Nagy ívben, ablakon kidobott pénz

2018.01.21. 07:19
68 hozzászólás

A kíváncsiságból beszerzett Lidl-tetőcsomagtartó, amit azért vettünk meg, hogy tudjuk, neked érdemes-e kiadnod pénzt érte, csak árválkodott a szerkesztőségben. Épp senkinek nem volt tetőcsomagtartani valója (vagy ha igen, nem volt a kombiján tetősín). Ahogy nézegettem a dobozát, eszembe jutott pár régi KRESZ-film, amikben mindig elmondták, az üzemanyag-takarékos vezetés egyik fontos eleme, hogy ne hurcolj egy rakás felesleges dolgot a kocsidban, illetve csak akkor vigyél bármit a tetőn, ha a kocsiban tényleg nem fér el. És a tetőcsomagtartót szereljed le, mert már az a nem túl terjedelmes szerkezet önmagában is túlfogyasztást okoz. (Itt ez a csodás kisfilm, 9:30-tól épp ezt a témát feszegetik. Pedig akkoriban 50 forintból megvolt a telitank :) )

Oké, azt mondják, többet fogyaszt ha fent van a tetőcsomagtartó. De ez csak két, viszonylag áramvonalas profilú rúd, ugyan, mennyivel lehet magasabb a fogyasztás? Nagyon sok autót lehet látni az utcán, amelyiken éjjel-nappal fent van a tetőcsomi. Most akkor őket nem érdekli a pazarlás, vagy kamu az egész, ennyit nem is számít? Ki kell próbálni, úgyis megyek hosszabb útra, akkor a Škodára feldobom a két keresztrudat, megmérem oda meg vissza is a fogyasztást.

Az elmélet kitűnő volt, de nagyjából 180 kilométer után megálltam, leszereltem a rudakat és bedobtam a csomagtartóba. Elveimmel ellenkezett, hogy tovább folytassam a felesleges pazarlást, de talán ennél is erősebb indok volt, hogy semmi kedvem nem volt az idegesítő bubogásos vibrálást hallgatni. Mert GPS szerinti 130-nál olyan turbulenciákat okozott a tető felett, ami egyrészt önmagában zajt keltett, másrészt az volt az érzésem, a keresztrúd is beleremeg, az meg megrezegteti a tetősínt, az meg a kasznit. Persze ez utóbbit lehet, hogy csak bemagyaráztam magamnak, mert a zajról út közben eszembe jutott egy ismerősöm esete, akinek a Volkswagen Touaregjének a gyári, csúsztatható tetőcsomagtartója tudott bizonyos pozíciókban úgy vibrálni, hogy azt hitte, a kocsinak valami szervi baja van.

Oké bevallom, a bubogás is idegesített, de a tripcomputer kijelzőjén olvasható szám jobban zavart. Basszus, 130-nál én még ilyen értéket nem olvastam az 1,9-es TDI átlagfogyasztást mutató menüjében. Soha nem kezdődött még hatossal a szám, kizárt, hogy én ezt a tök felesleges pazarlást még tovább folytassam pár száz kilométeren át. Az már látszik, hogy többet fogyaszt, de mégis, mennyivel? A rudak lecsavarozása pillanatok alatt megvolt, kinulláztam a computert, irány tovább.

Az első 180 kilométert Budapest-Hegyeshalom távon tettem meg. Ezután jött egy kis Ausztria, Bécs körül csökkentett tempóval, de utána hegyekkel-völgyekkel, durván 300 kilométer utána néztem rá a műszerre. 5,8 literre csökkent a fogyasztás, a rudak leszerelése után pedig azonnal megszűnt az agyamat rezegtető bubogós vibrálás.

A fogyasztásbeli különbség közel tíz százalékos, és bár nem laborkörülmények közt végeztem megdönthetetlen pontosságú mérést, de ez a kis kísérlet engem meggyőzött. Városban kábé semmi különbség, nem okozhat mérhető többletfogyasztást a fent hagyott tetőcsomagtartó, de az biztos, hogy országúton, de különösen autópályán már szabad szemmel is jól látható mennyiséget locsolunk szét feleslegesen a drága naftából.

Tíz százalék az még egy aszkéta dízelnél is simán fél liter, az egy száz kilométeres úton oda-vissza már egy teljes liter. Amiben nem is a 3-400 forint az igazán fájdalmas, hanem mikor látod magad előtt azt az egy liter üzemanyagot, és tudod, hogy azt csak úgy, a semmire csorgattad el. Érdekes belegondolni, hogy tíz százaléknyi fogyasztás-csökkentésért micsoda energiákat mozgatnak meg autógyárak, hány kilót faragnak le egy kocsi tömegéből, mennyi trükköt vetnek be a start-stoptól a termosztátos olajkörig. Mi meg egy feleslegesen fennhagyott tetőcsomagtartóval tönkretesszük az egészet.

Ha a mannheimi túrámon az odaúton végig fent lettek volna a rudak, négy litert pazaroltam volna el, a semmiért. Nem úgy fogyasztott volna többet a kocsi, hogy cserébe hamarabb értem volna oda, élvezkedtem szerpentinen, vagy pakoltam csurig az autót, nem – egyszerűen csak kidobtam volna az ablakon. Szóval, kedves autóstársaink, akik állandósított tetőcsomagtartóval furikáztok: szedjétek le, amikor nem használjátok. Nektek is jobb lesz, meg a bébifókák is megköszönik.

A terméktesztebb termékteszt a termékről erre:

Kapcsolódó
Csomagszállítási megoldások a Lidlből?

Csomagszállítási megoldások a Lidlből?

Univerzális tetőrudak, automata spanifer a mirelitpult és a zöldségosztály között - most akciós, de szabad-e?

Az oldalról ajánljuk

Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

1 órája
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58