Nagyjából kizárt, hogy valaki minden autómárkát és -típust ismerjen, még a legnagyobb tudású autómániást is képes megizzasztani egy-egy kevésbé ismert autó beazonosítása. Az amerikai autókat talán valamennyire jobban ismerem, mint a többi nemzet autóit, de még így is élénken élnek emlékeimben azok a kínos pillanatok, amikor egy találkozón kiszúrok egy érdekes autót, odamegyek megnézni, mi is az és megjelenik a büszke tulaj, aki meg van győződve arról, hogy ismerem az autóját, aminek nagyon kedvesen az utolsó csavarig elmeséli a történetét, én pedig hallgatom és óvatos, osonó léptekkel járom körbe az autót már harmadszor, érdeklődő tekintetnek álcázott vizslató pillantásokkal próbálok találni egy emblémát, márkajelzést, feliratot, bármit, hogy rájöjjek, mégis mi is az az autó, amiről mindent tudok, két dolgot kivéve: a márkáját és a típusát. Sikertelen felderítőtevékenység esetén egy idő után valamilyen nagyon fontos, halaszthatatlan tevékenységre hivatkozással kereket oldok, keresek valakit, aki végre felhomályosít és elmondja, hogy milyen autó mellett állva beszélgettem vagy negyed órát. Meg kell valljam, néha úgy érzem, hogy a Reichstag sem égett úgy, mint én.
És akkor most gondoljunk bele abba, hogy milyen komplex feladat lehet egy autók iránt abszolút nem érdeklődő embernek beazonosítani egy nem mindennapi gépet, különösen ha mondjuk ezt nyomás alatt kell tennie, például apukát nyaggatja a fia, hogy mi az az autó a parkolóban, az a szép piros. Aztán ugye ott vannak a haveri, baráti társaságok, ahol óhatatlanul a társaság autószakértője lesz, aki megnézte a Halálos iramban két részét is, neki eleve kötelező lesz minden autót ismerni. Na és ne felejtsük ki a gyerekek utánozhatatlan és cuki megnyilvánulásait, valamint a mindentudókat, akik mindenkinél mindent is jobban tudnak, az unokatestvérük szomszédjának pedig még prototípusból is legalább kettő volt otthon egyszerre.
Gondolom, sokak számára ismert, hogy milyen mosolyogtató szituációk születnek az autók sajátos beazonosításából, átnevezéséből. Ilyen történetek különleges gyűjteménye bukkant fel az egyik nagy, hazai amerikai autós facebookos csoportban, a történetmesélő autók tulajdonosai pedig egyöntetűen bólintottak rá az ötletre, hogy valamilyen formában megosszuk az amerikai autózás eme sajátos, néhol vicces, néhol elgondolkodtató, de a kreatív gondolkodást mindenképpen serkentő vonzatát a nyilvánossággal. Ne várjon senki puccos fotókat, valódi autók, valódi emberek igaz történetei következnek.
Igyekeztem valami rendszert kialakítani, de nem volt egyszerű, hiszen létezik a Chevrolet Lada, a Mustang Cobra és a Pontiac DeLorean, na meg „bükk” Oldsmobile is valós jelenség és rengeteg furcsa amerikai Ferrari rója az utakat itthon. Csoportokba szedtem a tipikus (külön csoportba a teljesen atipikus) tévedéseket és a képalírásokban szerepelnek a konkrét autóhoz tartozó történetek.
Jó böngészést és köszönöm mindenkinek, aki hozzájárult ahhoz, hogy ez a cikk megszülethessen!
A félreértett Oldsmobile és Jeep
Miden terepjárószerűség dzsip, Jeep nincs és minden régi autó Oldsmobile, ez alap. Klasszikus és örökbecsű, minden Oldsmobile tulaj által hallott reakció arra, amikor valaki megtudja, hogy Oldsmobile-lal jár: „Jó, jó, látjuk, hogy öreg, de mi a márkája...”. Mint megtudtam, ennél azonban sokkal messzebbre visz egy nagy vízen túli holt márka, olyannyira, hogy az utca népe rendszeresen nem hiszi el, hogy tényleg létezik:
„Megvettem az első Oldsom. Elmentem gumishoz.
Párbeszéd:
- Ez amúgy milyen autó?
- Oldsmobile.
- Jó, de milyen márka?
- Oldsmobile.
- Azt értem, de mi a neve?
- Oldsmobile.
- Most komolyan?
- Nem. Cadillac.
- Tudtam!
Azért megmutattam a forgalmit, amikor eljöttem.”
- Oldsmobile.
- Azt értem, hogy régi, de milyen márka?
Galéria: Minden Corvette Ferrari - 1A keleti blokk amerikai autói
Értem én, hogy a keleti blokkos autóknak van hagyománya és történelme itthon, na meg az oroszok másolták az amerikai autókat is, de azért na, azért most keresem a szavakat.
- Az amerikai.
- Nem amerikai, szovjet.
- Nem szovjet, hát amerikai.
- Nem amerikai, rá van írva a hátuljára, hogy "Sevroljet".
DeLorean, DeLorean és DeLorean
Az amerikai filmgyárosok valószínűleg nem gondolták, hogy egy-egy slágerfilmmel micsoda katyvaszt okoznak egy kis európai országban az emberek fejében. Ennek tipikus példája a Vissza a jövőbe és a DeLorean.
Ha sedan, csak Cadillac lehet (kivéve a Cadillacet)
A minden, ami amerikai és sportautó, az Mustang feltételezésem megdőlt a történetek olvasása után, de a minden nagy amerikai, az Cadillac még kicsit tartja magát. Kivéve azon Cadillaceket, amelyek valami teljesen másnak bizonyulnak. Nem egyszerű az élet, na.
KITT hazai reinkarnációi
A filmes vonalat folytatva jöjjön pár szokatlan KITT.
- Ez a KITT, ugye?
- Nemár, az Firebird...
- Jó, de én lány vagyok!
Galéria: Minden Corvettte Ferrari - 5Atipikus tévedések, hot rodon át a „bükktől” a Nissanig
Ebben a blokkban igazi ínyencségek szerepelnek. Az alanyok sokszor önmagukban nem mindennapiak, a beazonosításuk pedig néha minden képzeletet felülmúl.
-Látod ez is egy szép régi autó lenne, de majd akkor lesz igazán jó, ha elkészül.
Galéria: Minden Corvettte Ferrari - 6Minden, ami Mustang
A Mustang talán a legismertebb amerikai autó, (majdnem) mindenki felismeri és egyben adu ász, ha valaki nem tudja meghatározni, hogy éppen mit lát. Bármikor, minden esetben. Így járt egy hatodik generációs Charger tulajdonosa is, akihez odament egy amerikai autó fanatikus és ezzel kezdte a beszélgetést:
„De szép! Ez a kedvenc autóm, imádom a Mustangokat.”
Mercury, olyan autó nincs
A már említett Oldsmobile-nál egy fokkal rosszabb helyzetben van a szegény Mercury. Nem fordítható le a neve meg olyan furcsa is, így minden lesz belőle.
Harmadik generációs Camaróval és ezzel a Mercury Caprival jártam akkoriban a céghez, ahol ezt a kérdést feltették.
Galéria: Minden Corvettte Ferrari - 8A félelmetes Viperák és a Dodge
A Viper valami miatt megmaradt az emberek fejében, de a Dodge nem. Talán a Charger is csak Charger, nem Dodge Charger.
- Ez milyen Chevrolet?
- Ez egy Dodge!
- Egy Chevrolet Dodge?
Galéria: Minden Corvettte Ferrari - 9Miből lesz a Ferrari?
Meglepően tapasztaltam, hogy Ferrari bármi lehet. Talán a Magnum miatt, nem is tudom, de régóta tartja magát az amerikai Ferrari létezésének legendája. Ezt támasztja alá egy 2001-es találkozós visszaemlékezés, amikor is egy harmadik generációs Camaro mellett álló tulaj az alábbiaknak volt a szem- és fültanúja. Jön egy pasi a 8 év körüli gyerkőccel. Srác felkiált: „Nézd apu, egy Camaro!”. Erre az apja magabiztosan odaszól: „Frászt Camaro, Ferrari!”.