A Formula.hu szedte össze, mit tudott az elmúlt három évben a WTCC/WTCR és a Formula-E Marokkóban, a marrákesi utcai pályán. Konkrétan azt nézték, hogy egyiken-másikon milyen köridővel lehetett megszerezni a pole-t, azaz lényegében hogy egy versenyhétvégén mi volt az adott sorozat legjobb körideje. Sok értelme nincs az összevetésnek, de az lejön belőle, hogy mennyire fordított úton jár ez a két sorozat.
A marrákesi utcai pálya az egyetlen helyszín, ahova mind a két széria évek óta visszajár, és mivel ezt leszámítva az FE csak neki kialakított vonalvezetésű pályákra szervez futamokat, a WTCR-en kívül máshoz nem is nagyon lehet mérni - mondjuk az F1-hez, amitől azért még nagyon messze jár. Az elmúlt három év legjobb köridői Marrákesből tehát...
WTCR | 2019 | 1:24,721 | Frédéric Vervisch |
WTCR | 2018 | 1:24,316 | Gabriele Tarquini |
WTCC | 2017 | 1:21,792 | Tiago Monteiro |
FE (Gen2-es autó) | 2019 | 1:17,489 | Sam Bird |
FE (Gen1-es autó) | 2018 | 1:20,355 | Sebastien Buemi |
FE (Gen1-es autó) | 2016 (november) | 1:21,509 | Félix Rosenqvist |
Pár tized másodpercet meg lehet adni ide-oda a változó körülmények miatt, a tendencia viszont nyomasztóan egy irányt mutat. Amíg két szezonnal korábban nagyjából egy szinten volt a két mezőny versenytempót tekintve, addig idén már hét(!) másodperccel mentek körbe gyorsabban a villany formulaautósok a WTCR-nél.
A számok mögött nincs semmi rejtély, kiolvasható belőlük, hogy melyik sorozatnak mi van szánva. Egyrészt a Formula-E túl van a kezdeti totyogásain és sok kezdeti bénaságát elhagyva idénre minden téren szintet lépett az új autókkal - ez látszik a versenyein és naná, a köridőkön. Jönnek a nagy gyártók, gyűlnek a szponzorok, van fejlődniakarás. Eközben az FIA által korábban világbajnokságként, második éve már világkupaként szervezett túraautós széria olcsóbb technikára váltott, és miközben a mezőny részben ezért tényleg nagyon szoros lett, a tempó olyan gyér, hogy az 57 éves Tarquininek idén simán kinéz egy címvédés.
Mi következik ebből? A Formula-E azt teszi, amit egy autósportnak kell: fejlődik. Szemben mondjuk a WTCR-rel. Idén még a korábbi magához érdemes mérni (csináltak is a szervezők egy jó videót erről), de hangozzon most még bármilyen röhejesen, belátható időn belül felnőhet a Forma-1 mellé. A következő generációváltásnál, úgy három-négy év múlva szó lehet akár aktív aerodinamikai elemekről, összkerékhajtásról és - ha akkumulátor-technológia bírja a lépést - a mostaninál (335 lóerő) sokkal erősebb autókról. Akkora gyári jelenléttel, ami ott van (Nissan, Jaguar, Mahindra, Audi, BMW, DS, de jövőre jön a Porsche és a Mercedes), óriási a fejlődéskényszer, nem sokáig lehet alibizni ekkora teljesítménnyel, 2,8-as 0-100-zal és 280 km/h csúcstempóval. Most se rossz ez, de lesz még sokkal jobb.