Halkan mondom – egész jó az Avensis

Belsőség: Toyota Avensis a márkaszervizben, átvizsgáláson

2019.10.20. 05:13
0 hozzászólás

Aki azt hiszi, voltam olyan balga, és egy ilyen drága autót, mint ez az Avensis, alapos átvizsgálás nélkül, hűbelebalázs módjára megvettem, nagyot téved. Nem azért olvasom hétről-hétre Zách Dani cikkeit évek óta, hogy effélére vetemedjek. Naná, hogy mielőtt az ellenértékét átadtam Gábornak, előtte még bejelentkeztem a pilisvörösvári Toyota Mayerhez, hogy megtudjam, nagyjából mire készüljek. 

Ez volt az az intermezzo, amit a múltkori posztban épp csak hogy érintettem – a megnézés napján ugyanis még nem vettem meg az autót, hanem helyette konzultáltam először a toyotás Krajcsovics Sanyival, mert ő nagyon sokat tud ezekről az autókról, majd időpontot kértem a szervizben.

Két nappal később vonatra ültem, Dorogra zötyögtem, s Gábortól pár órára elhoztam az Avensist. Egy csomóan megkérdezték tőlem a PP28-on, a könyvem dedikálása közben, hogy megvan-e az új autó, s csak annyit árultam el nekik - igen, de a típusát nem mondhatom meg - na, akkor már túl voltam ezen az összes hercehurcán.

Oké, nem is a kocsi ára volt az indok, hanem a számomra zavaró komplikáltsága. Merthogy az általam használt autókhoz képest annyi minden van ebben az alig tizenhat éves Toyotában, hogy az már zavar. A sok plusz funkció és berendezés miatt pedig félek, ugrásszerűen meg tudnak lódulni a fenntartási költségek, hiszen eddig nagyjából csak olyanokra kellett figyelnem az autóimnál, hogy a motor ne hallasson furcsa zajokat és ne füstöljön (a szerény motorerőt, a be nem indulási hajlamot általában tudom orvosolni), a karosszéria ne legyen túl rozsdás, legyen valami elviselhető technikai állapotban a beltere (mert a kosz eltávolítható), az elektromos rendszer vizsgálata pedig kimerült az indítómotor-dinamó/generátor-lámpák-szellőzőrendszer ellenőrzésében. A többi – igazából DIY-tétel, nagy hamvasságra azért nem készülök egy 533 ezer kilométer jobbik felét elmajszolt Toyota Avensistől.

De itt sokkal több minden van. Ha jól számolom, például hat légzsák, klímaberendezés, EGR-szelep, változó szelepvezérlés, katalizátor, lambda-szonda, ABS, egy csomó motoros ablak, mindenféle lámpák a műszerfalon, amelyek világítása vagy éppen felgyulladni képtelensége bukást jelent a műszakin... Csupa olyan dolog, amivel soha nem foglalkoztam, vagy csak alig. Egy ilyen olcsó, de sokat futott és látott autó pillanatok alatt milliós fájdalommá válhat a családi kasszának, ha csak egy-két tétel elhalálozik a fentiek közül. Tehát nem a vételár kiperkálása zavart, hanem hogy mi jöhet utána, ezért követtem a nálam okosabbak tanácsait és emiatt vittem el a pilisvörösvári Toyota-anyaméhbe – nézzék át azok, akik értenek hozzá és sokat látnak effélét.

Nem mondom, feszélyezi az embert, ha a csillogó hibrid Corollák, Prius 3-ak és 4-ek, illatosan bőrödző RAV-4-esek és harmatos Yarisok közé toppan be egy 533 ezret futott, sárgult fényszórós, leszakadt tetőkárpitos, büdös és erősen csekkendzsinező, slickgumikon surranó öreg Avensisszel. De az én zsebem az én zsebem, az előrelátás joga engem is megillet.

Vagy jól titkolta mindenki a szervizben, vagy tényleg járnak hozzájuk ilyen súlyos futásteljesítményű autók máskor is (ezt állították), de senkinek a szeme nem rezzent, amikor az autó beállt a hangárba, amelynek tisztasága ha a konyhánkéval nem is, de az előszobánkéval biztosan vetekedni tudott volna. Ritkán járok ilyen helyen, az én eddigi autóim lepattantak az efféle helyeket láthatatlanul körülvevő energiapajzsról, cikket írni pedig márkaszervizekről ritkán szoktunk, mert akkor az ezer közül melyikről? És a többiek? Tehát eléggé márkaszerviz-szűz voltam addig.

