Legyen saját Concorde-hajtóműved!
Az Ebay-en néha felbukkannak átverések, gyanúsan olcsó dolgok vagy kihagyhatatlan alkalmi vételek. Nemrég szembejött egy ilyen alkalmi vétel, és ha lenne 276,2 millió forintom (+1,8 millió a szállításra), már biztos, hogy megvettem volna a Rolls-Royce Olympus 593 hajtóművet. Ez azért egy érdekes darab, mert a világhírű szuperszonikus utasszállító repülőgépet, a Concorde-ot négy darab ilyen mozgatta. Az Ebay-en kapható hajtómű természetesen az utánégetős verzió.
Aki azért venné meg, hogy felszerelje valamire, vagy néha beindítsa szórakozásból, azt el kell szomorítsam, ugyanis a leírásban az szerepel: csak kiállításra alkalmas. Talán nem is baj a 4500 liter/órás fogyasztással kevesen békülnének ki - beleértve a Greenpeace-t. A szerkezet 6 méter hosszú, és nagyjából 3,5 tonna, így a közel kétmilliós szállítás már nem is tűnik soknak, főleg, hogy világszerte bárhová elviszik.
Elég vicces, hogy leírják: nem alkalmas repülésre, viszont tökéletesen bontható, és felhasználható bútorokhoz vagy műtárgyakhoz. Sajnos az nem derül ki, hogy honnan van, de forrásként megjelölték a Brittish Airwayst, így vélhetően egy Concorde-ból származik, amit soha nem állítottak ki, hanem elbontottak. Pedig utánégető nélkül, ugyanez a hajtómű volt az Avro Vulcan stratégiai bombázógépben is, ami legalább olyan érdekes, bár a fejlesztés ott más irányba haladt. A hirdető egyébként vagy igazi fanatikus, vagy jókor volt jó helyen, mert például eredeti Concorde-on használt edényeket és evőeszközöket is árul az Ebay-en.
A Concorde egyébként rászolgált a hírnevére, több rekordot is felállított 27 év alatt. 1976 óta repül, viszont több technikai probléma, a gazdaságtalan működés, és egy baleset után 2003-ban leállították őket. Összesen húsz darab készült, amiből hatot tesztelésekre és kísérletezésekre használtak, a többit 7-7 arányban elosztották a Brittish Airways és az Air France között. Egyik legemlékezetesebb útján London és New York között, 100 utassal a fedélzetén három órán belül teljesítette az 5500 kilométert, ami a mai repülőgépekkel is legjobb esetben hat és fél óra. A Concorde képes volt elérni a hangsebesség kétszeresét, viszont az ezzel járó hangrobbanások miatt sok repülőtérről kitiltották.
A vele való repülés gazdagok kiváltsága volt, a legolcsóbb New York – London jegy is 3500 dollárba (közel egymillió forintba) került, amire még rájöttek mindenféle adók és illetékek. Ráadásul ez egy útra szólt, ha vissza is ugyanígy utaztak, már alsó hangon 6000 dollárig (1,7 millió forintig) ment fel az ár. Nem véletlen, egyrészt ki kellett fizetni két ország – Anglia és Franciaország - temérdek mérnökét, másrészt egy egyedileg kevert hajtóanyaggal tankolták, amiből átlagosan 25 ezer litert égetett el, amíg ment az utánégető, de utána is beleesett 18 ezer liter óránként. Felesleges és túlzó szerkezet volt, ami inkább a korlátokat feszegető, elvetemült mérnököket elégítette ki. Sosem volt a hatékonyság szobra, de ettől függetlenül jó, hogy létezett, hiszen eggyel több mi lenne ha feltevésre kapott választ a világ.