Még mindig egyben van a leghosszabb magyar busz
Sőt, nemcsak megvan, de a Közlekedési Múzeum friss képei alapján egész jó állapotban pihen Teheránban az egyetlen Ikarus 293-as, ami 22,5 méterével a valaha gyártott leghosszabb Ikarus. Az irániak nem használják, de gondosan őrzik a duplacsuklóst.
A 293-as egyetlen kísérleti példányát még 1988-ban építette meg az Ikarus. A duplacsuklóst tesztelték a budapesti forgalomban, megjárt pár nemzetközi kiállítást, de – részben, mert a sofőrök nem szerették – aztán nem került sorozatgyártásba. Sőt, ezt az egyetlen példányt is eladták Iránba, ahova lábon gurult el még 1992-ben és ahol aztán 2008-ig szolgált. Ezután eltűnt egy időre, olyan történetek is keringtek a magyar neten, hogy már rég nincs egy darabban, majd tavaly feltűnt egy iráni Instagram-oldalon. Egyben, látszólag jó állapotban. Hogy pontosan milyen állapotban van, azt a Közlekedési Múzeum friss fotóin meg lehet nézni.
Megkérdeztem Vitézy Dávidot, a Közlekedési Múzeum igazgatóját, hogy bekerülhet-e a busz a múzeum gyűjteményébe most, hogy meglátogatták. Azt mondja, a teheráni üzemeltető nagy becsben tartja és nem akarja eladni, de tartják a kapcsolatot, így időben tudni fognak róla, ha a jövőben változna az irániak álláspontja. A Közlekedési Múzeum munkatársai most az állapot megörökítése miatt utaztak ki. Csináltak több száz részletfotót a 293-asról, amiből párat már kiszórtak a múzeum FB-oldalára, itt megnézheted őket.