Nyersolajmotoros driftautó az álmom
A Hódmezőrület az a rendezvény, ami a logika és a tapasztalatok mentén nehezen jöhetett volna létre. Mit keresnek az üvöltő és gumifüstöt hányó játékszerek egy lavórban a mezőgazdasági gépekkel? A vasárnap reggeli sétám rávilágított a csodálatos harmóniára, helyére került minden. Álmosan tébláboltam a depóban, ahol az élet mozgatórugója a gumiszerelő gép és a falikút. Szétfaragott célgépek, szégyentelenül tágra vett kormányszögek, füst, pára, izzadtság. A hathengeres motorok hangján keresztül átszűrődő hangfoszlányok tartják izzásban az amúgy is forró levegőt és hangulatot. „…hozd a vizet, lecsúszott a bilincs! Nnnna én is levertem a lámpát róla. Benzin! Benzinért ki megy?” Akinek visszahűlt a motorja, használható a gumija és van ereje az már indul is a következő utasért, aztán felhangzik a hőn áhított dááádádádádááá hang, a radírpók tiltáson szórja az élményt. A szalmabálák között minimális a légmozgás, a gumifüst és az üvöltő motorok biztosítják a fülledt erotikát. Férfimunka ez, hiába dolgozik a gép, az alkotó nem pihen.
A következő stáció, a modern világ csendessége, ahol az erő nem a hangban és a füstben, hanem a méretben és – a laikus szem számára is jól látható – tettrekészségben manifesztálódik. A legújabb mezőgazdasági gépek mellett elsétálva az ember azonnal kedvet kap egy kis szántásra-vetésre. A Hódmezőrületen felsorakoztatott célgépek bármelyike azonnali birtoklási vágyat okoz, a diszkó előtt is jól mutatnak csak az autós-mekis vásárlás marad továbbra is teljesíthetetlen feladat.
Az utolsó, irdatlan méretű kombájnt még megkerülni is feladat, de mögötte már látszódik a harmadik szín. Veterán autók, azok az átkozott veterán autók. Szépek, kívánatosak és csak a bajt hozzák az emberre. Már csitul a driftesekről átragadt adrenalin tombolása, de megint remegni kezd a láb. Amerikai autók és saját múltunk mementói jól megférnek egymás mellett. Autók ugyanabból a korból, de másik kontinensről. Ilyenkor mindig elgondolkodom rajta, hogy mit csináltam volna másképp, ha olyan országba hoz a gólya, ahol a Trabant-Zsiguli hegemóniát nem csak a Skoda töri meg.
Képzeletben a Ford A-modellből faragott hot-rodomat vizsgáztattam épp, amikor földrengés szerű robaj rántott vissza a valóságba. Ó! Az utolsó állomáshoz hív a tam-tam. A Vörös Csillag Traktorgyár terméke, az izzófejes motor köré épített legendás Hofherr „kisgazda nyersolaj-traktor” egyetlen, hatalmas hengerének működési zaja megbénítja az embert. Változattól függően 4.3 vagy 8.3 literes lökettérfogat, 1:3-as sűrítési arány… Itt esett ki a kezemből az internet. Ott volt még az a sok Dutra és egyéb szörnyeteg, olyanok is, amelyeket termelésből vontak ki a kiállítás idejére. Azért nem tartok otthon ennyi vasat, hogy csak nézegessem – mondta az egyik Dutra tulajdonosa. Aki ezekkel dolgozik, az tudja, hogy milyen a traktorvezetés nehézipara. Voltak gőzgépek, hőlégmotorok, minden, ami a dicső múlt megidézéséhez szükségeltetik.
Célgépektől indult a sétám és célgépeknél fejeződött be. Ha előbb érek a veterán traktorokhoz, akkor az amerikai autóknál biztosan egy nyersolajmotoros driftautóról álmodozom. Lilla és Rézmányó képei tökéletesen visszaadják a hangulatot. Akinek hiányzik az illat és a földrengés, az jöjjön el jövőre! Mi ott leszünk, az biztos.