Így gázolt gyalogost az önvezető autó

2018.03.22. 11:46
76 hozzászólás

Három napja megrendült az önvezető autók terjedéséért rajongó világ, amikor Arizona államban halálra gázolt egy kerékpárját toló nőt a Uber közösségi autómegosztó szolgáltató egyik önvezető autója.

uber-collision-video-tempe-self-driving-620x370

Az eset Tempe városában, sötétedés után történt és már az előzetes híradások is arról szóltak, hogy bár a speciálisan átalakított szenzorokkal és kamerákkal felszerelt Volvo XC90 kormányánál ott ült a Uber munkatársa, az autó önvezető üzemmódban volt amikor a baleset történt.

A Volvo kétsávos úton haladt, amikor egy kivilágított gyalogátkelőhely közelében a sötétből, balról, a belső sáv irányából belépett elé a 49 éves áldozat. A nőt súlyos sérülésekkel kórházba szállították, ám sérüléseibe hamarosan belehalt.

A Uber még az Egyesült Államok közlekedési hatóságának hivatalos állásfoglalása előtt bejelentette, hogy felfüggeszti az önvezető autókkal végzett nyilvános tesztelést és mindenben segíteni fogja az ügy kivizsgálását. Egyúttal átadták az autó fedélzeti kameráinak a vezetőről és az autó előtti útszakaszról készített felvételét. Ezt hozta most nyilvánosságra a rendőrség, természetesen vágott formában.

A Uber sofőrje állította, hogy egyáltalán nem látta az áldozatot gázolás előtt, csak a csattanásra lett figyelmes, így fékezni sem volt esélye. Az önvezető rendszer sem avatkozott be, vagyis sem elkerülőmanővert nem tett és nem is fékezett.

A baleset előtt 38 mérföldes, vagyis körülbelül 60 kilométeres sebességgel haladó Volvóval a látottak alapján biztosan nem lehetett volna megállni miután felbukkant az áldozat, de egy rutinos sofőr a kormányt balra rántva talán megelőzhette volna a tragédiát. A helyi rendőrség, első sajtótájékoztatóján egyértelműen úgy fogalmazott, hogy önvezető módban és emberi irányítással is nehéz lett volna elkerülni a balesetet.

A távolságadatok ismerete nélkül nehéz megbecsülni, hogy pontosan mekkora utat tett meg az autó a gyalogos észlelése és az ütközés közt, de a felfestések alapján ez 10-15 méter lehetett.

Ez volt az első olyan eset, amikor egy önvezető autó halálra gázolt egy gyalogost, így ismét fellángoltak a viták a rendszerek közúti tesztelhetőségével és létjogosultságával kapcsolatban. Jóllehet a Uber felfüggesztette a közúti nyilvános tesztelést, de a térségben és több amerikai államban folytat hasonló kísérleteket például a Google, saját önvezető rendszerével.

A technológia lehetőséget ad arra is, hogy részletesen elemezzék a balesetben érintett autó menetadatait, illetve a szenzorok, kamerák és a Lidar (vagyis a lézeres távolságérzékelő) által begyűjtött információkat. Így a hatósági vizsgálat végére kiderülhet, hogy pontosan mikor érzékelte az önvezető rendszer mesterséges intelligenciája a gyalogost és miért nem kezdett semmilyen manőverbe.