Nemcsak írom a Totalcart, olvasom is. Más kárán tanul az okos, és amikor ilyen írások születnek, nem csak tanulok belőle, a kávézóban jól is szórakozunk, hogy nézd már, a Csík megint mit csinált, soha nem tanul semmiből. Aztán amikor a szopóroller-bérlet a mi zsebünkben landol, próbáljuk utólag megmagyarázni, hogy muszáj volt megvenni, mert kényszerítettek, fegyverrel a homlokunknál. Mert a használtautó-vásárlás nehéz, általában nem is szokott jól elsülni.
Eladtam a Porschét, megvettem a kisbuszunkat, és a történet beteljesedése egy olcsóbb roadster lett. Tervben volt négyüléses kabrió is, pár álmatlan éjszaka után mégis kétüléses lett. A legnyomósabb érv, hogy a barátnőmnek ez tetszett. Ez, és még mindig a Mazda MX5-ös játszottak szoros meccset, de aztán az első szériás Audi TT 1.8t Quattro Roadster győzött; a 225 lovas. Nem mondom, hogy kiütéssel, de pontozással, elég fölényesen. A fölényt nem a lóerőtöbblet okozta, esetleg az élvezetes vezethetőség, hanem a műszaki tartalom, és a közel azonos ár. És a barátnőmnek ez tetszett jobban.
Az élvezetes vezethetőség a hétköznapokban cím koronázatlan királya úgyis az MX5-ös, a lenézett sportkocsi címe meg a Boxsteré, ami jó kezekben a pályanapon erősebbeket is simán ver. Nem is volt cél jobbat, vagy gyorsabbat venni, nehéz is lett volna a keretösszegből. Elkezdtem céltudatosan TT-ket nézegetni, majd okosan megvettem a Roadster Quattro-kínálat legolcsóbbját. Mi bajom lehet? Ami rossz, megcsinálom rajta, legalább tudom, hogy az rendben van. Első hiba.
Amikor beküldtem a Totalcar levelezőlistájára az autót, azonnal leoltottak, mint a villanyt. Szép kis Golf GTi 4motion, írták, amit tudtam is. Ez nem igazi Quattro, inkább keresztmotoros, haldexes Volkswagen. Én pont előnynek élem meg, hogy nem ritka, lásd későbbi sztori. Az eladó szimpatikus volt, nem vezettem az autót, nem is igazán néztem át, fordultunk egy parkolónyit, majd eljöttünk. Este felhívtam, telefonban megegyeztünk, elmentem érte, hazafelé már a barátnőm vezette, mögötte mentem. Igen, mondta, hogy a gumik nem a legjobbak, a jobb ablakemelő nem megy, de a vezérlés 20 ezer km-rel ezelőtt volt cserélve. Éreztem egy kis olajszagot a motortérben, de majd nappal megnézem. Otthon átvettem a kormányt, mentünk egy kicsit vele, oké, nem egy 1300 kilós, 260 lovas Boxster, hanem egy 1500 kilós, 225 lovas turbó, de valahogy nem megy jól. Mindegy, majd nappal megnézem, most nem fogok itt a sötétben gyorsulgatni a véleményes gumikon. Amúgy tök jó, nagyobb a hely benne, mint a Boxsterben, a felszereltsége hasonló, a tető gyors, kicsit süvít valami, de majd nappal megnézem.
Aztán jött a nappal, amikor megnéztem. Néztem is nagyot.
A szívócső alól dől az olaj, a karterszellőztetés csövei már csak emlékeztetnek bármiféle csőre, a szelepfedél alól fossa az olajat a motor hátsó felénél, és elöl a vezérlésnél, az ablakok nyitáskori kis automata lehúzása nem megy, az egyik nem is megy fel teljesen, a belsőtér-világítás nem kapcsol fel, ezért a riasztó általában visszazár, ha nincs a gyújtás ráadva, szinte azonnal. A vízhőfok megáll 50 foknál, fűtés alig van, viszont van helyette fagyálló- és olajszag a kocsi körül.
