Sokan vágytak rá, de sosem következett be: a Mazda sosem épített Wankelt az MX-5 orrába. Pedig a dolog adta volna magát, hiszen az apró roadster vásárlói mindig vágyták a nagyobb teljesítményt, a Wankellel pedig ez úgy lett volna meg, hogy nem borul az autó balansza. Pár éve olvastam egy prototípus NA-ról, amibe maga a Mazda lógatott be egy 13B REW motort, ez az RX-7 utolsó szériájának kétrotoros biturbója, egészséges 270 lóerővel.
Az egészről csak egy korabeli Road&Track tesztet olvastam, de azt felszívta az internet és nem hajlandó kiköpni. Az autó állítólag remekül mozgott, hiszen a Wankel power density-je, vagyis a motor méretéhez viszonyított teljesítménye kiemelkedő, ráadásul a súlypont is minden korábbinál alacsonyabbra kerülhetett. Hogy miért nem készült belőle legalább egy kisebb sorozat? Drága volt, a Wankel-technológia, meg a köré növesztett szekvenciális feltöltő-rendszer annyira megdobta volna az MX-5 árát, hogy pont a fő tervezési szempont, azaz a megfizethetőség csorbult volna.
Természetesen azóta számtalan háztáji építő faragott Wankelt az MX-5-jébe, autocross, vagy szlalomversenyeken, esetleg pályanapokon kifejezetten nagyot lehet egy ilyennel villantani. Viszont néhány napja belefutottam egy Mazda-féle prototípusba, ami szintén nem jutott tovább néhány autókiállításnál. 2002-ben a Mazda Cosmo 21 Concept a a legendás 110S Cosmo sportautó előtti tisztelgés, olyasfajta újrarajzolás, ahogy a régi Minit feltámasztotta a BMW.
A 110S volt az első kéttárcsás Wankellel szerelt utcai autó (ezzel még az NSU-t is megelőzte), 1967 és 1972 között 1519 darab készült belőle. Fantasztikusan aranyos, mégis komolyan veendő autó, Csikóssal pár hónapja ácsorogtunk mellette Tokióban, még a korszak többi autója mellett is apró, törékeny dolognak tűnt. Az 1000-es, kéttárcsás Wankel második változata már 128 lóerőt tudott, ami a 930 kilónyi autóban elég szórakoztató lehetett.
A koncepció tökéletesen viszi tovább a formát és a főbb motívumokat, egy két légbeömlőnél válik csak kuszává a dizájn, meg a kerekeknél. Nem is annyira a felni mintája fáj, hiszen tudom, hogy utalás az előd kerekeire, csak a méret túlzó. A szép doboz alatt amúgy egy második szériás, NB MX-5 van, de ami igazán érdekes, az a motor. Mindössze egy évvel járunk az RX-8 premierje előtt, így az új Cosmo az 1,3 literes, kéttárcsás Renesis motor egy majdnem végleges változatát kapta meg. Igazából még akkor is vágynék rá, ha nem lenne rajta kaszni, hiszen volt NB-m (és még lesz is), tudom, hogy milyen remekül vezethető autóba lógatták a 230 lóerős motort.
Ez a technika ebben a kaszniban nagyot szaladt volna, de legalább a japán belpiac kaphatott volna pár darabot belőle. Persze, lehet, jobb is, hogy nem készült el, hiszen a Wankel megbízhatatlan, sokat fogyaszt, meg nem is olyan erős. Csak hát közben csodálatos minden autó, amibe valaha berakták.