Tudod, hogy lesz vírusmentes a mentőautó?
A gépkocsi-fertőtlenítés témára még akkor feküdtem rá, amikor annak igyekeztem utánajárni, hogyan lehet a saját autónkat fertőtleníteni. Igyekeztem megtudni, mivel lehet egy normál személyautót alaposan koronavírusmentesíteni. Természetesen nem elégedtem meg az elolvasható és megnézhető információkkal, egyértelmű volt, hogy meg kell kérdeznem mentősöket is – ha valakik, ők aztán tudják, hogy kell autóbelsőt fertőtleníteni.
Először személyesen beszéltem egy mentőssel. Ő csak annyit mondott, szerinte az emberek nem kíváncsiak arra, hogy hogyan fertőtlenítik a mentőautókat. Jó, oké, lehet, hogy csak én vagyok túlságosan érdeklődő a témában, mert engem baromira izgat, de szerintem biztos lenne pár ember, akit szintén érdekelne. Erre aztán pontosított: szerinte az emberek nem szeretnék tudni, hogyan fertőtlenítik a mentőket, mert nem biztos, hogy megnyugtatná őket az általános eljárásrend. Hogy ez azt jelenti-e, hogy az embereknek most szinte semmi sem elég megnyugtató, vagy inkább azt, hogy bőven lenne a mentők fertőtlenítési gyakorlatán mit javítani, inkább nem kérdeztem meg. Tényleg igaza van, még én sem szeretnék mindent tudni.
De arra gondoltam, ha már benne vagyunk a témában, hát kérdezzük meg az Országos Mentőszolgálatot – március 16-án még nagyon az elején voltunk mindennek, azt gondoltam, még talán tudnak, akarnak válaszolni az ilyen jellegű kérdésekre. Aztán jött a válasz Győrfi Pál aláírásával:
„Mint ismeretes, a Kormány az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető tömeges megbetegedést okozó humán járvány következményeinek elhárítása, a magyar állampolgárok egészségének és életének megóvása érdekében Magyarország egész területére veszélyhelyzetet hirdetett ki. A veszélyhelyzet az Országos Mentőszolgálat vezetésére és állományára is számos feladatot ró, ami megnehezíti, egyes esetekben lehetetlenné teheti a sajtómegkeresések teljes körű megválaszolását, a megfogalmazott igény kiszolgálását.
Kérem szíves megértését.”
Rákérdeztem, hogy akkor most ez azt jelenti, hogy ne is reménykedjünk a válaszban, vagy azt, hogy pár nap múlva térjünk rá vissza? Abban maradtunk, majd jelentkeznek. Ez volt úgy tíz napja. Nincsenek illúzióim, ha eddig nem volt rá lehetőség, vagy akarat, ezután még annyira sem lesz. Pedig jó lett volna látni, milyen sok felszerelése van a szolgálatnak a járművek fertőtlenítésére, meg hogy a személyzet alaposan ki van képezve, gyakran és alaposan fertőtlenítenek, satöbbi. Na mindegy, nyugtassuk magunkat külföldi példákkal.
Kezdjünk Kínával, hiszen az egész balhé onnan indult, nézzük meg ők mit kommunikálnak a témában?
Tudom, tudom, propagandafilm, de én akkor is leesett állal néztem a mentőautógyár képeit. Amatőr szemmel félelmetesen jól néznek ki a kocsik, és a legfontosabb infó, amire felhívják a figyelmet, hogy ezek a most, kifejezetten a vírushelyzet miatt gyártott mentők kis nyomású betegtérrel rendelkeznek. A betegtér felső részénél elhelyezett légbeömlőkön érkezik a légkondicionált és szűrt levegő, a betegtér alsó részében pedig nagy szellőzőkön keresztül szívja ki egy nagy teljesítményű ventilátor a levegőt, hogy azt újabb szűrés után a szabadba engedje. Tehát a levegő folyamatosan fentről lefelé áramlik, a külvilághoz képest alacsonyabb nyomást fenntartva a betegtérben. Erre azért van szükség, hogy a beteg felett dolgozó mentősök a lehető legkisebb valószínűséggel fertőződhessenek meg. Ezen kívül beépített UV-lámpa (speciális, kifejezetten fertőtlenítésre használt lámpa, akármi nem jó erre!) és ózongenerátor is van a betegtérben, így két bevetés közt gyorsan és hatékonyan tudnak fertőtleníteni.
Találtam olasz videókat is, ezt például kifejezetten a COVID–19 járvány miatt készítették:
A legfontosabb fegyver az olasz mentős kezében a Gialcol 70 alkoholos fertőtlenítőszer, amit az eldobható ruhába és dupla (!) kesztyűbe öltözött, szájmaszkos, védőszemüveges emberünk először alaposan ráporlaszt minden felületre, hagyja az anyagot hatni. Mert ugye, ahogy azt már mindannyian tudjuk, a rohadék SARS-CoV–2 (mert ez a vírus hivatalos neve, a COVID–19 a betegségé) rosszul viseli a zsíroldószereket, szétesik tőlük, mint kormánytanácsadó egy durva ibizai csapatáson beszippantott portól. De kell egy kis idő ehhez, ezért is kell az alapos, nem elkapkodott kézmosás a hatékony kézfertőtlenítéshez. Aztán fog némi papírtörlőt, és mindent alaposan újra lefúj és áttörölget. Az egész procedúra végén az elhasznált papírtörlők és a védőfelszerelés megy a veszélyes hulladékba. Itt mindenképp érdemes megjegyezni, hogy sok helyen már nem dobják ki a speciális, drága és nehezen beszerezhető maszkokat, mert azok egy profi fertőtlenítés után párszor még használhatóak.
Aztán itt van a düsseldorfi mentők videója, amiben megmutatják, mit és hogyan csinálnak a mostani járvány idején.
A normál fertőtlenítőállomás mellé az egyik tűzoltóállomáson is kialakítottak egy újat. A mentőautók személyzete itt tud kibújni a teljes védőfelszerelésből, hogy aztán pihenhessenek, fürödhessenek. A gépkocsik fertőtlenítése itt is alapvetően folyékony fertőtlenítőszerekkel és fertőtlenítőszeres kendőkkel zajlik, méghozzá különösen alapos munkával. Békeidőben 5-6 fertőtlenítést kell elvégezni a fertőző betegek (agyhártyagyulladás, tuberkulózis, stb.) után. Most ennek a többszörösére van szükség, március 25-én tartottak napi 30-35 fertőtlenítésnél.
Német nyelvű videó az is, amiben a teljesen automata, beépített fertőtlenítő-rendszeres mentőautót mutatják be:
Két, a plafonon elhelyezett szelepen juttatja be a rendszer a hidrogénperoxidos „ködöt”. Láthatóan egy elég fejlett rendszer vezérli, nem csak úgy egyszerűen besprickolja a hidrogénperoxidot – csak zárt térben használják, alaposan szellőztetnek. Nem csoda, hogy nagy odafigyelésre van szükség és precíz technológiára – ha elolvassuk a hidrogénperoxid wikipédia-leírását, gyorsan találunk pár olyan félmondatot, ami óvatosságra inti az embert.
Francia nyelven ezt a gőzölős megoldással fertőtlenítős videót találtam, itt egy nagy nyomással dolgozó, durván 160 fokos gőzt kibocsájtó gépet használnak, speciális, tisztítórongyos fejekkel:
Érdemes a nagynyomású száraz gőzölésről megnézni ezt a videót is, van benne pár érdekes infó arról, miért is jó módszer:
Fontos, hogy a gép által kibocsájtott forró gőznek alacsony a páratartalma, így a hőkezelt felület alig lesz nedves, ezért száradási idő nélkül, azonnal használhatóak a berendezések. Nem károsítja az elektromos és elektronikus eszközöket, csapágyakat és egyéb mechanikus alkatrészeket. Nem mérgező, pusztán a hővel öli az ölnivalót, nem környezetszennyező, kevés vizet használ, költséghatékony.
Angoloknál egész sok videót találni a témáról, vannak régebbi, békeidős, meg mostani, ostromállapot körüli anyagok is. A London Ambulance Service általános ismertetője elég jól megmutatja, milyen úgy általában a hétköznap a főváros mentőseinek, ha a gépkocsik tisztán tartásáról, anyagokkal való feltöltéséről van szó:
A három éve feltöltött videó szerint durván 300 mentőautó teljesít szolgálatot minden nap Londonban, ezeket minden egyes nap alapos külső és belső takarításnak vetik alá. Hogy ezt meg lehessen oldani, a városban összesen 14 állomáson készítik fel a kocsikat. Itt takarítják, fertőtlenítik és fel is töltik a járművek készleteit. És természetesen műszerrel ellenőrzik is, elég tiszta-e a beltér. Ezek az állomások a hét minden napján, 24 órában dolgoznak – nem csak most, hanem mindig.