A futómű egészen jó, kemény és feszes, az autó jól fordul, de valahogy nem megy. Egy kis forgalmú német autópályán felgyorsítottam 180-ra, betegen érte el, ez tuti nem oké, de a hideg víz miatt nem kínoztam tovább. Vagy a turbó nem tol, vagy fognak a fékek, de nem megy. Ez nem egy M96-os Porsche motor, hanem egy ötszelepes magyar bringa, gyorsan megvettem, mindent hozzá: polcon volt fillérekért termosztát, tömítések, kartercsövek, vákuumcsövek, gyertya. Meg fagyálló, olaj, szűrők, tele lett a kicsi csomagtartó.
Mivel jelenleg nincs fűtött műhelyem, így bekuncsorogtam magam apám fűtött garázsába, a szalontisztaságú, leápolt fényezésű, öreg CLK kiszorult az utcára, úgyis csak pár óráról van szó. Második hiba. Már odamenet valahogy tovább gyengült a TT, majd a garázslejáróban lefulladt, és nem indult újra. Mi a fene ez, már az idejét sem tudom, hogy mikor volt menet közben leálló autóm, beleértve 40 éves Bogár-zombikat, meg fillérekért vásárolt romokat.
Kicseréltem a termosztátot, tömítéseket, kartercsöveket, szűrőket, olajat, próbáltam beindítani, elkapta, kicsit pöfögött, aztán leállt. Örökre. Hiába minden indítózás, az akksi majdnem lemerült, de semmi. Kövessük el a harmadik hibát, ami a legfájóbb, mert amikor szerelőket oktatok, mindig hangsúlyozom: először a mechanikai dolgokat ellenőrizzük, aztán kezdjünk elektromos alkatrészeket cserélgetni, mert az emberek hajlamosak fordítva tenni. Már kicserélik a motorvezérlőt, akkor veszik észre, hogy nincs benzin, vagy eldugult a benzinszűrő, és nincs benzinnyomás. Én is azonnal kicsaptam a műszerfal alól a csókafészket képező utólagos riasztót, áthidaltam a benzinpumpa reléjét, sőt ki is cseréltem, de semmi. Főtengely pozíciójeladójának ellenőrzése, vezérműtengely-jeladó ellenőrzése, motorvezérlő stekkerének ellenőrzése – minden jónak tűnik.
Számos egyéb dolgot is megnéztem, abba a fázisba jutottam, amikor a nem működő porszívót már a negyedik konnektorba dugjuk a lakás négy különböző szobájában, hátha a konnektor rossz. Ilyenkor már mindenre gondol az ember, például hogy a mikrosütő az emeleten a tv-vel szuperponálódott hullámokat gerjeszt, azok oltják ki a gyújtószikrát. Már elektromos kifektető kábelen gondolkozom, meg a vezeték folytonosság-vizsgálatán, a motorvezérlő cseréjén, amikor telefonos segítséget kérek, és Novoth Tibi barátom rákérdez: a vezérlést megnézted?
Minek nézném meg a vezérlést?! 20 ezer kilométerrel ezelőtt volt cserélve, a szíj és a vízpumpa tényleg szinte új, mit nézzek rajta? De most, hogy mégis jelre állítom, valami fura: a vezérkeréken három-négy foggal odébb van. Leveszek még egy burkolatot, látom a feszítő is új, de a jel arrébb van, mint kellene.
Basszus, átugrott a szíj, remélem a szelepeket nem kócolta össze. Az okos dolog az lenne, ha valahogy kihúznám az autót a pincegarázsból, és kicserélném a vezérlést egy műhelyben, ahol van emelő, meleg, meg kávéfőző. Az átugrott vezérléssel nem játszunk, komoly károkat tud okozni. Tibi felajánlja a műhelyét, vigyem oda, hétvégén szépen megcsinálom magamnak. Ő sajnos nem tudja megcsinálni, hetekkel előre be van táblázva, foglalt minden emelő.
