A lakóautózás a szabadságról szól. Nincs annál jobb dolog, mint amikor a tengerparton vadkempingezve a lemenő nap fényében sütjük a csevapot, serényen töltögetjük a Prošeket és boldogan idézzük fel az elmúlt pár nap varázslatos élményeit. Aztán beindítom az aggregátort, aminek a hangja hirtelen visszaránt az energiaválság kegyetlen valóságába.
A másfél kilowattos Honda generátort Géza barátomtól kaptam, sokszor mentett meg a mozdulatlanságtól, fontos kiegészítő az olyan hardcore lakóautósoknak, mint mi vagyunk. Amióta megvan a csótány, egy kezemen meg tudom számolni a kempingben töltött éjszakák számát. Sokkal vonzóbb a vadregényes, találomra kijelölt helyeken letáborozni. A civilizáció béklyóit lerázva előfordult néhányszor, hogy fejvakarva pingvineztünk a Ducato mellett, a legnagyobb körültekintés mellett is le lehet annyira meríteni az akksikat, hogy a kettőfeles dízel csak a behúzómágnesét csattogtassa.
Az indítóakkumulátor és a lakótér akkumulátora összesen 200 Ah kapacitásúak. A belső világítás 90%-ban LED-es, a vízszivattyú és az egyéb szórakoztatóelektronikai eszközök viszont éhesek az áramra. A bulika (hangos zene, világítson minden, jé! tükörgömb, hol van a gitárerősítő, oda még kell egy karácsonyi fényfüzér, oda is kettő) végképp lehúzós tud lenni. Ha áram kell és nincs konnektor, akkor vagy Géza barátom végső megoldása jöhet szóba, vagy a napelemek felé kell fordulni. Elkezdtem kutakodni, információt gyűjteni, a neten talált ajánlatok magas ára hamar elkedvetlenített. Az egyik apróhirdetési oldalon egyszer csak szembe jött néhány használt, házakról leszerelt napelem, vettem egyet belőlük.
Jöjjön most egy kis matek. Pontosan mire és mekkorára van szükség? A fizikai adottságok mérlegelésén túl alapvető elektronikai számításokat is el kell végezni. A biztonságot szem előtt tartva, a motortérben lévő (bár a rendszerre rákötött) akkumulátorral nem számoltam, így van tartalék és a nagy dízelmotor is mindig el fog indulni. A lakótérben 100 Ah kapacitás van a munka akkumulátorba zárva. A munka akkumulátorok szerkezetükben eltérnek az indító akkumulátoroktól, kisebb indítóáramot tudnak leadni, de jobban bírják a kisütést-töltést. A 100 Ah azt jelenti, hogy ideális esetben az akkumulátor 100 órán keresztül képes leadni 1 A áramot, tíz órán keresztül pedig 10 ampert. 12 voltos kapocsfeszültséggel számolva a 10 amperes áramerősség 120 W-os fogyasztót feltételez, ami vadkempingezéskor már mindenre elég kell, hogy legyen.
Nyilván nem egész nap kell az áram, jobbára az estéket kell lefedni elektronáramlással. A hirdetésben szereplő napelem 175 W-os csúcsteljesítménnyel kecsegtetett, az adatlap szerint 4 amper feletti áramot produkál. Most már hagyom a számokat, a lényeg, hogy a kiválasztott szolárcella egy kisebb személyautó akkumulátorát képes nulláról teljesen feltölteni egy szép, felhőmentes napon (10 óra napsütéssel számolva). Ez az energia pedig bőven elég átvészelni egy estét a vadonban, még sok is.
Írtam a hirdetőnek, hogy lemérem a rendelkezésre álló helyet a lakóautó tetején. Ez annyiból állt, hogy a konyhaablakból nézegettem a csótányt és hümmögtettem a szemmértékemet. Nem lehet mindenkinek szerencséje, ennél jóval alaposabb előkészületeket kíván a művelet, tessék felmászni és mérni. Nekem bejött, de ez színtiszta mázli. Elmentem a napelemért, ilyen teljesítményhez már méret is jár. 160X80 centi és legalább 16 kiló, ketten raktuk be a kombiba.
Otthon ismét fellapoztam a neves lakóautó kiegészítőket gyártó cég katalógusát, konzolokat kerestem a rögzítéshez. Valószínűleg a feketehomlokú bóbitásantilop herezacskóbőréből készítik ezeket az alkatrészeket, mert megint leültem az árcédulától. Pár műanyag, meg egy tömszelence ennyibe nem kerülhet. Az enyhülést mindig a kínai webshopok hozzák: 219 euró helyett 1300 forintért azonnal megrendeltem a fém konzolokat. Saválló csavarok, csodás alumíniumok, szépen megmunkált fémdarabok vártak beépítésre. Igaz, tömszelence és légterelő nélkül jött a csomag, de azokra nincs is szükség van használaton kívüli tetőátvezetés a lakóautó tetején, spoiler meg lesz PVC csőből.
A napelemes rendszer majdnem készen volt, az agy hiányzott egyedül, a töltésvezérlő. Feladata nem túl bonyolult, a napelemek 36-38 V-os kapocsfeszültségéből akkumulátortöltésre alkalmas feszültséget kell létrehozni az áramerősség megfelelő szabályozása mellett. Most kihagyom a neves gyártó katalógusából építkező geget, Kínából megrendeltem egy olyan darabot, aminek a vásárlói értékelése is díszes volt: 8000 forintot kértek érte. Mire figyeljünk a töltésvezérlőknél? Az egyik legfontosabb kritérium a kezelt áram erőssége. 20 amperest vásároltam, annak dacára, hogy 5 amper fölé nem fog menni a töltőáram. Ezt a bővítés lehetősége és a melegedés elkerülése indokolta. Az LCD kijelző, a kiegészítő 12 voltos kimenetek és az USB csatlakozók hasznos extrák, engem el lehet varázsolni ilyesmivel.
