A legkomolyabb autótörésem egy karc volt. Igaz, félmillióért

2020.05.08. 18:15
30 hozzászólás

Ha van olyan sztorizós kör, amiből szívesen maradok ki, az az autótöréses. A környezetemben minden autós ember, legyen újságíró, szerelő, fejlesztő, mindenki tört már autót, de legalábbis támasztott már le árokba. Nekem a saját autómmal is csak egy esős megforgás jutott, tesztautóval meg csak egy karc. Mondjuk attól a karctól úgy egyben volt a gyomrom, hogy egy hétig nem aludtam.

2017 január 1-én indult a teljes állású jogviszonyom a Totalcarnál, valamilyen fura véletlen folytán a 26. születésnapomon. Előtte is került hozzám ilyen-olyan tesztautó, de utána kezdtem tényleg sok autót végigülni. A tesztautó eleinte fura érzés, főleg mert minden olyan... hogy is mondjam, nagy. Az én autós ébredésemben a legfiatalabb autó is 10 éves, használt darab volt, márpedig egy ilyen után beleülni egy új tesztautóba elég meghökkentő, főleg a méretek miatt. Az autók pár generációváltás alatt hatalmasat nőttek, vastag oszlopok vannak, távoli sarkokba helyezett kerekek... Szóval figyelni kell.

Egész ügyesen ellavíroztam az első néhány tesztautóval, se karc, se padkázás, valahogy sikerült magamra erőltetni a folyamatos figyelmet. Aztán felvillant a naptárban a Mercedes AMG GT C Roadster, azaz az alukasznis, V8-as, biturbó roadster. Öreg Mercikben nőttem fel, mindig közel állt hozzám a márka, ráadásul akkor már az MX-5-tel jártam, ami szintén roadster, hát nyilván kompetensnek éreztem magam a témában, lecsaptam az autóra.

Kapcsolódó
Ez nem gurul. Ez mennydörög

Ez nem gurul. Ez mennydörög

Gázadásra egy atomvillanáson lovagolsz, visszaváltásnál olyat durran mint egy tüzérségi üteg. Van gyorsabb, van szebb, de kevés az ekkora karakter.

Ráadásul akkor keresett meg egy kedves olvasó, hogy van egy Cobrája, ami ugye a Merci filozófiája, csak úgy 60 évvel korábban. Jó kis tartalom lesz ebből, gondoltam, két ennyire extrém és különleges autóval nem lehet mellényúlni. Eljött a dátum, elmentem az autóért, hírszerkesztőnk, Assur vitt át egy hibrid Yarissal, kicsit előre is vezekelve a hedonizmusból. Máig emlékszem, hogy a Merci garázsmestere mennyire szenvtelenül adta át az autót, mintha egy ezres Corsa lett volna, csak annyit tett hozzá, vigyázzak az elejére, mert alacsony. Meg gumi mintamélységet fognak mérni, szóval ne radírozzuk le.

Kapcsolódó
TCTVS11EP05:

TCTVS11EP05: "A gyerekemet nem merem beültetni mellém"

Mondja Cobra János, a tulaj a legcsodálatosabban rossz autóról, amit valaha vezettem.

AMG GTC-2

Elgondolkoztam rajta, hogy az összes 26 évemmel úgy nézek ki, mint aki ilyet szokott volna csinálni? Beültem, kihajtottam a telepről, aztán a Flórián térig izzadtam egy litert. Kilométerenként. Az első 67 milliós autó mindenképp emlékezetes, felkanyarodni az Árpád hídra és átgurulni rajta a rettegés és a boldogság egy különös, de nagyon meghatározó élménye. 560 lóerő, 700 newtonméter, ez már ébreszt olyan tiszteletet az emberben, mintha egy kibiztosított pump shotgunnal sétálgatna. Mondjuk utóbbitól kevesebben halnak meg, ha bénázok.

AMG GTC-11

Átmennydörögtem a hídon, lefordultam az irodához, és próbáltam szoktatni magam a gondolathoz, hogy több pénz vesz körül, mint amit életemben összesen láttam eddig. 26 évesen. Kellett ez nekem? És ahogy közeledtem a parkolóház felé, egyre hangosabban visszhangzott ez a kérdés. Persze ez a parkolóház is csak olyan, mint a többi, vagyis a tervezésénél nem vették figyelembe, hogy egyszer majd autókkal fogják használni, ezért nyomasztóan szűk, a legváratlanabb helyeken elhelyezett, éles padkákkal.

Az MX-5-tel persze rendszeresen Pikes Peaknek néztem a felhajtót, esős időben mindig finoman driftelve kanyarodtam rá a rámpákra. Mivel Mazdából a Merci akkori árán számolva 90 darabot tudtam volna venni, elhatároztam, nem aznap döntök csúcsot a Flórián téri felfutón. Óvatosan felívelkedtem, még az alsó rámpán sem súrolt a szplitter, pedig ott már Swift is ért le, minden emeletet gyalogtempóban, hevesen röfögtetett V8-cal aláfestve küzdöttem le. Megfordult a fejemben, hogy a negyediken rakom le az autót, de akartam egy frankó képet a vállalati Instára, és mivel a fényképezés egyik alapkövetelménye a fény, ezért a tető mellett döntöttem. A hónap legrosszabb döntése volt.

AMG GTC-22

Az utolsó felhajtó ív külső padkája magasabb és a parkolók miatt közel sem lehet elég nagy ívben ráfordulni. Persze ez mind csak mosakodás, előtte is meg azóta is ezer autóval lehoztam hiba nélkül, de a Mercivel benéztem és a lökhárító jobb alsó sarkát felakasztottam a padkára. Ez még nem lett volna akkora gond, de volt egy acél esővető lemez is azon a 20 centis szakaszon, ahol megtaláltam a betont, ez pedig szépen felkarcolta a fóliázott műanyagelemet. Meghallani azt a hangot, és érezni, ahogy a kasznin végigfut a rezgés, olyan volt, mintha a testem a lökhárító és az acéllemez között lenne. Egyedül voltam, én vezettem, a padka sem jött közelebb tegnap óta, így le kellett nyelni, elbasztam.

AMG GTC-9

Az első hívás Papp Tibinek ment, később ő értesítette az importőrt, de a sokk hatására az eseményláncolatból csak foltok vannak meg. Az sem segített, hogy az irodában mindenki elmesélte a saját autótörős történetét, mert tudtam, hogy itt most egy nagyon drága lökhárítóról beszélünk. Mint utóbb kiderült, nem csak a külsérelmi nyomokat kellett eltüntetni, de belül is sérült alkatrész, vélhetően egy hűtőkonzol. Mint utóbb kiderült, nagyjából 500 ezer forintnyi kár keletkezett. 

Természetesen az autó casco-s volt, és önrészt sem kellett fizetnem, de ettől függetlenül az elkövetkező pár hét folyamatos gyomorgörccsel telt, hogy mikor szól bele a telefonba az élére vasalt német hang, hogy Herr Sturcz, akkor mennénk a veséjéért. És nem is ez bántott igazán, hanem hogy ennyire szánalmas módon tettem kárt egy ennyire fantasztikus dologban, a saját nyomasztó amatőrségem dühített. A hegyi bringámra rakott friss karctól is napokig lelki beteg tudok lenni, ez meg egy másik liga, nagyon rossz érzés volt. Ja, amúgy a fotó a tetőn elég állatul sikerült:

Utána már nem voltak nagy baleseteim, mindössze két oldalsó tükör bánta a munkámat. Az egyik egy Mazda 2-es volt, a másik egy Vitara, mindkettővel ugyanott, ugyanazt a hibát követtem el. Egyik forgalmazó sem várja el, hogy udvarban tartsuk a tesztautót, de mindig úgy éreztem biztonságosnak, ha beállok. Az utolsó albérletem kapuja nem volt túl széles, pár autó tényleg csak zsírozva fért be, külső segítséggel. Mind a két fent említett tükör egy hónapon belül sikerült, mentségemre legyen mondva, a munka mellett írtam a diplomamunkámat, olyan időszak volt ez, ahol egy nap 24 órából meg egy éjszakából állt. Álmos voltam, elbambultam, kitolatás közben levertem, szerencsére mindkét esetben csak vissza kellett pattintani a műanyagokat.

Nem vagyok babonás ember, de most, hogy ezt leírtam, inkább lekopogom, és bízom benne, hogy sosem lesz komolyabb. Érdekes módon amúgy nem is az importőri tesztautók a legrosszabbak féltés szempontjából, hanem a használttesztre kölcsönkapott autók, hiszen azok egy konkrét ember szerelmének tárgyát képezik. Az Audi Q7 V12 TDI – Volkswagen Touareg V10 TDI videónál is többen kérdezték, hogy miért nem volt gyorsulás, miért nem rúgtuk meg rendesen az autókat, és hát pont emiatt. Mind a kettő öregedő, erősen túlmotorizált autó volt, a V10 esetében híresen törékeny hajtással. Mit tennének, ha a Touareg középső diffije önök alatt fogazna le?

Kapcsolódó
Az évszázad utolsó gigadízel-videója: Audi V12 TDI és  Volkswagen V10 TDI

Az évszázad utolsó gigadízel-videója: Audi V12 TDI és Volkswagen V10 TDI

A V10-es és V12-es turbódízelénél nagyobb személyautó-dízel azóta sem készült. De hogy öregszenek egy furcsa kor masztodonjai?

Az oldalról ajánljuk

Most látszik csak igazán, mennyire fáj a Fordnak a népszerű európai modellek beszántása
  • Hírek

Most látszik csak igazán, mennyire fáj a Fordnak a népszerű európai modellek beszántása

A gyártó piaci részesedése és az eladott autók száma is jelentősen csökkent.

1 órája
Japánban bezuhant a villanyautók iránti kereslet, a BYD többet adott el, mint a Toyota
  • Hírek

Japánban bezuhant a villanyautók iránti kereslet, a BYD többet adott el, mint a Toyota

4 éves növekedés tört meg 2024-ben, közben a külföldi márkák előzik a hazaiakat.

január 18., 10:04
Így verik át a nagymamádat
  • Közélet

Így verik át a nagymamádat

Van akinek még a nagymama sem szent.

január 18., 11:02
Leégett egy fűtőgép tegnap este a Keletiben, a vasutasok több tucat kocsit mentettek meg a tűztől
  • Hírek

Leégett egy fűtőgép tegnap este a Keletiben, a vasutasok több tucat kocsit mentettek meg a tűztől

Egyikük füstmérgezést szenvedett, kórházba vitték.

január 18., 09:05
A kormány szerint vérlázító ami az üzemanyagárakkal történik
  • Hírek

A kormány szerint vérlázító ami az üzemanyagárakkal történik

Ha magasabb lesz az ár, mint a környékbeli országokban, ismét beavatkoznak majd.

január 18., 17:02
Háromszázról négyzázötvenre: drágább lett a parkolás a XI. kerület egy részén
  • Hírek

Háromszázról négyzázötvenre: drágább lett a parkolás a XI. kerület egy részén

A dél-lágymányosi körzetben jóval többet kell fizetni a parkolásért.

január 18., 17:34
Mozgó autóból lövöldözött a horvát agrárminiszter, lemondott
  • Hírek

Mozgó autóból lövöldözött a horvát agrárminiszter, lemondott

Mindenkinek lehetnek furcsa szokásai.

január 18., 15:11
A Tokiói Autószalon legizgalmasabb és legfurcsább szerzetei
  • Szerelem

A Tokiói Autószalon legizgalmasabb és legfurcsább szerzetei

A Tokiói Autószalon mindig hemzseg az izgalmas, érdekes vagy akár meghökkentő járművektől

január 18., 16:07
Ne táncoltasd a Yangwangodat az utcán, mert kiszed a jard
  • Hírek

Ne táncoltasd a Yangwangodat az utcán, mert kiszed a jard

Különleges felfüggesztése révén ugrálni és táncolni is tud az U9, pedig nem is medve.

január 18., 12:02
A hajózás történetének legnagyobb rejtélyétől neked is feláll a hátadon a szőr
  • Közélet

A hajózás történetének legnagyobb rejtélyétől neked is feláll a hátadon a szőr

Kalóztámadástól kezdve, vízi szörnyeken át, egészen a földönkívüli invázióig mindennel próbálták már megmagyarázni a történteket.

január 18., 13:38
Dobja a Toyota a hülye betűkombinációkat, régi neveket fognak használni a jövőben
  • Hírek

Dobja a Toyota a hülye betűkombinációkat, régi neveket fognak használni a jövőben

Avensis, Chaser, Levin, támadjatok fel!

január 19., 07:06
Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat
  • Hírek

Az M85-ös autóút alagútjában állt neki fotózkodni és gyorsulni egy fiatalokból álló csapat

A lehető legrosszabb helyet választották a megállásra

január 17., 06:07
A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla
  • Hírek

A Cybertruck lett a legnépszerűbb villany-pickup - mondja a Tesla

Valószínű, hogy így van, de lehet, hogy nem.

január 18., 06:49
Dízellel hajtották ezeket az Opel GT-ket
  • Szerelem

Dízellel hajtották ezeket az Opel GT-ketMegnéztük: Opel GT-k, 3. rész: a dízel GT és az ECO-Speedster

Különleges Opel GT-ket bemutató sorozatomban a típus körül kalandozok: most a dízelek következnek.

január 19., 07:06
Mégis lesz belső égésű motoros Porsche Macan?
  • Hírek

Mégis lesz belső égésű motoros Porsche Macan?

Az Autocar információ szerint benne van a pakliban.

január 19., 07:06
Csúnyán összetörtek egy Ferrari F40-et London közelében
  • Hírek

Csúnyán összetörtek egy Ferrari F40-et London közelében

Ez az egyébként is ritka típus most egy kicsit még ritkább lett.

január 19., 10:20
Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!
  • Hírek

Kövesd velünk élőben a Budapest-Bamako 2025 rajtját!

A 2025-ös jubileumi Budapest-Bamako hivatalos rajtceremoniáját élőben közvetítjük, tartsatok velünk!

január 17., 06:07
Erre kopog a Lexus!
  • Technika

Erre kopog a Lexus!MűhelyPRN: Lexus CT200h – 2012.

Prius-megbízhatóság szebb köntösben: a Lexus CT200h használtpiaci népszerűsége nem indokolatlan, de van egy-két buktató, ami drága lehet.

január 18., 06:49
Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom
  • Hírek

Kamion és személyautó ütközött az M7-es autópályán, egy sávon halad a forgalom

A baleset Polgárdi közelében, az 81-es és 82-es kilométerszelvény között történt.

január 17., 07:08
A tulajdonos meghalt, ki köt rá kötelezőt, ki műszakiztathatja, mi van, ha elhúzódik az örökösödési eljárás?
  • Közélet

A tulajdonos meghalt, ki köt rá kötelezőt, ki műszakiztathatja, mi van, ha elhúzódik az örökösödési eljárás?

Haláleset után az ember azt sem tudja mihez kezdjen, a KGFB-t viszont intézni kell, ha nem akar fedezetlenségi díjat is fizetni az autós!

január 18., 08:12
Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán
  • Hírek

Megvillant a Toyota az elektromos autók piacán

Bár elavult az elektromos Toyota és tükörképe, van két adujuk.

január 17., 13:31
David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói
  • Közélet

David Lynch csodálatosan furcsa filmjei és annak autói

A híres rendező, producer 78 évet élt.

január 17., 16:25
Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t
  • Hírek

Bemutatták az utolsó* Alpinát, a B8 GT-t

*Az utolsó önállóan készült modelljüket.

január 17., 12:08
Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek
  • Közélet

Kínai kézbe kerülhetnek a bezárásra ítélt Volkswagen-üzemek

A tőkeáramlás 180 fokkal megfordulhat az autóiparban. Már ott tartunk, hogy a kínaiak kopogtatnak a VW ajtaján.

január 17., 14:21
Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai
  • Égéstér

Ezért tudnak átverni és így állhatsz ki magadért – a Segítség, átvertek! sorozat tanulságai

Átbeszéltük a Segítség, átvertek! című sorozat legfontosabb tanulságait és következtettünk a magyar használtautó-piaci állapotokra.

január 17., 15:17
Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot
  • Hírek

Patikamérlegen adagolja a Tesla az újdonságot

A Model Y új változata fellendülést hozhat, de akadnak kockázatok.

január 17., 10:05
Célba értek a magyar dakarosok!
  • Hírek

Célba értek a magyar dakarosok!

Véget ért a 2025-ös Dakar, amin ismét több magyar csapatnak is szurkolhattunk. Hamza Petiék és Mikucza Tamásék végignyomták a két hetes sivatagi ralit.

január 17., 17:22
Dakar 2025 finish
  • Hírek

Dakar 2025 finish

január 17., 16:47
Volvo EX90 és XC90 hazai premier
  • Magazin

Volvo EX90 és XC90 hazai premier

január 17., 16:58