A fekete fémvödröt még kint, a parkolóban átvette tőlem egy szerelő srác, András beült, az előre nyomtatott adatlapokat a kormányra támasztotta, s mindent végigpróbálgatott. Igen, a középső bal szellőzőrostély egyik terelőlapátja szabadon lifeg. Beszorul a jobb első ablakmozgatást letiltó gomb. Repedt a váltószoknya körüli műanyag feszítő. Nagyon nehezen nyílik a kartámasz fedele, az egész szerkezet lötyög, a kézifék alatti kis rekesz teteje pedig nem csukható be. Csak egy távirányítós kulcs van, illetve egy másik, szürke szervizkulcs. Pixelhibás a rádió kijelzője, bár csak három helyen. És világít a check engine lámpácska. Ja, és a hátsó mennyezeti világítás a hátsó ülésen hever, mert Eladó Gábor kiszedte, hátha annak lyukából, ragasztót befújva rögzíteni tudja a helyén a tetőkárpitot. De ezt szépen kivitelezni, az eredeti, ott maradt anyaggal lehetetlen, mint tudjuk.

Fenti hibákat addigra azért nagyrészt én is ismertem, de sokkal jobban szűköltem attól a pillanattól, amikor alámászom majd, és meglátom, milyen horrorokat tartogat nekem az Avensis odalent. Eltökéltem – ha a katalizátorcserén túl bármilyen komolyabb kiadás várható az átnézés után, nem veszem meg.

Tehát ráállt az oszlopos emelőre az autó, majd a magasban megállt, én pedig, mint aki belépni készül a barlangba, amelyből többen jelentették már, hogy éhes medveanyák szoktak kitámolyogni onnan a napfényre, szóval valahogy abban a stílusban alásétáltam.

Meglepő, de mindenütt egybenlevéseket láttam, pedig azért szoktam én ötéves Range Rovereket, tízéves Audikat látni Karesz emelőjén és azok elég randán tudnak kinézni. Ez az autó pedig sokkal idősebb azoknál. De semmi, még a terelőlemezek is épek, csak a hátsó küszöbök belső lemezén, a kerekek előtt, illetve a lengőkarokon látok némi felületi pírt, de az is csak olyan, amire a legtöbben rá se hederítenének, a fotón sokkal rosszabbul néz ki, mint valójában. Luknak, mállásnak, lemezes korróziónak, bármilyen rendes, masszív kellemetlenségnek nyoma sincs.

Sőt. Néhány lengőkar, támasztórúd új a futóműben. Szintén újak a féktárcsák, a fékcsövek, a kis rögzítőfülek a helyükön, frissek a féltengely gumiharangok, kvázi tökéletes a kipufogó, csak az első futómű hátsó bekötési pontjánál levő kis merevítő lemezháromszögön látok valami nagyon gyanúsat, mintha habosodna már a lemez... Megvakarom csavarhúzóval, csak sár az, alatta ott a szép felület. Akkor még ez se.

Oké, a motor alatti két műanyagteknő közül a bal oldali az egyik rögzítőcsavarja környékén repedt, s alulról belátni a hűtőhöz, ahol meg kellene még egy kis terelőlemeznek lennie. Viszont így legalább látjuk, hogy a hűtő is új, sőt, szinte vadonatúj. Ott fityeg a teljes vezetékelés a ködlámpákhoz, de a lökhárítóban csak vakbetétek vannak – eredetileg talán volt a kocsiban ilyen extra, csak kicserélték az ütközőt? A kopott első rendszám arra utal, hogy összetörhették, igaz, a szerkezeti elemeken nemhogy rogyás, javítás, de még festékhiba sincs. Persze, a fékcsövek utángyártottak, a hátsó kipufogódob előtti szakaszon pedig fekete a két cső illesztése, ott nyilván kicsit szelelnek a gázok, rövidesen cserélni kell a tűzkarikát. De semmi egyéb hibát nem látunk. Csak persze, a kopott gumikat.

Erről ennyit, egyetlen komoly probléma nincs alulról. Le az emelőről, nézzük felülről. Az akku utólagos, nem a jó mérete, ki is van támasztva valamilyen poliuretánhab-darabbal, de a feszültsége kiváló, s a generátor is tökéletesen tölti. Nagyobb baj, hogy a motor mindenütt olajsáros, a szivárgás forrása beazonosíthatatlan, egyaránt lehet főtengelyszimering, olajteknő-, vagy szelepfedéltömítés.

Kapom a megjegyzést a besárgult fényszórókra, a megcsócsált zajszigetelésre, ellenőrzik a légszűrőt (új), de a pollenszűrőnél már én mondom, hogy nem kell azt nagyon nézegetni, mert ott van a kocsihoz mellékelt szervizcetlin, hogy az olaj- és olajszűrőcsere idején, háromezerrel korábban abból is tettek be újat. Nagy nehezen elérem, hogy legalább azt nem szedik szét – engem speciel a cégnél vár a munka.

Jön a következő pont, amitől szűkölök, a számítógépes kódkiolvasás. Nahát, pont azt dobja ki a gép, amit végig sejtettünk – katalizátorhiba, különben a motornak semmi hibája, bár azt még felírják az adatlapra, hogy az olajszint csak háromnegyedig van a pálcán. Az orrom alatt mormogom, hogy ez a katalizátorhiba-kód sokszor csak a lambda-szonda túlérzékenysége miatt jön elő, de az emisszió valójában ettől még jó (azt sajnos nem mérnek), s hogy az egész csekkendzsinezés jó eséllyel egy szonda alá betett, tíz milliméteres távtartó gyűrűvel tökéletesen orvosolható. Erre mindenki üveges szemmel néz rám, s belátom, akkora istenkáromlást követek el egy ilyen megjegyzéssel egy hivatalos Toyota-márkaszervizben, hogy csak azért nem omlik rám a csarnok teteje, mert azt japán udvariassággal habarcsolták egybe. Inkább kussolok, majd erre még otthon ránézek.

Addigra az ablaklehúzást tiltó kapcsoló is túl van egy adag WD-40-en, ismét működik, gond egy szál se. A fekete test lemászik az emelő rámpáiról, át a fékpadra. Ha a jobb első féktárcsánál nem lenne némi hullámzás – pedig tényleg újak a tárcsák, lehet, hogy utángyártottak? –, s sejthetően a jó pár hétnyi állásnak köszönhetően egy adag eltérés, azt mondhatnám, tökéletes minden. De így se rossz, hozzányúlni még nem kell, minden a gyári tűrésen belül van.

Még egy kis zsonglőrködés – nem is kicsi, mert vagy negyed órát tart – a rétegvastagság-mérővel, s az elemzés végére kiderül, hogy az autón javarészt gyári a fényezés, csak a jobb első elemen vastag a gitt. De milyen vastag! A várható 100-200 mikron helyett 800-1000 mikronokat mutat a műszer, ami azt jelenti, vastag flaszterréteg borítja az egészet. Ez mondjuk, látszik is rajta, mert fény ellenében nézve előtűnnek a csiszolásnyomok, a finom hullámzás a tükröződésekben. Ez egyébként az az elem, aminek az aljánál kicsit eláll a lökhárító is. Nos, ettől még nem megyek falnak, tőlem aztán lehet gittelt, ha nem rohad és nem esik le, nem ezt az autót fogják concours-versenyeken nézegetni a bírák...

„Ennél sokkal rosszabb kocsik is felbukkannak nálunk és még azokat is megjavíttatják” - mondja Attila, és ettől tényleg nem tudom, hova legyek. Mert ugye, éppen készülök megvenni a piac messze legolcsóbb Avensisét, amiről meg kiderül, hogy alapvetően egy karbantartott, rozsdamentes, koszos, de tákolásmentes autó. „Szerintem még sokáig jól fog működni, ezekkel a kis motoros Avensisekkel nem szokott sok baj lenni, csak akkor, ha eszik az olajat, arra majd figyelj oda” - teszi hozzá, és ez az a pont, ahol eldöntöm, köpjön le a krómlökhárítós tábor, sújtson a kürtgyűrűs magyar populáció egy emberkénti megvetése, de bizony megveszem a fémvödröt.

Kissé remegő térddel kihajtok a szalonból, kezemben vaskos adatlap-csomag, a kocsi orrát Tokodaltáró felé fordítom, és amikor odaérek, természetesen alku nélkül átadom az ellenértéket. Nem lenne pofám alkudni, s Gábor, az eladó jóindulatának tükrében simán pofátlanságnak is tűnhetne. Pedig szerintem az életben talán két vagy három járművet vettem meg eddig azon az áron, amit rámondott az eladó. No, néha váltani kell.

Fentieket követte a múltkori poszt zárójelenete, amikor a családom üdvrivalgással fogadta az autót. Idézőjeles üdvrivalgással. A Kati azóta rá se nézett, a Bálint meg se kérdezte, milyen beleülni, a Norbi meg szerintem nem is tudja, hogy az a fekete Avensis az utcán épp a miénk.

Most épp nem is nagyon veheti észre, mert csak a hűlt helyét látni, ugyanis a kocsi átíráson van pár napja. Helyette a 33-as Alfával járok, ami egy más világ – 80-as évekbeli zörgések, rugózási kultúra (azaz kulturálatlanság), de hörgő-sziszegő, tömény adrenalin-motorhang és őrjítő menés a másik serpenyőben. Basszus, ha nem lenne ennyire rohadós és merném kint tartani, felesleges lenne mindenféle japán fémvödröket venni helyette. De kell egy logikus és józan sziget is az ember életében – remélem, az Avensis némi simogatás után azzá válik majd.

Elnézést, most kivételesen nem lehet kommentelni, ugyanis ma reggel elindultam egy nagy útra, napokig nem leszek gépközelben. Arról is jön majd hír!

Az oldalról ajánljuk

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
  • Hírek

A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból

A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.

2 órája
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14