Két másik brit videó azt mutatja be, hogyan kell minden egyes beteg után fertőtleníteni az autót. Az elsőben az East Midlands Ambulance Services mutatja be az alap eljárást:
Itt pedig az ARRIVA betegszállító szolgáltatást is végző cég ismerteti, mennyire alapos, tényleg minden apró szegletre kiterjedő munkát kell végezni az egyes betegek után, mi az, amit minden műszak végén kell megcsinálni napi szinten. Kicsit hihetetlen, de egy műszak végi takarítás csak 10 perc egy gyakorlott mentősnek:
Az Egyesült Államokból nagyon sok videót találni, egyik érdekesebb, mint a másik. Az egyik legérdekesebb például ez, a kifejezetten a COVID–19 miatt forgatott videó:
Nekem nem is az akkumulátoros fertőtlenítő permetező az izgalmas, hanem hogy minden mentőautó a videóban olyan, mint ha Európában lennénk. Ford Transitok, Mercedes Sprinterek. Sehol egy nagydobozos Chevy, Dodge vagy Ford kisteher. Azt érdemes egyébként az amerikai Transitokról tudni, hogy a benzinesek mind V6-ok (a 3,5-ös, dupla turbós EcoBoost 310 lóerős, a 3,7 literes szívó meg 275 lóerős), a dízelek pedig soros öthengeres és 185 lovasok. Egyébként a videóban látható fertőtlenítőszert minden felületre rápermetezik, majd legalább két percig hagyják hatni, nem törlik át, egyszerűen megszárad magától. A hordágyat, annak csatjait és jó néhány egyéb felszerelést speciális kendővel is át kell törölni.
Itt egy klasszikus, gyönyörű, dobozos mentőautón mutatják be, hogyan is működik a speciális UV-lámpával szerelt berendezés a betegtérben:
Nem véletlen, hogy csak csukott ajtókkal működik a rendszer, és csak kívülről lehet bekapcsolni – a Zállatorvos el is meséli legfrissebb videójában, (amiben, naná, hogy megint a koronavírussal foglalkozik), milyen érzés, ha nem veszed észre, hogy a fejed felett bekapcsolva maradt az UV lámpa. Nem akarod kipróbálni, na.
Aztán van itt még egy amerikai film, mindegyik közül ez a legdurvább eljárás – az biztos, hogy ha engem mentőbe tesznek, akkor én ebbe szeretnék befeküdni:
Miután minden tárolót kinyitnak, 90 másodpercig egy hideg párával dolgozó fertőtlenítőt engednek a beltérre, amit aztán öt percen át zárva tartanak, hogy rendesen ki tudja fejteni a hatását a szer. Ezután MINDEN felületet kézzel, megfelelő szerekkel áttörölnek. A harmadik lépésben mindenre ráuszítják a nagynyomású, magas hőmérsékletű gőzt. A 160 fokos gőz minden kis sarokba bejut, lemészárol mindent, ami az útjába kerül. Itt már azt hinné az ember, a teljes tárat ellőtték, de nem: a negyedik lépésben mindent porlasztott, magas alkoholtartalmú fertőtlenítővel fújnak le. És itt még mindig nincs vége, mert mindent megismételnek a vezetőfülkében is, különös tekintettel a gyakran fogdosott részekre (kormány, váltó, kézifék, gombok, tekerők, napellenző, satöbbi). A vezetőfülkével kapcsolatos a legmegdöbbentőbb képaláírás is: a felmérések alapján a legtöbbször a fülke az egész mentőautó legdurvábban szennyezett része. Persze, hiszen mindenki a betegtérre koncentrál, a fülke nem tűnik annyira kitettnek. A hordágy, a felszerelések és gépek csak ezután jönnek. Aztán, mikor mindez megvan, jöhet egy védőfilm… Azért ez egy elég alaposnak mondható eljárás, még a Coimbra fivérek is bátran feküdnének be egy ilyen mentőautóba.
Szerintem sokunknak van a fenti videókban hasznos és érdekes infó, én például a veterán Ford Transit mentőautóm kissé penészes felszerelésének az alapos gatyába rázásához egy csomó ötletet kaptam. Gyanítom, hogy az önkormányzatoknak is tudtunk hasznos infókat összeszedni, hiszen most ők egy csomó idős és kevésbé mobil ember ellátásáról is gondoskodnak, a mikrobuszokat, autókat nekik is gyakran kell fertőtleníteniük.
Ha meg jelentkezik az Országos Mentőszolgálat, hogy megmutassa a hivatalos, minden mentőállomáson használt protokollt, nem leszünk restek, elmegyünk, lefotózzuk, levideózzuk, elmeséljük. Ettől függetlenül, ha a mentősök el szeretnék mesélni a nem hivatalos információkat (akár magyar állomáson, akár külföldin dolgoznak), hát kommentben, e-mailben megtehetik (kattints a szerző nevére, és már jöhet is a mail, az anonimitás garantált!).