Az megvolt, hogy Gagarin Matrával csapatta Moszkvában?
Hogy az amerikai űrhajósok mit hajtottak, amikor nem a NASA nyúzta őket, nem volt titok: Houston és Cape Canaveral útjain az űrverseny éveiben megszokott látvány volt a Corvette-tel gyorshajtó űrhajós. A szovjet oldalon nem volt ennyire nyilvános és fellengzős a helyzet, kivéve Gagarint, ő még egy nyugati sportautót is leparkolhatott bárhol Moszkvában.
1961. április 12. – Jurij Gagarin a Vosztok 1-be szíjazva egyszer megkerüli a Földet és az első űrben járt emberként visszatér oda. 1968. március 27. – Gagarin egy MiG-15-ös rutinrepülésen lezuhan és szörnyethal. A kettő között eltelt majd' hét év alatt ez az öntőmunkásból lett pilóta a Szovjetunió legnagyobb sztárja volt. A fenti kör után idelent is körbejárta a bolygót. A turné alatt nem csak a keleti blokkot járta meg, de sok nyugati országot is, köztük Franciaországot, és ott a Matra céget.
A Matra ekkoriban sokkal inkább egy űrtechnológiával foglalkozó vállalt volt, mintsem autós. A Formula-1-es sikereik évekre voltak még, sportautójuk is csak egy volt, azt sem ők tervezték. A 600 kilós, középmotoros Djetet még René Bonnettől vették át – mármint nem magát az autót, hanem annak gyártását kisebb módosításokkal. A történet szerint amikor Gagarin a Matránál járt, nem titkoltan beleszeretett a kétajtósba, a franciák pedig megérezték ebben a lehetőséget, így mire Gagarin végzett az útjával, Moszkvában, a francia nagykövetségen várta egy ajándék. Egy világoskék Djet volt a 90 lóerős Gordini-blokkal.
Az ajándékozásban nem lenne semmi furcsaság, ha nem a Szovjetunióban, a hidegháború leghidegebb éveiben történik. Amerikában ekkoriban már évek óta működött például a Chevrolet-lízig program, ami szerint az amerikai űrhajósok évi egy dollárért bérelhették a legújabb Corvette-ket, de Gagarin, a szovjet nép fia elvileg csak a szovjet ipartól kaphatta meg ugyanezt. A hétköznapokban használt M21-es Volgája is legfeljebb a sok krómtól volt hivalkodó, de egy kék Matra Djet a hatvanas évek közepén, Moszkva utcáin még vele a kormány mögött is elképzelhetetlen látvány.
Még jó, hogy nem nagyon kell elképzelni Gagarint a Matrájával, mert pár kép fennmaradt, ahogy a szovjet fővárosban autózik vele. Az igazán érdekes részleteket elmosta az idő, blokkolta a vasfüggöny, így hiába dolgozták már fel sokan a neten a sztorit, nem tudni, mennyire volt általános látvány Moszkva útjain a Djet. Van, ahol arról írnak, hogy Gagarin nem sokat használta a kétajtóst, mert az nagyon nem passzolt egy szovjet kirakatemberhez, máshol pedig arról írnak, hogy a rendőrök már előre köszöntek neki mindenfele. Akárhogy is volt, sokáig nem élvezhette a francia sportautót, mivel '68 márciusában lezuhant egy tesztrepülésen.
Gagarin Matrájával közös évei homályosak, de legalább ennyire homályos az is, mi lett az autóval később. Halála után állítólag Csillagvárosba került, majd innen később egy litván gyűjtőhöz, de hogy azóta mi van vele, egyelőre rejtély.
Ha olvasnál még autózáshoz lazán kapcsolódó, mindenféle érdekes posztot, erre találsz párat, ha pedig Gagarin érdekel mélyebben, itt egy jó képriport az életéről: