Tervezz saját autót, próbáld ki!
Autós játék ezerszám akad Windows-os PC-re, de most nem a legjobb szimulátorokról, vagy keresztben csapatós akciójátékokról lesz szó. Nem mondom, hogy néha nem esik jól egy kis Forza Horizon, vagy Iracing, de ennél most a téma egy mélyebb bugyrába teszünk látogatást.
Minden autós témájú játék közül a legnagyobb kedvencem az Automation nevet viseli. Ez egy olyan játék, ami alaposan átveri a kedves leendő felhasználót: egyfajta gazdasági játéknak hazudja magát, amelyben a dolgunk egy autógyár felépítése és sikerre vitele lenne. Nos, ennek a leírásnak egyelőre elég korlátozott mértékben felel meg – van egy kampánymódja, ami lassanként egész használható lett a legutóbbi frissítésekkel – viszont benne van a jelenleg elérhető legjobb lakossági autótervező program, amivel eddig találkoztam. És ez az, ami miatt eddig több mint ötszáz órát égettem el benne, anélkül, hogy meguntam volna.
Olyat nem mernék állítani, hogy amire a program lehetőséget nyújt, annak sok köze lenne a valódi autótervezéshez. Itt egy hűtőrendszer méretezése egy szám megadásából áll – a valóságban ez több éves csapatmunka eredménye – de egy feltöltőrendszer kidolgozása is megvan nyolc paraméterből. Ezzel együtt ez a téma legalaposabb, szórakoztató célú megközelítése, amivel eddig találkoztam. Itt nem csak egy kis tuningolgatásról van szó, ahol a játék lehetőséget ad rá, hogy leültessük az autónkat, tegyünk rá valamilyen szárnyat, netán kicseréljünk ezt-azt a motorban, hogy jobban gyorsuljon.
A feladat a teljes autó megtervezése, a karosszéria és a váz anyagától a motor geometriáján át a futómű finomhangolásáig. A karosszériát ugyan csak kiválasztani és módosítani lehet, de így is van néhány száz kiindulási lehetőségünk, és ezeket aztán tetszőlegesen lehet díszíteni mindenfele lámpákkal, hűtőrácsokkal, kilincsekkel és felnikkel. Én még nem láttam két egyforma tervet.
Az Automation épp a végtelen díszíthetőség miatt híres arról, hogy néha borzalmas giccsek készülnek benne, de ez egyben a szabadság szépsége. Ha valaki telibe krómozott, Merci hűtőmaszkos, V8-as Suzuki Swiftről álmodik, itt megcsinálhatja, de a háromhengeres, ezres óriás-terepjáróval is meg lehet próbálkozni, vagy amit épp kipufog magából az ember agya.
A kreativitás kiélésén túl a dolog másik szépsége, hogy az összefüggéseket is egész helyesen mutatja. Tegyük fel, hogy terveztünk egy nagyszerű, bivalyerős motort – ha nem sikerül a megfelelő futóművet, hajtásrendszert, gumikat, aerodinamikát és fékeket mellétenni, akkor a végeredmény katasztrofális, kezelhetetlen, eladhatatlan szörnyűség lesz. Mindezt szerencsére jelzi is a program, méghozzá elég pontos javítási javaslatokkal együtt.
Sokáig ennyi volt a játék, és engem már akkor is szórakoztatott, de igazán érdekessé akkor vált, amikor a készítők elfogadták, hogy mindenki autót tervez benne, és keveseket érdekel a gyárigazgatós alapötletük. Ekkor készült el az a megoldás, amivel az agymenéseinkből kipróbálható modell készülhet. Az Automation fejlesztői nem álltak neki saját szimulátort írni, inkább úgy döntöttek, keresnek egyet, amely eléggé jó, és átemelhetjük bele a kész terveket. Így a játékba egy exportáló modul került, ami egy másik program, a BeamNG.Drive számára olvasható formátumban menti az általunk összeállított járművet.
Ez egyrészt nagyszerű, mert a BeamNG.Drive a legjobb fizikájú szimulátorok közé tartozik, a mai PC-k lehetőségeihez mérten precíz járműdinamikai- és törésmodellel, így nagyszerűen visszaadja, hogy tervezés közben mit csűrt el az ember. Nem beszélve arról az élményről, amikor először sikerül hibátlanul körbemenni a pályán a saját alkotásunkkal. Másrészt viszont macerás: a folyamatos futtatásához komolyabb számítógép kell, a két program fejlesztői közt sem mindig hibátlan az együttműködés, és persze a két játék drágább, mint egy.
Az Automation és a BeamNG.Drive együtt már majdnem annyiba kerül, mint egy vadiúj akciójáték: az elsőért 24,99 eurót kérnek, ami a napi árfolyamtól függően mostanság úgy kilencezer forintnak felel meg, a második ára pedig 20,99 euró, ami durván 7500 forintot jelent.
Cserébe a BeamNG a saját jogán is jó cucc, bár az Automation-höz hasonlóan ennek sincs nagyon konkrét célja, inkább afféle homokozó, ahol a jelenlevő eszközökkel mindenki azt kezd, amihez épp kedve van. Létezik ugyan egy kezdetleges, feladat-orientált része, de a valódi kihívást abban is a részletesen szimulált autók kezelése jelenti, és az, hogy itt nem csalták el a törésmodellezést, mint sok más autós játékban. A hibáinkat a játék élethűen gyűrődő karosszériával és leszakadó alkatrészekkel hálálja meg. Akit érdekel, hogy a valóságban miért nem közlekedünk úgy, mint a Need for Speedben vagy a Forza Horizon sorozatban, itt megtalálja a tökéletes magyarázatot.
Amikor ezt írom, még nem tudni, hogy milyen kedvezmények várhatók, de az ünnepekkor, illetve január elejéig általában masszív leárazások vannak a játékiparban, ha valamikor, hát most érdemes a két programot beszerezni. Utána már csak a rokonságot kell megnyugtatni, hogy nem azért került elő az megfelelő fékegyensúly, váltóáttételezés, vagy az ideális furat-löket arány kérdése, mert elment a maradék józan eszünk.