Íme az első őrült, aki villanyautóval szelte át Afrikát
97 napjába és 15 ezer autóban töltött kilométerébe telt, de Arkady Pawel Fiedler bevillanyautózta magát az autózás nagy elsői közé. A lengyel srác egy első generációs Nissan Leaffel szelte át Afrikát, persze hosszában.
Ha majd egy villanyautós utókorban visszanéznek a műfaj hőskorára, valószínű nem a mi nehéz sorsú Budapest-Nürnberg-utunkat teszik majd be a lexikonokba, hanem az olyan nagypályás őrültek nagy vállalásait, mint amilyen Pawel Fiedler Fokváros-Gibraltár-túrája. A srác nem kezdő világjáró, egy Polski Fiattal megjárta korábban Afrikát és Ázsiát, a leafes Afrika-átszeléssel viszont messze ráfejelt a korábbi utakra. Igaz, legalább a nagyobbik, 30 kWh-s akkucsomaggal indult neki az útnak.
Fiedler nem csinált semmi komoly átalakítást a Leafen. Otthon Lengyelországban belerakott négyezer kilométert, hogy kitapasztalja a hatótáv határait, megtanulja beosztani az utolsó wattórát is; összerakott egy pontos útitervet, hajóra rakta az autót, majd egy fotós barátjával beleült Fokvárosban és megindultak északra.
A februári start után végig a kontinens nyugati oldalán haladtak felfelé. A logisztikai rémálom nyilván a töltés-téma volt az út szinte egészén. A töltők, azaz az útba eső konnektorok kábé nyolcvan százaléka 5 amperes volt, amivel több mint húsz óra, míg teletölt a Leaf akksija, de hát ne várjon az ember Chademót a harmadik világban.
A helyiekkel nem mindig volt egyszerű megértetni, mi az az elektromos autó és hogy miért is kell a konnektor hozzá, de Fiedler azt mondja, mindenhol érdeklődő emberekkel találkozott, akik felajánlották konnektoraikat, segítségüket. Ettől függetlenül sokszor mentek a hatótáv határához közel (sőt, messze az EPA által megadott 172 kilométeren túl), nem egy 260+ kilométeres etapjuk volt az úton, a rekord pedig egy 278,6 kilométeres szakasz volt egy töltéssel. Nyilván lassan haladva, klíma nélkül.
Az afrikai utak sem tették könnyűvé a három hónapos kalandot, bár meglepően sok aszfaltozott út jutott nekik, voltak szakaszok, ahol összkerekes terepjáróval se lett volna könnyű, nemhogy egy első kerék hajtású, alacsony hasmagasságú villanyautóval. A Kongo és Gabon közti 280 kilométeres szakaszt például négy nap alatt tették meg az esőben felázott földúton.
Az út egész konkrétan 15176 kilométer volt, ami 97 nappal osztva napi átlag 154 kilométer. Tizennégy országon mentek át, kereken száz alkalommal töltötték az autót, az üzemanyagköltségük pedig összesen 230 dollár volt (62 ezer forint). Ennyit fizettek összesen az áramért azalatt a száz töltés alatt.
Fiedler útja meglepően nagy médiacsendben zajlott. A világ első Afrikát átszelő villanyautózásáról volt szó, de a kalandor kevés Instagram-követőjén túl a köznek legfeljebb onnan lehet meg, hogy sikerrel véget ért az út, hogy a srác a napokban megírta a sztorit a Bored Pandára. Ja, és kitett a YouTube-jára egy rövid videót az útról: