Az Atyaúristen alatt eggyel, kábé

2019.07.14. 09:02
5 hozzászólás

Mikor a Hungaroring Classic depójában lófráltam, nem figyeltem, kinek a neve van a kocsi oldalára matricázva. Egyrészt, mert az autók, a technika, a részletek érdekeltek, másrészt meg simán lehet, hogy a régi versenyző nevét olvashatjuk, azét, aki 1967-ben nyert vele futamot, vagy épp nem nyert semmit soha. A műsorfüzetet böngészve persze észrevettem pár furcsa dolgot.

Először jót röhögtem, mikor kiderült, Tony Sinclair is nyomni fogja a pedált a Ringen, mert rosszul emlékeztem, hiszen a Minden lében két kanál főhőse Brett Sinclair (akit Roger Moore játszott). Egyszerűen összemostam a másik színész, Tony Curtis nevével, mekkora marha vagyok. Aztán meglepődtem, mennyi autót mozgat a svájci Vögele család: összesen tíz autó mellett találtam meg valamelyik Vögele nevét. Peter, Alain, Carlo és Yves több kategóriában is indult, kettőben mind a négy neve egyszerre szerepelt (igaz, volt autó, ami mellett kettőé is), tehát egymás ellen is szívesen versenyeznek. Mint kis guglizás után kiderült, ők a Charles Vögele divatcég alapítójának örökösei.

Alex Birkenstock nevén elkezdtem vigyorogni, hogy hehe, szerencsétlent mennyit szívathatják a szandálok miatt. Aztán kiderült, hogy valószínűleg kevesen örülnek nála jobban annak, hogy a Birkenstock névről mindenki azonnal egy parafa talpú lábbelire gondol. Már ha ő az az Alex Birkenstock, aki a szandál-ipari említéseken túl milliárdos ingatlanbizniszekkel, meg a jelentős mulatozásaival kerül be az újságokba.

Oké, ezek a dolgok mind érdekesek, de sokkal fontosabb volt közelről megnézni a Gulf-kék Porsche 917-est. Mert a 917-es akkor is a legszexibb Porsche, ha leszámítjuk, hogy kevés nála nagyobb versenyautó-legenda létezik. Én nem is tudtam régen, hogy mi mindent nyertek 917-esekkel, de imádtam a formáját. Ilyenkor persze mindig a 917K-ra gondolok, a Kurzheckre, azaz Rövidseggűre. A többi is klassz, de a K, az igazi. Talán azért, mert kölyök koromban ilyenekkel verettünk a csehszlovák autópályán? Ez mondjuk a Ford GT-rajongásomat is megmagyarázná, mert az is volt a pályához.

A 917 élőben is gyönyörű, minden íve tökéletes, a kis macskafejek a Marchal fényszórókon, a két kis lapátból összerakott nagy ablaktörlő, a filigrán zsanérokon nyíló papírvékony ajtók, a vezető mögött kavaró ventilátor, ami mint ha egyenesen az égből szippantaná le az összes levegőt, hogy azzal hűtse a tizenkét hengeres bokszert – ami persze marhaság, az összeset nem ránthatja magába, mert akkor mi maradna a motornak a versenybenzin elégetéséhez. A tizenkét tüte és a műanyag ventilátor igazságosan osztozkodik a légkör tartalmán, csak hogy lehetővé váljon az az irgalmatlan mennydörgés, ami a kipufogót elhagyja.

űCsodálatos gép, életem egyik legnagyobb élménye, hogy pénteken, miután krúzoltam egy kicsit az öreg 108-assal, leparkolhattam egy kicsit úgy, hogy a két autó egymás szemébe nézhetett – vénséges stuttgartiak egymás közt a naplementében. Ó, mekkora giccs, de akkor is imádtam!

