Darwin-díj: kamion előtt büntetőfékezni
A budapesti Simongát úton néhány napja majdnem eltaposott egy Nissant olvasónk, Attila kamionja. Egy ilyen pótkocsis teherautó megrakott állapotban akár negyven tonnát is nyomhat, de üresen sem lehet tizenötnél kevesebb. Ez hosszabb fékutat, egyúttal nagyobb rombolóerőt jelent egy balesetben. Akinek van egy kis esze, igyekszik mindezt figyelembe venni. Nem biztos, hogy ismerte a fontos összefüggéseket annak a Nissan Primerának a vezetője, amely egy útépítés miatt kialakított terelés, illetve az ott feltorlódott kocsisor előzése után meg akarta büntetni Attilát és életveszélyes manőverbe kezdett a vizes úton.
Az Attila vezetőfülkéjéből készített fedélzeti kamerás videó egyoldalú, hiszen nem látjuk sem a mögöttes forgalmat, sem az incidens előzményeit, csupán Attila állításaira hagyatkozhatunk. A jelenet a felvételen akkor kezdődik, amikor a teherautó elhalad az útépítés munkaterülete mellett, és erre a pár száz méterre áttér a szembejövő sávba, majd vissza. Később áthajt egy patakhídon is, ahol a tükrök nélkül is több mint két méter széles teherautó rövid időre egy keréknyivel áttér a szemközti sávba.
Attila azt írja, a tükörben látta, hogy amikor az építkezés elején intett a forgalomirányító és elindult a kocsisor, egy szürke Nissan Primera az összes feltorlódott autót egyszerre akarta megelőzni. Ő is indexelt, mielőtt szabályosan elkezdte kikerülni az építési területet, kürttel is jelzett, de a Nissan vezetőjének ez fájhatott, mert miután a kocsisor visszatért saját sávjába és a kamion is elhagyta a patakhidat, a Primera a záróvonalon, egy járdasziget előtt bevágott elé, majd többször intenzíven fékezett, míg végül mindkét jármű megállt. A Nissan bal első ablakából kihajolt a vezető, elmondta amit ilyenkor szokás, de a kamera nem rögzített hangot.
Ahogy a büntetőfékezésekről egy korábbi eset kapcsán megjelent november 22-i cikkünkben lévő felvételen, úgy ezúttal is látható, hogy szándékosan büntetett a Primera vezetője. Röviden: nem elhárította, hanem okozta a veszélyt a hirtelen fékezéssel. Éppen ez az, ami miatt semmit nem változtatna a legveszélyesebb tahóság megítélésén, ha kiderülne, hogy a Nissanban is volt kamera.
Ismétlés: a büntetőfékezésért és minden más, szándékos közúti veszélyeztetési formáért börtön járhat. Ezúttal a döbbenetünk erősebb, hiszen ha a teherautó éppen árut szállított volna amikor a Nissan bevágott elé, egyszerűen elcsapta volna hátulról, mert nem tudott volna állóra fékezni. Olvasónk is hibázott: a büntetőfékes jelenet előtt egy kereszteződéshez közeledett a teherautó és az út szélén 50 km/órás sebességkorlátozás látható, ő pedig, a kamera saját sebességadata szerint még itt is majdnem hetvennel ment.