Nem. Azt fogom csinálni, hogy visszateszem a vezérlést és hazamegyek. Aztán otthon majd kitalálok valamit, vagy Tibi műhelye, vagy rábízom egy ismerősömre, akiben megbízok. Negyedik hiba. Visszatettem a vezérlést, mindent rendben találtam, a feszítő mintha engedne kis olajat, de ebben a minden olajos közegben nem igazán látni, honnan jött, a szíj feszes. Az autó pöccre indul, két nap elteltével a CLK visszakerül a garázsába, megyek haza. Vízhőfok tökéletes, autó fűt, mint a kazán, és visszajöttek az elkóborolt lovak, de nem merem igazán forgatni, egyszer átugrott vezérléssel még menni is kockázatos.
Megállok tankolni, 98-ast bele, ez kell neki, szaladjanak a csikók! Jaj, de nehezen indul be. És alig megy. Körülbelül 100 lóerős. Otthon a ház előtt lefullad, nem indul be. Betolom az udvarba, és elgondolkodom az élet hiábavalóságán. Nem az a baj, hogy nem szeretek szerelni, hanem más dolgom lenne, pont megyek Porsche-bemutatóra, meg durva mínuszok vannak, meg műhelyen kívül szerelni, mint a mórok, földön fekve, az nem én vagyok, öreg vagyok már bohócnak. A szükség törvényt bont, Bogár ki a garázsból, TT betol, ellenőriz, igen, elugrott a vezérlés. Már nincs mese, itt kell nekiállnom vezérlést cserélni, új feszítő, új vezetőgörgő, mindent.
Pár nap múlva megjönnek az alkatrészek, én is hazaérek, nekiállok. A vezérléscsere megvan egy szűk nap alatt, csak mert nincs gyakorlatom, egyébként elég lenne 3-4 óra. A motor és az egész autó nagyon jól szerelhető, átgondolt kis jószág. Már egészen megszerettem, mint amikor a beteg állatot állandóan az állatorvoshoz hordjuk. Gondolkodhattam volna egy kicsit, mert ekkora átfogású szíjkerekeknél és feszes szíjnál nem tud átugrani a vezérlés. De ezt már utólag mondom, akkor nem gondolkodtam rajta, nem elemezgettem, csere és kész. Ötödik hiba.
Felrakom az új vezérlést, mindent ellenőrzök, szépen visszaszerelek, megtisztítok, csitti-fitti minden. Feltöltöm hűtővízzel, pöccre indul, csendes, szépen forog. Ki akarok állni a garázsból, bedadog, leáll. Nem sokat indítózok, nem is próbálkozom, ennek megint annyi. Megint nem indul el. Most először káromkodtam az egész szerelés alatt, de ez kitölti az utasteret, aztán amikor leveszem a vezérlés borítóját, a másik kettő már alig fér el a garázsban.
Megint elment a vezérlés, megint 3-4 foggal.
De most mi van? Új a szíj, új a feszítő, most is feszes a szíj, pontosan amennyire kell. A vezérműszíj-csere, bár sokan misztifikálják, nem egy nagy kihívás, inkább nehéz néha hozzáférni, de nincs benne semmi mágia. Most azonban valami nagyon nem oké.
Rövid agyalás után, kizárásos alapon csak valamelyik fogazottszíj-kerék fordulhat el a tengelyen. Ezen a nyomon először a vezérműtengely kerekét nézem meg, tökéletes, reteszhorony sértetlen, retesz tökéletes, a kerék pozícióban van. Viszont az alsó kerék a lendkerékhez képest jócskán odébb van, pont kiadja a vezérműkeréken a 3-4 fogat.
