A Lada 50 éves lett, két héten át ünnepeljük majd
E poszttal indul a Lada születésnapi sorozata a Totalcaron, a Lada50
A tervek szerint most épp Toljatti felé tartunk a konvoj valamelyik Ladájának hátsó ülésén, Anti és én. Hatalmas ünnepséget terveztek a gyárban és a mellette levő városban, ahová természetesen indult volna egy magyar csapat is, Ladákkal. Hiszen nincs másik ország a volt KGST-államok sorában, ahol ekkora kultusza lenne a VAZ-termékeknek, még talán a volt Szovjetunió területén sem. Nem véletlen e ragaszkodás – nem is egy év akadt a magyar autózás múltjában, amikor a forgalomban levő kocsik fele Lada-emblémát viselt, így hát cseppet sem túlzás a T-Ford-párhuzam. Mi, újságírók pedig ahhoz a Toljattiba, a Volga folyó melletti autóvárosba tartó túrához csapódtunk volna, hogy a Totalcaron méltóan megemlékezzünk arról az autóról, amely kerékre tette a magyar lakosságot, sőt, szinte az egész keleti blokkot is.
Végül persze, mint ahogy sejthető, a szép terveket szőröstül-bőröstül lenyelte a koronavírus, mindenki maradt a helyén, nincs ott semmi látnivaló, kérem, az oroszoknál amúgy is tombol a járvány, szurkolunk, hogy hamar megfékezzék és az élet náluk is visszatérhessen a szokott medrébe. A Lada-gyártás ötvenedik évfordulója azonban akkora esemény, hogy úgy döntöttünk: ha nincs túra, hát ünnepelünk máshogy, talán még színesebben, szagosabban. Totalcar-módon.
A cikkek, képanyagok, videók már jórészt készen, egy adagjuk pedig félkészen várja, hogy a jövő héten és az azutánin, már fogyasztásra alkalmassá pofozva kimehessenek a Totalcar címlapjára. Három hete szervezkedünk, fotózunk, videózunk, karöltve a magyar Veterán Zsiguli Klubbal, gyűjtjük privátban az anyagokat, gyártjuk az interjúkat, hogy a Lada50-élmény ízes és háromdimenziós legyen.
A régebbi TC-olvasók persze tudják, hogy egyszer már méltón megünnepeltük a negyvenedik évfordulót is egy Lada-héttel, s akkor meglehetős részletességgel összeraktuk a gyár, a modellek, a tuningolás és szinte minden számításba vehető terület hátterét. Azóta jobban ismerjük az internet-használati szokásokat, ezért most nem egy újabb Lada-hét lesz, hanem nagyjából kétnaponta következnek az anyagok, s szét is húztuk az egészet két hétre.
Kár lenne mindent elismételni, amit 2010-ben már megírtunk és lefotóztunk, hiszen azok az információk és megállapítások ma is megállják a helyüket - itt van egy kései poszt, amelyben szinte a teljes akkori munkánk szerepel, kattintható linkek formájában. Most, az új cikkek megjelenése közötti napokban, a Totalcar facebookján a régieket is újrahasznosítjuk, így aki az alapokra kíváncsi, azokat keresse majd.
Egyetlen téma lesz, amit a tíz évvel ezelőtti koncepció szerint megismétlünk: ez a gyár alapításának és a modellek kialakulásának a története, az elmúlt évtizedben ugyanis még egy rakás információ előkerült, dr. Meleg Norbert pedig, a klub titkára ismét elvállalta, hogy a már sokkal kerekebb sztorit újraírja nekünk. Csak szólok – az egy egész estés olvasmány lesz, olyan képanyaggal és egyéb betétekkel, amihez fogható kevés bukkan fel az interneten.
Hogy a többi napon mi lesz? Csupa olyan dolog, amitől azt is érdekelni kezdi a Lada, akit eddig hidegen hagyott, vidámparkban érzi magát, aki eddig is ladázott és kéjesen elmerülhet a nosztalgiázásban, aki csak autós anyagokat kukkolni tért be hozzánk. Lesz cikk, videó, sok személyes poszt, a Facebook mellett az Instagramon is nyomulunk majd, az információs szupersztráda aszfaltjának egyetlen sávját sem hagyjuk bejáratlanul.
Nem árulom el a pontos témákat, csak annyit mondok: pünkösdhétfőn, azaz holnapután, június elsején kezdjük tolni a cuccot, s meg sem állunk a 14-i, vasárnapi záróakkordig. Bulizzunk együtt!