Megmagyarázhatatlan miért, de jó nézni azokat a felgyorsított videókat, amelyeken valamit megjavítanak. És ha már, akkor miért ne azt nézzük, ahogy egy 11 ezer lóerős, kompresszoros, nyolchengeres motort raknak rendbe verseny után?
Ez a motor egy Top Fuel dragsteré. Tudják, azok az aránytalanul hosszú, hátul nagy, elöl kicsi kerekű szörnyetegek, amik 0,4 másodperc alatt érik el a százas tempót. A végsebességük karcolja az 500 kilométer/órát, és a sofőrt esetenként akár 8G gyorsulás is érheti, ami már embertelen. És a gyorsulás még csak egy dolog, de ezek a dragsterek gyakran megadják magukat, jellemzően felrobban a motor. Szinte felfoghatatlan terhelésnek vannak kitéve fém alkatrészek, ezért néha elengedik magukat.
Nem véletlen, hogy egy verseny, az egy motor. Ilyenkor nem az egész motor kuka, de az alkatrészek nagy részének mennie kell. Hatalmas igénybevételnek vannak kitéve a hajtókarok és a csapágyak, de például a kipufogószelepeket olyan hőterhelés éri, hogy amíg a motor jár, addig izzanak. Csakhogy emiatt a nitro-metán üzemanyag a gyertyák nélkül is lobbanni fog, így a motort nem lehet leállítani. Ha egy dragster túlél egy futamot, akkor meg kell várni, amíg kifogy az üzemanyag, akkor leáll. Hozzáteszem, hogy nem kell sokat várni, nagyon pontosan kiszámolják az egy menethez kellő üzemanyag-szükségletét az autónak, ezért a cél után jellemzően már üres a tank.
A gyertyák sem az átlagos, boltban kapható darabok. Mindegyik 44 amperrel gyújtja az üzemanyag-levegő keveréket - amit egyébként 1/1,7 arányban kevernek - az égéstérben, ami egy gyengébb ívhegesztő gép áramerőssége, ráadásul hengerenként két gyertyával. Ide már nem elég egy mezei generátor, elképesztően komoly tápellátással oldják meg, sokszor akár két, egymás után kötött generátorral.
És az őrület itt nem áll meg. A felfelé irányított kipufogókból kiáramló kipufogógázok akár 400 kilogrammnak megfelelő erővel is képesek az autót a földre szorítani.Hangtompító dob vagy katalizátor nincs, a kipufogórendszer csak nyolc darab cső. Emiatt rendszerint hatalmas sárga lánggal közlekednek, ami este akár fehér is lehet, mivel a brutális hő a levegő páratartalmát is elbontja az égéstérben, és az így keletkező hidrogén égése színezi el a kipufogógázt. Az égéstérben ugyanis az égési csúcshőmérséklet meghaladja a négyezer Celsius fokot – ez a hőmérséklet a vas olvadáspontjának több mint a két és félszerese.
Ezek a jellemzően 8-10 liter közötti lökettérfogatú motorok alapból is elképesztően erősek tudnak lenni. Rengeteg üzemanyagot égetnek el, és versenyen a gázpedál lenyomása után akár több mint kilencezret fordul a főtengelyük percenként. Ahhoz, hogy a 10-11 ezer lóerős csúcsteljesítmény elérjék, jellemzően egy hatalmas kompresszorral is megfújják őket. Amikor azt mondom hatalmas, akkor méreteit tekintve sem túlzok, de remélem az elég jó szemlélteti, hogy egy 3-400 lóerő körüli Dodge Hemi V8-as motor képtelen lenne meghajtani.
Alsó hangon 900 lóerő körüli teljesítmény kell minimum ezeknek a Roots feltöltőknek. Ez még csak egy dolog lenne, de 11 ezer lóerő etetéséhez olyan üzemanyagpumpát használnak, aminek a maghajtására egy átlag - 100 lóerő körüli - utcai autóénál nagyobb teljesítményre van szükség, mivel a motor percenként 300 liter üzemanyagot éget el. Vagyis csak égetne, ha alap helyzetben tovább működne, mint 4-5 másodperc. És ez az idő pont elég arra, hogy az alkatrészek nagy része a használhatatlanul megfáradjon.
Nincs az a váltó, ami kibírná az induláskor felszabaduló pokoli nyomatékot, ezért a top fuel dragsterek általában direktben hajtanak. Egy körmös kuplung szokott lenni a rendszerben, ami induláskor összeharap és továbbítja a nyomatékot egy fix szöghajtáshoz. Innen mennek féltengelyek a két hatalmas hátsó kerékhez, amik induláskor látványosan inkább meggyűrődnek, minthogy elveszítsék a tapadást a versenyaszfalttal.
Lehet köpködni ezt a verseny típust, hogy egyenesben menni nem nehéz, de ez mégis inkább a gépek háborúja, és annak ellenére, hogy csak egyenesen kell menni, mégis sokan eldobják a vasat. El kell ismerni, hogy ép ésszel felfoghatatlanok a Top Fuel dragsterek. Nem a csórók sportja ez, mert ha nem számoljuk a versenycsapat munkadíját és tegyük fel, hogy nem robban fel semmi, akkor is minden menet másodpercenként nagyjából ezer dollárba, azaz bő háromszázezer forintba kerül.
Jelenleg a leggyorsabb modell 4,4 másodperc alatt tett meg negyedmérföldet (402 m) álló helyzetből indulva, és ezalatt a legnagyobb sebessége 533 km/ óra volt. Ne felejtsük el, hogy ma a világ egyik legdurvább utcai autója, a Bugatti Chiron csupán 490 km/órára képes, de ahhoz jóval több idő és hely kell.