Ugyanazon a soron, ahol a 917 parkolt, a sátor alatt röfögtettek egy 1969-es Lola T70 Mk III B-t is. Meg kell hagyni, az is csinos versenyautó, a V8-as úgy ordít, hogy attól szó szerint megfájdul az ember dobhártyája. A kipufogó végei mögé nyílik a gépháztető – a kiömlő égéstermékek minden gázfröccsre le akarták törni a zsanérokról az egész miskulanciát. Az orra épp nem volt rajta, látszott a szegecselt, alumínium monocoque váz, a filigrán csövekből álló futómű, és persze minden négyzetmillimétere patika tisztaságú, tökéletes volt. De nem ezek miatt esett le az állam.

A videót vágtam, mikor rákerestem, kik is vezetik ezt a két kocsit. A Gulf Porsche pilótájával tele a net, de egy másik 917-es kapcsán. Ugyanis ez a monacói fazon vett magának egy igazi, eredeti 917-est. Tehát ez a bizonyos Claudio Roddaro nem csak egy akkora piszok mázlista, hogy versenypályán veretheti egy igazi 917-essel, de még azt a pofátlanságot is megengedheti magának, hogy ha épp Nizzába szeretne átugrani egy baguette-ért, csak leakasztja a „917” feliratú kulcsot a falról, és egy veterán versenyautóval ugrik el a pékáruért. Egy olyan versenyautóval, amit soha nem akartak utcai forgalomba helyezni, ezért összesen (ezzel együtt) csak három rendszámos 917 létezik a világban, és mind valami trükkel lett road legal. Roddaro úr baguette-jének arra se lehet ideje, hogy langyosra hűljön, mire hazaér vele.

Aztán megtaláltam a Lola T pilótájának a nevét is: Carlos Tavares. Tavares, hmmm, Tavares, ismerős a név… Á, a Tavares-jelentés! Pedig a francokat, ahhoz aztán semmi köze a dolognak. Carlos Tavares ugyanis nem írogat jelentéseket, ő akkora kutya, hogy az autóiparban azok közé tartozik, akiknél feljebb csak az Atyaúristen van. Ő az a csávó, aki bő harminc éven át dolgozott a Renault-nál, illetve a Nissannál, de az szinte ugyanaz. Carlos Ghosn egyik erős embere volt, nagyjából addig, amíg úgy nem kezdte érezni, hogy ő igazából Carlos Ghosn pozícióját szeretné, „megvan ez étvágya és az energiája a No.1 pozícióhoz”. És ezt még egy interjúban is elmondta. Naná, hogy nem sokáig maradt a Renault körül. Három hónapra rá ő lett a PSA Peogeot Citroën első embere. Ez a cégcsoport az, ugye, amelyik az Opelt/Vauxhallt is megvette. Na, ez az ürge, aki hétköznaponként a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatcsoportját igazgatja, hétvégenként veterán versenyautóba ül, és széttépi az aszfaltot – most éppen a Hungaroringét.

Kicsit utána olvas az ember Tavares autóbuzériájának, és legszívesebben hátba veregetné: öreg, nagy fazon vagy. Mert nagy dolog, óriási nagy dolog egy ilyen céget vezetni (igazából fel sem tudjuk fogni, mekkora nagy dolog), de az, hogy valaki ilyen pozícióban megszállottan, az év 20 hétvégéjén komolyan autóversenyez, a saját kis műhelyében barkácsol (mondjuk kíváncsi lenék én arra a kis műhelyre, ami a házától pár percre van csak, az erdő mélyén). Hol egy 504-es Peugeot-val tolja a Monte Carlo Historic Rallye-n, hol egy Toyota motoros Chevron formula autóval száguld, aztán néha a Lola T-vel vagy épp egy Peugeot 104-gyel játszik.

Sajnos sosem találkoztam Tavares úrral, nem ismerem. De ha most lennék tizenéves, tuti, hogy ez a csávó lenne a példaképem.

Az oldalról ajánljuk

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

2 órája
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Neked ajánlott