Az Atyaúristen alatt eggyel, kábé
Mikor a Hungaroring Classic depójában lófráltam, nem figyeltem, kinek a neve van a kocsi oldalára matricázva. Egyrészt, mert az autók, a technika, a részletek érdekeltek, másrészt meg simán lehet, hogy a régi versenyző nevét olvashatjuk, azét, aki 1967-ben nyert vele futamot, vagy épp nem nyert semmit soha. A műsorfüzetet böngészve persze észrevettem pár furcsa dolgot.

Először jót röhögtem, mikor kiderült, Tony Sinclair is nyomni fogja a pedált a Ringen, mert rosszul emlékeztem, hiszen a Minden lében két kanál főhőse Brett Sinclair (akit Roger Moore játszott). Egyszerűen összemostam a másik színész, Tony Curtis nevével, mekkora marha vagyok. Aztán meglepődtem, mennyi autót mozgat a svájci Vögele család: összesen tíz autó mellett találtam meg valamelyik Vögele nevét. Peter, Alain, Carlo és Yves több kategóriában is indult, kettőben mind a négy neve egyszerre szerepelt (igaz, volt autó, ami mellett kettőé is), tehát egymás ellen is szívesen versenyeznek. Mint kis guglizás után kiderült, ők a Charles Vögele divatcég alapítójának örökösei.

Alex Birkenstock nevén elkezdtem vigyorogni, hogy hehe, szerencsétlent mennyit szívathatják a szandálok miatt. Aztán kiderült, hogy valószínűleg kevesen örülnek nála jobban annak, hogy a Birkenstock névről mindenki azonnal egy parafa talpú lábbelire gondol. Már ha ő az az Alex Birkenstock, aki a szandál-ipari említéseken túl milliárdos ingatlanbizniszekkel, meg a jelentős mulatozásaival kerül be az újságokba.
Oké, ezek a dolgok mind érdekesek, de sokkal fontosabb volt közelről megnézni a Gulf-kék Porsche 917-est. Mert a 917-es akkor is a legszexibb Porsche, ha leszámítjuk, hogy kevés nála nagyobb versenyautó-legenda létezik. Én nem is tudtam régen, hogy mi mindent nyertek 917-esekkel, de imádtam a formáját. Ilyenkor persze mindig a 917K-ra gondolok, a Kurzheckre, azaz Rövidseggűre. A többi is klassz, de a K, az igazi. Talán azért, mert kölyök koromban ilyenekkel verettünk a csehszlovák autópályán? Ez mondjuk a Ford GT-rajongásomat is megmagyarázná, mert az is volt a pályához.

A 917 élőben is gyönyörű, minden íve tökéletes, a kis macskafejek a Marchal fényszórókon, a két kis lapátból összerakott nagy ablaktörlő, a filigrán zsanérokon nyíló papírvékony ajtók, a vezető mögött kavaró ventilátor, ami mint ha egyenesen az égből szippantaná le az összes levegőt, hogy azzal hűtse a tizenkét hengeres bokszert – ami persze marhaság, az összeset nem ránthatja magába, mert akkor mi maradna a motornak a versenybenzin elégetéséhez. A tizenkét tüte és a műanyag ventilátor igazságosan osztozkodik a légkör tartalmán, csak hogy lehetővé váljon az az irgalmatlan mennydörgés, ami a kipufogót elhagyja.

űCsodálatos gép, életem egyik legnagyobb élménye, hogy pénteken, miután krúzoltam egy kicsit az öreg 108-assal, leparkolhattam egy kicsit úgy, hogy a két autó egymás szemébe nézhetett – vénséges stuttgartiak egymás közt a naplementében. Ó, mekkora giccs, de akkor is imádtam!
Ugyanazon a soron, ahol a 917 parkolt, a sátor alatt röfögtettek egy 1969-es Lola T70 Mk III B-t is. Meg kell hagyni, az is csinos versenyautó, a V8-as úgy ordít, hogy attól szó szerint megfájdul az ember dobhártyája. A kipufogó végei mögé nyílik a gépháztető – a kiömlő égéstermékek minden gázfröccsre le akarták törni a zsanérokról az egész miskulanciát. Az orra épp nem volt rajta, látszott a szegecselt, alumínium monocoque váz, a filigrán csövekből álló futómű, és persze minden négyzetmillimétere patika tisztaságú, tökéletes volt. De nem ezek miatt esett le az állam.
A videót vágtam, mikor rákerestem, kik is vezetik ezt a két kocsit. A Gulf Porsche pilótájával tele a net, de egy másik 917-es kapcsán. Ugyanis ez a monacói fazon vett magának egy igazi, eredeti 917-est. Tehát ez a bizonyos Claudio Roddaro nem csak egy akkora piszok mázlista, hogy versenypályán veretheti egy igazi 917-essel, de még azt a pofátlanságot is megengedheti magának, hogy ha épp Nizzába szeretne átugrani egy baguette-ért, csak leakasztja a „917” feliratú kulcsot a falról, és egy veterán versenyautóval ugrik el a pékáruért. Egy olyan versenyautóval, amit soha nem akartak utcai forgalomba helyezni, ezért összesen (ezzel együtt) csak három rendszámos 917 létezik a világban, és mind valami trükkel lett road legal. Roddaro úr baguette-jének arra se lehet ideje, hogy langyosra hűljön, mire hazaér vele.

Aztán megtaláltam a Lola T pilótájának a nevét is: Carlos Tavares. Tavares, hmmm, Tavares, ismerős a név… Á, a Tavares-jelentés! Pedig a francokat, ahhoz aztán semmi köze a dolognak. Carlos Tavares ugyanis nem írogat jelentéseket, ő akkora kutya, hogy az autóiparban azok közé tartozik, akiknél feljebb csak az Atyaúristen van. Ő az a csávó, aki bő harminc éven át dolgozott a Renault-nál, illetve a Nissannál, de az szinte ugyanaz. Carlos Ghosn egyik erős embere volt, nagyjából addig, amíg úgy nem kezdte érezni, hogy ő igazából Carlos Ghosn pozícióját szeretné, „megvan ez étvágya és az energiája a No.1 pozícióhoz”. És ezt még egy interjúban is elmondta. Naná, hogy nem sokáig maradt a Renault körül. Három hónapra rá ő lett a PSA Peogeot Citroën első embere. Ez a cégcsoport az, ugye, amelyik az Opelt/Vauxhallt is megvette. Na, ez az ürge, aki hétköznaponként a világ egyik legnagyobb autóipari vállalatcsoportját igazgatja, hétvégenként veterán versenyautóba ül, és széttépi az aszfaltot – most éppen a Hungaroringét.

Kicsit utána olvas az ember Tavares autóbuzériájának, és legszívesebben hátba veregetné: öreg, nagy fazon vagy. Mert nagy dolog, óriási nagy dolog egy ilyen céget vezetni (igazából fel sem tudjuk fogni, mekkora nagy dolog), de az, hogy valaki ilyen pozícióban megszállottan, az év 20 hétvégéjén komolyan autóversenyez, a saját kis műhelyében barkácsol (mondjuk kíváncsi lenék én arra a kis műhelyre, ami a házától pár percre van csak, az erdő mélyén). Hol egy 504-es Peugeot-val tolja a Monte Carlo Historic Rallye-n, hol egy Toyota motoros Chevron formula autóval száguld, aztán néha a Lola T-vel vagy épp egy Peugeot 104-gyel játszik.

Sajnos sosem találkoztam Tavares úrral, nem ismerem. De ha most lennék tizenéves, tuti, hogy ez a csávó lenne a példaképem.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
