Nagy ívben, ablakon kidobott pénz
A kíváncsiságból beszerzett Lidl-tetőcsomagtartó, amit azért vettünk meg, hogy tudjuk, neked érdemes-e kiadnod pénzt érte, csak árválkodott a szerkesztőségben. Épp senkinek nem volt tetőcsomagtartani valója (vagy ha igen, nem volt a kombiján tetősín). Ahogy nézegettem a dobozát, eszembe jutott pár régi KRESZ-film, amikben mindig elmondták, az üzemanyag-takarékos vezetés egyik fontos eleme, hogy ne hurcolj egy rakás felesleges dolgot a kocsidban, illetve csak akkor vigyél bármit a tetőn, ha a kocsiban tényleg nem fér el. És a tetőcsomagtartót szereljed le, mert már az a nem túl terjedelmes szerkezet önmagában is túlfogyasztást okoz. (Itt ez a csodás kisfilm, 9:30-tól épp ezt a témát feszegetik. Pedig akkoriban 50 forintból megvolt a telitank :) )
Oké, azt mondják, többet fogyaszt ha fent van a tetőcsomagtartó. De ez csak két, viszonylag áramvonalas profilú rúd, ugyan, mennyivel lehet magasabb a fogyasztás? Nagyon sok autót lehet látni az utcán, amelyiken éjjel-nappal fent van a tetőcsomi. Most akkor őket nem érdekli a pazarlás, vagy kamu az egész, ennyit nem is számít? Ki kell próbálni, úgyis megyek hosszabb útra, akkor a Škodára feldobom a két keresztrudat, megmérem oda meg vissza is a fogyasztást.

Az elmélet kitűnő volt, de nagyjából 180 kilométer után megálltam, leszereltem a rudakat és bedobtam a csomagtartóba. Elveimmel ellenkezett, hogy tovább folytassam a felesleges pazarlást, de talán ennél is erősebb indok volt, hogy semmi kedvem nem volt az idegesítő bubogásos vibrálást hallgatni. Mert GPS szerinti 130-nál olyan turbulenciákat okozott a tető felett, ami egyrészt önmagában zajt keltett, másrészt az volt az érzésem, a keresztrúd is beleremeg, az meg megrezegteti a tetősínt, az meg a kasznit. Persze ez utóbbit lehet, hogy csak bemagyaráztam magamnak, mert a zajról út közben eszembe jutott egy ismerősöm esete, akinek a Volkswagen Touaregjének a gyári, csúsztatható tetőcsomagtartója tudott bizonyos pozíciókban úgy vibrálni, hogy azt hitte, a kocsinak valami szervi baja van.
Oké bevallom, a bubogás is idegesített, de a tripcomputer kijelzőjén olvasható szám jobban zavart. Basszus, 130-nál én még ilyen értéket nem olvastam az 1,9-es TDI átlagfogyasztást mutató menüjében. Soha nem kezdődött még hatossal a szám, kizárt, hogy én ezt a tök felesleges pazarlást még tovább folytassam pár száz kilométeren át. Az már látszik, hogy többet fogyaszt, de mégis, mennyivel? A rudak lecsavarozása pillanatok alatt megvolt, kinulláztam a computert, irány tovább.
Az első 180 kilométert Budapest-Hegyeshalom távon tettem meg. Ezután jött egy kis Ausztria, Bécs körül csökkentett tempóval, de utána hegyekkel-völgyekkel, durván 300 kilométer utána néztem rá a műszerre. 5,8 literre csökkent a fogyasztás, a rudak leszerelése után pedig azonnal megszűnt az agyamat rezegtető bubogós vibrálás.
A fogyasztásbeli különbség közel tíz százalékos, és bár nem laborkörülmények közt végeztem megdönthetetlen pontosságú mérést, de ez a kis kísérlet engem meggyőzött. Városban kábé semmi különbség, nem okozhat mérhető többletfogyasztást a fent hagyott tetőcsomagtartó, de az biztos, hogy országúton, de különösen autópályán már szabad szemmel is jól látható mennyiséget locsolunk szét feleslegesen a drága naftából.
Tíz százalék az még egy aszkéta dízelnél is simán fél liter, az egy száz kilométeres úton oda-vissza már egy teljes liter. Amiben nem is a 3-400 forint az igazán fájdalmas, hanem mikor látod magad előtt azt az egy liter üzemanyagot, és tudod, hogy azt csak úgy, a semmire csorgattad el. Érdekes belegondolni, hogy tíz százaléknyi fogyasztás-csökkentésért micsoda energiákat mozgatnak meg autógyárak, hány kilót faragnak le egy kocsi tömegéből, mennyi trükköt vetnek be a start-stoptól a termosztátos olajkörig. Mi meg egy feleslegesen fennhagyott tetőcsomagtartóval tönkretesszük az egészet.
Ha a mannheimi túrámon az odaúton végig fent lettek volna a rudak, négy litert pazaroltam volna el, a semmiért. Nem úgy fogyasztott volna többet a kocsi, hogy cserébe hamarabb értem volna oda, élvezkedtem szerpentinen, vagy pakoltam csurig az autót, nem – egyszerűen csak kidobtam volna az ablakon. Szóval, kedves autóstársaink, akik állandósított tetőcsomagtartóval furikáztok: szedjétek le, amikor nem használjátok. Nektek is jobb lesz, meg a bébifókák is megköszönik.
A terméktesztebb termékteszt a termékről erre:
Csomagszállítási megoldások a Lidlből?
Univerzális tetőrudak, automata spanifer a mirelitpult és a zöldségosztály között - most akciós, de szabad-e?

Az oldalról ajánljuk
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.
A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
