Jobban titkolóznak, mint egy autógyár
Ilyenkor egy csomó újdonságot meg lehetett nézni, kézbe venni, tapogatni. Délelőttre egy óriási sajtóeseményt szervez ilyenkor a Spielwarenmesse – ez a lusta újságírók álma, mindenki egy helyen mutatja meg a legújabb cuccokat. Meg persze a szervezők is imádják, mert az itteni megjelenés mindenkinek extra lóvéba kerül – de ha valaki járt már a nürnbergi játékvásáron, tudja, hogy gigantikus. És egy ekkora rendezvényen könnyű észrevétlenül maradni, szerintem tízből jó ha egy szakújságíró körbejárja becsülettel a területet. Általános firkászból ez az arány a nagyon optimista becslésem szerint sem éri el a százból egyet. De mondom, ez nem csoda, őrületes mennyiségű árut mutatnak be a területen.
A „Press Preview”-n mindenki őrületes energiákat bedobva csinál mini standot, bérel gyerekeket, királyi hasonmásokat, vagy épp szédítően riszáló szambatáncosokat. A cél, hogy MINDEN megjelent sajtós csináljon képeket, videókat a termékekről. Ha peched van, mindenki a szambatáncos csajok csípőjét bámulja, pedig a bérgyerek a távirányítós plüss kisautóval olyan szépen játszik, és a ragasztás és festés nélkül összeállítható Revell traktorok és Porsche 356 is jól mutatnak a standon.
Ha csak egy kicsi kétséged is van afelől, hogy a jövő a villanyhajtásé, akkor itt a kételkedésedben is kételkedni fogsz: láthatóan komoly pénzeket tett a Dickie és a Majorette, hogy a Formula-E versenyautóit a szimpla kis mecsboksz-méretű kisautóktól a különböző rádió távirányítású modellekig feldolgozzák. Hoztak üres Formula-E autót, igényes vitrineket, bérgyereket, hoszteszt, mindent.
Aztán volt elektromos terepgokart is – nagyon jópofának tűnt elsőre aztán arra jutottam magamban, hogy szegény ötletgazdák egy vödör lóvét beletoltak a termék fejlesztésébe, az itteni megjelenésbe, de ebből nemigen lesz sikertermék. Nem azért, mert a kiállított, felnőtt méretű járgány rozsdás, taknyolt hegesztési varratokkal összedobott váza elriasztaná az érdeklődőket. Hanem mert egy mindenféle rugózást mellőző, a terep egyenetlenségeit a nem túl ballonos gumikra bízzák. Ez meg úgy, hogy a gyerek egyenes háttal, szinte törökülésben kucorog a platform tetején, nem épp egy gerinckímélő játék. A fizikával és biológiával kicsit is tisztában levő anyukák és apukák nem hinném, hogy szívesen adnának pénzt egy ilyenért. Aztán meg, ha mégis lenne piaca az ilyesminek, a kínai gyártók durván másnap jelennének meg egy töredék áron megvásárolható klónnal. De kétségtelen, elsőre jópofa és menő dolognak tűnt a kis villanyos buggy.
Volt persze ezeken kívül még sok jópofa játék, de igazán a délutáni Lego sajtó eseményt vártam. Lehetett tudni előre, hogy idén sok bitang jó autós készletet dobnak majd piacra – egy pár már polcokon is van, például a Top Gear-rel közös raliautó, az új Speed Champions készletek, meg a City kifejezetten autóbolond kölköknek optimalizált szettjeinek egy része. De az igazi nagyágyúk majd csak ezután jönnek. Lehetett olvasni pletykákat, de a biztos csak az, amit itt elmondanak – illetve, amit majd tényleg a boltokban lehet kapni.
