Ha épp nem a Csótány ad feladatot, vagy nem a BMW bejáratása van porondon, akkor a harmadik autó, hűséges Octaviám gondoskodik az aktív pihenésről. Rachel hónapok óta mondogatja, hogy sötétben nem látja az utat. Ha én vezettem, láttam, bár nincsenek komoly elvárásaim. Egy vidéki út alkalmával Dani cimborám jegyezte meg, hogy az irányjelzőm erősebben villog, mint tompított fényszóróm fénye. Néhány héttel később, pedig már én is megijedtem, annyira nem láttam semmit sötétben. A xenon fényforrások ritkán némulnak el, inkább csak a fényerejük csökken exponenciálisan, és a színük lesz egyre kékesebb. Akár 70%-ot is csökkenhet a fényerő, de esetemben összetett problémára gyanakodtam. Általános jelenség, hogy a korosodó, xenonos VW-konszern termékek nagyon gyengén világítanak. Beszámolok az én megoldásomról, hátha valakinek hasznos lehet.
Kivettem az egyik lámpát, szétbontottam és beigazolódott a sejtésem. Szerencsére a Skoda lámpája hátulról megközelítve szedhető szét, nem kell melegíteni, feszegetni a burát. Néhány felesleges művelet után végre szétborult a miskulancia. Összesen három csavar tartja a projektort, az elektromos vezetékek lekötése után könnyen kibillenthető az egész szerkezet a lámpatestből. Este bütyköltem, a teremgarázs riasztója 10 percenként érzékelte a jelenlétemet, nyomkodhattam a távirányítót. Komoly figyelemmegosztási tréning volt ez a pár óra.
Kezemben forgattam a szétolvadt, hólyagosra égett forgásellipszoid tükröt, és a fényvisszaverő felület megfelelő pótlásán gondolkodtam. A reflektor nem csak a foncsort dobta le magáról, hanem hatalmas lyuk tátongott rajta. Fura, hiszen a xenonégők hőkibocsátása alacsonyabb, mint az izzószálas fényforrásoké. Ha nincs fényvisszaverő felület, akkor az a kis gyenge fény is dobozon belül marad. Elkezdtem túrni a netet, de csak komplett lámpatesteket ajánlott az összes áruház. Olyan áron, hogy annyiért már vizsgás Wartburg Touristot adnak.
Indiából jöttem, mesterségem címere: tartós, megbízható gányolás. A hindiben van is erre szó: Jugaad ("rugalmas megoldás a problémára, amely innovatív módon használja a korlátozott erőforrásokat").
Kihívásként tekintettem a feladatra, ez egy nulla forintból megoldandó projekt kell, hogy legyen. Festés szóba sem jöhetett, mert jelentős mennyiségű anyag hiányzott a reflektorból. Addig túrtam a tárolóban, amíg rám mosolygott a szerencse egy alumínium grilltálca képében. Príma anyag, nehezen rongyolódik. Fémlemezzel fogom pótolni az elolvadt részt, fényes és hőálló. Nagyjából méretre vágtam egy szeletet belőle. Hőálló ragasztóval lett volna tökéletes a rögzítés, de este kilenc után már nem indultam el teszkózni.
Rámentem pillanatragasztóval, elmaradt a zajos siker, ezért inkább mechanikusan rögzítettem a fényvisszaverő foltot. A gyűjtőlencse kerete szorítja a reflektor egyik végéhez a pótlást, a másik oldalon maga a xenon égő és egy kis ragasztó tartja a helyén. Így már meggyőző stabilitással várta a fotonokat a grilltálca. Ha szét van szedve a világítótest, a gyűjtőlencsét is érdemes eltakarítani. Jelentős mennyiségű por gyűlik össze rajta kívül-belül, ami szintén csökkenti a hatásfokot.
Összerakás után - még az elaggott xenonokkal is - a korábbinál sokkal nagyobb fényerőt produkál az autó. Így már be merek kanyarodni kisebb mellékutcákba is, és nem gázolom hűvös halomba a kisebb vagy lassabb élőlényeket. 120-150 ezer kilométereként érdemes cserélni a gázkisüléses égőket. Én is így teszek, csodálatos fénypompa lesz előttem.
Tizenöt éves igáslovamat elérte a másik xenonbetegség is. A hátsó dinamikus fényszórómagasság-állító érzékelő közlő rudjának gömbfeje vizet kapott, megszorult és leszakadt. Ez az alkatrész legalább rendelhető párezer forintért.
Lifehack: Átkozottul összekentem a kezem pillanatragasztóval, hatféle eltávolító praktikát próbáltam ki. WD40, acetonos körömlakklemosó, napraforgóolaj, spiritusz, kézkrém. Ezek nem működnek. A hetedik bevált: be kell sózni a ragasztós bőrfelületet, körülbelül fele mennyiségű langyos víz hozzáadásával sós pasztává kell gyúrni a kezünkön és addig dörzsölni, amíg eltűnik a ragasztó. Nagymókusok citromlével is csinálhatják. Hibátlanul működött.
Azt hittem nagyobb szopás kihívás lesz a széttaposott labanckalapra emlékeztető tükrök javítása, de elfogadható idő ráfordítással kompromisszummentes megoldást sikerült találni. Egyszer megnéznék egy olyan dokumentumfilmet, ami bemutatja a garanciális autót tartók esti életét. Azért ki nem próbálnám.