Meg aztán, ahogy kell, festékfilccel most mindent összejelöltem mindennel, még a jövő hetet is a múlt héttel, úgyhogy tisztán látszik, hogy a két kerék egymáshoz képest tökéletes szinkronban van, de a lendkerék jelöléséhez képest nincs. Oké, megyek aludni, mára ennyi elég a horrorból.
Amikor megint volt időm kimenni a garázsba, újra lebontottam mindent, a főtengely bordáskerekének az elméletileg 100 Nm-re húzott, finommenetes csavarja majdnem szabad kézzel kijött. A kerék pozicionálója teljesen hiányzott, elnyíródott. Szerencsére a főtengelyt más anyagból faragták, azon semmi nem látszott. Új kerék, összeszerelés, félve indítás, tökéletes. Azóta is megy, noha keveset vezettem, de már túl vagyunk a pár száz kilométeren, és rendben van a vezérlés, az olajfolyás is megszűnt, kezd már autó lenni, minden rendben van, azt gondolom. Hatodik hiba.
Már pár napja használjuk, amikor a rossz jobb ablak egyszer csak egy centire lemegy, és ott marad. Jó jel, mert nem kell ablakemelő motort venni, ami nagyon drága a roadsterhez, de valami nem stimmel, mert innen aztán sehová sem akar elmozdulni, erőteljes nyomásra sem. Ügyesen van megoldva az ajtókárpit, könnyű leszerelni, minden könnyen szerelhető, nem dráma, megnézem, kimérem, megcsinálom. Ez az elmélet, a gyakorlat pedig, hogy a roadster ajtónyitásérzékelője össze van fűzve az ablakemelőmotorral, aminek nemcsak az indítási áramfelvétele van kalibrálva biztonsági okokból, hanem mindkét végálláspozíciója, ráadásul minden mindennel össze van kötve: a zár a tetőnyitással, az ablakemelő motorral, a belső világítással.
Mindezt két elektronika menedzseli, egyik a zárszerkezetben van a központi zár motorjával, a másik a motorban. Mellesleg van egy komfortelektronika is. Gondolom, aki naponta két ilyet javít, az hamar bekalibrálja a spulni fordulatokat, és tudja hogyan kell jól beállítani az egész dupla bowdenes szerkezetet, valamint a zár mikrokapcsolóját is azonnal cserélni, egyik kezét a zsebébe dugva. De én nem ez vagyok, most láttam életemben először levett Audi TT ajtókárpitot, és mire rájöttem, kétszer volt az órán este nyolc. Saját magam is meglepődtem a türelmemen, mire minden összeállt, beállítva, bezsírozva, kitisztítva, de a végeredmény meggyőző. Az üveg már nem süvít, be van állítva a mechanika, az ablak a kilincs meghúzására egy centit leenged, majd becsukást követően visszaáll milliméter pontosan a helyére. Az ablakok a tető nyitásakor lehúzódnak, csukáskor vissza, valamint le és fel is automaták, egy gombnyomásra működnek.
Minden jónak tűnik, de tegnap észrevettem, hogy a szivargyújtóban nincs áram. Minden napra szarik valamit a kutya, joggal merül fel a kérdés, hogy most akkor átverve érzem magam? Rámmelegítettek egy romot, én meg nem vettem észre? Vagy az élet így szolgáltat igazságot a hibátlan használt Boxster után? Nem kutatom. Szerintem az eladó sem tudott a vezérműproblémáról, mert akkor még talán jó volt, legalábbis higgyük ezt. Az ablakot elmondta, a vezérmű tényleg új volt, a gumik nagysebességű remegését is elmondta. Hogy nem néztem jobban át az autót az valóban az én hibám, de hát alkudtam is, tehát egál.
És milyen a kétüléses Audi TT Quattro Roadster a Boxsterhez képest? A TT belseje nekem jobban tetszik, és az vigasztal, hogy sokkal olcsóbb volt...