Sokan vannak azon a véleményen, hogy a mai fiatal felnőtteket, de a pár év múlva felnövő gyerekeket sem érdeklik az autók, majd mindenre a car sharing lesz a megoldás. Hát, úgy látom, a Lego stratégái nem pont így gondolják a dolgokat, egyre több olyan szettel jönnek elő, amikkel az igazán megveszekedett autóbubusokat érik el. És ők elég jól fel szokták mérni a piacot, mielőtt valaminek saját cikkszámot adnak. Az azért például elmond valamit, hogy a felméréseik szerint tavaly, a német piacon minden Legóra költött 10 Euróból egyet egy felnőtt adott ki. Persze sokan vesznek Architecture készleteket, de azért a Harley-Davidson, a modellként is értelmezhető Speed Champions autók, a nagy és drága Bugatti és a többi Technic autó adja szerintem az ilyen forgalom nagy részét.
Ezek miatt aztán még jobban vártam a az újdonságok bejelentését, amik egy részét aztán jól lefotózok,és villámgyorsan a Totalcar olvasói elé tárok. Nagy boldogan el is mesélték, hogy milyen klassz együttműködés van a Lego és a Top Gear között. Oké, kösz, egy hónapja bárki megveheti, lapozzunk. És hogy a Speed Champions sorozatban mennyire bitang kisautók vannak. Például a Jaguar-szett, meg a legendás Audi raliautó, a Quattro S1 pixelesített mása. Klassz, de ezeket is már lehetett tudni decemberben, sőt, pár helyen a polcokon is volt. Gyerünk, elő az újakkal!
És akkor jött a felvezetés. Sokan kérdezték már, hogy mit lehet majd a narancs Porsche 911 és a kék Bugatti Chiron mellé tenni… Na, ez az, témánál vagyunk, muti! És akkor beúszott egy sziluett a kivetítőre… elölnézetben egy Lamborghini. Nem mondom, hogy őrülten megleptek, érezhetően erős a kooperáció a Lego és a Volkswagen-csoport közt (vannak már ugye 911-esek, Audik, Bugattik, VW-k, stb.). De hogy egy rendes fotót sem mutattak a modellről…
Aztán az újabb autós bejelentés: lesz Fast and Furious készlet! Huá, az igen, sokaknak nagy kedvence a Halálos iramban-saga, imádni fogják. Oké, nem lett elkapkodva ez a kooperáció, hiszen az első film lassan húsz éves, Paul Walker bő hét éve nem él már. De attól még érdekes, halljuk a részleteket! Igen, igen, tudjuk, jön hamarosan megint egy film, oké, jó, de a készletben, vagy készletekben mi lesz, hogy fog(nak) kinézni? Sosem tudjuk meg, mert már jön a következő dia. Franc. Basszus, ennél nagyságrendekkel többet lehetett a december végén megjelent pletykákból tudni, vagy legalábbis sejteni. Mert elvileg egy Charger lesz készletben, aminek a száma 42111, az ára meg 99 Euro lesz.
Aztán a sajtótájékoztató után irány a bemutató terület. Jajjaj, senkinek nincs fényképezőgép vagy kamera a kezében, gyanús. Körbefutok: a Fast and Furiousről semmi. A Lambóról semmi. Látok egy Technic Ducatit, párérdekesebb egyéb autós készletet, de kiderül, nem véletlenül nem volt senkinél képrögzítő: SEMMIT nem szabad fotózni vagy videózni. Ez valahol érthető, a Legót olyan tempóban másolják a kíniak, hogy simán előfordult már, hogy előbb volt piacon a másolat, mint az eredeti Lego termék. Én például láttam már november-december táján Audi Quattrót az Aliexpressen, pedig az igazi csak januárban jelent meg. Szóval, sajnos a cég nem lehet eléggé óvatos.
Magyarul tök feleslegesen vártam órákat, könyörögtem be magamat az alapvetően csak a német ajkú piacnak szánt sajtótájékoztatóra, semmi érdemlegeset nem tudunk mutatni a kedves olvasóknak. Sebaj, volt már a Totalcar olyan autógyári látogatáson, amit aztán csak zsírkrétás rajzokkal tudott Orosz doktor illusztrálni. Ahhoz képest én most még jó voltam.