáltalán lehetett. Mi, kis purdék tizenévvel később csak azt láttuk, hogy ez a két legrégebbi, alig-alig felbukkanó rendszám a legfurcsább csodákon fityeg, nekünk tehát a CA (és a CB) egyszerre jelentette a szupertitokzatost, a történelmit, a romantikus sztorijút, az ismeretlent, a leszakadapofámosat.

Ma az ember mutogatni kezd, már ha egy három betű-három szám kombinációs, A-s rendszámú kocsit lát a forgalomban - hiszen az is egy bő huszonöt éves, szinte muzeális ritkaság. Egy CA-s (és CB-s) autó akkor, a három betű-három szám megjelenése idején, 1990-ben már harminckét éves lett volna. Vagy hetvenkettő. Nemigen érte hát meg az olyan az újrendszámosítást. Még kisebb a valószínűsége, hogy ma még egyben lenne bármelyik is közülük, hiszen Magyarországon egy üres garázshelyre mindig akad jelentkező, a kilencvenes években, az oldtimerek eszement értéknövekedése és az internet korszaka előtt pedig ezek csak útban levő, menthetetlen, értéktelen rozsdakupacok voltak. Úgynevezett nyűgök.

Látjátok, ezért vonyítottam halkan a Renault 4CV képeinek láttán. Nem hittem volna ugyanis, hogy még egyszer látok autón fityegni CA-s rendszámot, azaz a maximum, amit reméltem, hogy valaki egy külföldről megvett öreg Bogárra esetleg ráakaszt valami utánnyomott, nem stimmelő betűközű és tipójú, de legalább hasonló plakettet valami találkozón, poénból.

De ez itt valódi. A sajátja. Az autó 1949-es, nem tudom, hogyan került az országba - néhány ilyen Renault futott ugyan orvosok autóiként, de az is lehet, hogy egy Ausztriába emigrált '56-os magyar vette hétévesen, óccsóért, majd megelégelve a kocsi lassúságát, kicsiségét, problémásságát, valami jobbra váltott, s az értéktelen romot hazaküldte a nyíregyházi rokonoknak. Nagy szó lehetett egy ilyen, áramvonalas csoda a nyenyergő Pobjedák, háborúból megmenekült és hatszor újjászületett Topolinók, zörgő Csepelek és füstölgő Csepel 125-ösök között - és még azokból sem volt sok akkoriban.

950 ezerért lehet, hogy avatatlan autós számára drágának tűnik egy ilyen rom. A 4CV nem is egy különösen értékes veteránautó, még gyönyörű állapotban sem, van is belőle elég a piacon, odakint, itt meg aztán akad tákolás, görbeség, rozsda is. Ennek ellenére szerintem csoda az állapot, amiben fennmaradt - mert el tudom képzelni azt a rettenetesen hosszú 68 évet, amit ez végigrózsafüzérezett, mire ide jutott, és ennek ellenére egy rakás dolog megmaradt rajta eredetiben.

Itt értékelni kell a keveset is, mert az ilyen sztorijú autókon már harminc évvel ezelőtt se volt meg semmi eredetiben.

Persze már eltűnt azóta a hahuról a hirdetés, azóta csak egy tíz évvel fiatalabb Dauphine Gordini van fent ugyanennyiért, az már az eggyel újabb modell, szerintem egyébként rosszabb állapotú, azon idegen lámpák vannak, s még csak magyar története sincs. Márpedig ebben a kis 4CV-ben ez volt a legértékesebb.

Meg persze a CA-s rendszám. És most direkt nem írtam ki a CB-t.

Most is csak dörzsölöm a szememet. Csípjenek meg.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

2 órája
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14