Megvolt minden, irány szüleim rezidenciája, a mérnökök Gecsemáné kertje, ahol semmi sem kihívás mert édesapám gyermeki örömmel fordul minden olyan feladat felé, amire nincs dobozos megoldás. Feltornáztuk a méretes napelemet a lakóbusz tetejére, azt hittem ez menni fog, mint a karikacsapás, de természetesen órákat töltöttem a tetőn, miközben a zuhanyzóban álló és tízes kulcsot szorongató édesanyámat instruáltam. A lakóautó teteje szendvicsszerkezetű panel. Alumínium, expandált polisztirol és falemez szolgálja a merevséget és a hőszigetelést. Átmenő csavarral kellett megoldani a stabil rögzítést, mert nem szeretném látni, ahogy az autópályán ellibbenő panel beleáll a mögöttem jövő arcába.
Fontos a vízzárás, a korosabb lakóautók halála a beázás. Hajósboltban vettem olyan anyagot, ami távol tartja a vizet és nem feszül meg a jelentős vibrációtól és hőingadozástól. Eltelt jó néhány óra, amíg rögzült a napelem és bekötöttem az elektronikát. Karcok, sérülések és veríték kövezte utunk végén édesanyám lecsója tündökölt oázisként. Ebéd után a maradék kábel is a helyére került, feléledt a zöldenergia függetlenségi mozgalma. A rendszer összeállt, működik, csak ott hibáztam, hogy mindkét akksi teljesen fel volt töltve, ezért a vezérlőelektronika bemutatott nekem és nulla ampert fordított az akkumulátorok töltésére. Valamelyik nap majd merítek egy kicsit rajtuk, mert igazán kíváncsi vagyok rá, hogy mekkora áramot tud leadni a napelem éles bevetésben. Beépítés előtt itthon összeállítottam a rendszert, reggel hét óra környékén, az erkélyre kitámasztott napelem másfél ampert produkált, pedig félig eltakarta az erkélykorlát. Azért ez nem rossz érték.
Jelen állás szerint már csak a 80 literes édesvíztartály korlátoz a teljes szabadságban. Arra is találok majd megoldást, bár ennél kisebb már nem lesz az ökológiai lábnyomunk. A korrektség miatt érdemes hozzátenni, hogy a piacon fellelhető, minőségi elemekből felépített, garanciával rendelkező, a csótányon található napelemhez hasonló teljesítményű rendszerek 200-300 ezer forint körül fájnak. Napelemmel, vezérlővel, konzolokkal. A töltésvezérlőm annyiban különbözik az átlagostól, hogy nem állapotjelző LED-ek, hanem folyadékkristályos kijelző mutatja a feszültséget, áramot, hőmérsékletet, ami sokkal drágább eszközökön sem érhető el.
A napelemek terén -ebben az árkategóriában- nincs jelentős teljesítmény különbség. Alapvetően két típus van: polikristályos és monokristályos. Közel azonos a hatásfokuk: 10-13% és 15-17%. A kisebb hatásfokú, polikristályos cella a fény beesési szögére kevésbé érzékeny, míg a másik jobban, mindkét típus élettartama 30 év. Csótány a nagyobb hatásfokú, de a beesési szögre érzékenyebb verziót kapta. Vannak gallium-arzenid fotovillamos elemek 45%-os hatásfokkal, meg flexibilis napelem fóliák és egyéb csoda megoldások, ezeket meghagyom a NASA-nak és a gazdagoknak. Az én projektem Excel táblájának a végén 35000 forintos összeg vigyorog, ünnepeljük hát a Függetlenség napját.
Néhány hasznos kiegészítő, a kínai webshopok kínálatából
A lakóautó belső világítását LED-esre alakítottam át. Először az IKEÁ-ban vásároltam a világítótesteket, de most már tudom, hogy működik a kínai forrás is és jóval olcsóbb. 4 és 10 wattos LED paneleket rendeltem, meleg színhőmérséklettel. Pazar megoldás, darabonként párszáz forintért.
Lakóautóban vagy lakókocsiban gáz kell a fűtéshez, főzéshez, sokszor a hűtőgép üzemeltetéséhez. A Csótány egyik legfontosabb kiegészítője a gázdetektor. Multifunkciós berendezésre leltem: propán, bután és LPG jelenléte váltja ki a riasztást. Sokkal nyugodtabban telik az éjszaka, ha elektronika figyeli a gázrendszer tömítetlenségét. 3500 forint az ára, még nem nyitottam rá a palackot tesztelés céljából, de meg fogom tenni.
A lakóautó bejárati ajtaja körüli kédergumi gyalázatos állapotban volt. Véletlenül akadtam rá a cseredarabra. 8 méter profilgumi, öntapadós rögzítéssel: 3700 forint. Több, mint hónapja teszi a dolgát, eddig rendületlenül. Érdemes körülnézni, mert többfajta profilú kédergumit kínálnak a kínai webshopok. Az idő majd ítélkezik a minőségük felett.
A legfontosabb termékek zárják a sort, ezek nélkül nem lehet teljes az élet.
https://www.banggood.com/2PCS-Inflatable-Coconut-Water-Drink-Coke-Cup-Holder-Mobile-Phone-Holder-Inflatable-Toys-p-1068330.html?rmmds=category