2021.02.27. 07:58
0 hozzászólás

A Valentin-napi őrület juttatta eszembe ezt a csodát: ez az egyetlen olyan autó, amelyről biztosan tudom, hogy egy hölgynek készült ajándékba, és eléggé szeretem ahhoz, hogy másoknak is megmutassam.

A NART Spider több szempontból is igazi különlegesség: egyrészt egy átépített Ferrari, amilyen eleve nem sok létezik. Maranellóban jól fizetett jogászok hadának feladata üldözni mindent, ami Ferrari-jelvényt visel, de nem teljesen gyári kivitelű. Ők adott esetben még egy kevésbé ízléses matricázásra is ráugranak, hivatalos felszólítólevéllel zaklatva a tulajdonost. Másrészt átépítés létére egyértelműen hozzátesz a Ferrari örökséghez, és nem elvesz belőle.

A formáról persze lehet vitatkozni, de nekem nagyon bejön. Az 1970-es évek ékforma sportkocsidivatja nagyszerű arányokkal párosulva él benne – nem véletlenül, a korszak egyik legjobb formatervezőjének munkája.

Természetesen nem véletlen, hogy ez az autó a Ferrari-jelvény ellenére nem végezte a zúzdában a gyári jogászok nyomására. Egy legenda építtette, Luigi Chinetti, Enzo Ferrari közeli barátja, a cég amerikai képviselője, háromszoros Le Mans-győztes. A történetek szerint ő azon kevés partnere közé tartozott, akiknek Enzo Ferrari – aki egyébként híresen sprőd volt a leggazdagabb vevőivel is – lényegében bármit megengedett.

Chinetti 1974-ben kezdett bele a projektbe: azzal bízta meg Giovanni Michelottit, aki ebben az időszakban a BMW-nek és a Triumphnak is tervezett, hogy alakítsa át a 365 GTB/4 Daytonát. A Ferrari korábbi csúcsmodelljét egy évvel korábban váltotta le a középmotoros Berlinetta Boxer, és bár a Daytonát sem nevezném csúnyának, az öt évig gyártott típus ekkor nyilván már megszokott látványnak számított.

Michelotti az azévi Torinói Autószalonra el is készült az első prototípussal, amely standjának központi látványossága lett. Az eredeti NART Spider kissé kivágott ajtókkal, masszív bukókerettel és küllős kerekekkel készült. Az eleje is más fazonú volt, mint a későbbi autóké. Később az övvonal egyenes lett, és a bukókeret helyett csak a vászontető maradt, de az alapkoncepció, a szépen ívelt orr-rész a bukólámpákkal, és az egyszerű vonalvezetés változatlan maradt.

Az öt elkészült autó közt nincs két egyforma. Egyrészt az alapjuk sem teljesen azonos: különböző évjáratú 365-ösökre épül mind, amelyek Chinetti tulajdonában maradtak. Másrészt folyamatosan változtattak a részleteken. Elsőként egy targatetős versenyautó készült el a Michelotti műhelyben. Ez még eléggé hasonlított az első tanulmányra, bár a Daytona versenyváltozatának technikáját kapta. A tervek szerint 1975-ben indították volna Le Mans-ban, ahol helyt is állt az időmérésen. A csapat egy másik autója körül kirobbant szabályértelmezési vita miatt másfél órával a rajt előtt Chinetti végül visszavonta a teljes csapat nevezését, így a NART Spidert végül soha nem vetették be élesben.

Az utcai változatok később készültek el, ilyenből összesen három, eléggé eltérő példány van. A kétféle kékre fényezett példány, amely egy 1971-es gyártású, szürke Daytona átépítéséből született, 1977-re, Chinettiék 35. házassági évfordulójára készült el. Luigi a feleségének, Marionnak szánta, ahogy arról a kilincsek feletti visszafogott felirat is tanúskodik. Nem csak a burkolat lett teljesen új, de az autó belseje is: jellegzetes, narancsszínű bőr belsőt kapott, új, az autó külsejéhez illően szögletes műszerfal-kialakítást, illetve színben hozzá illő vászontetőt. Az orr-rész a sűrű téglalap mintás hűtőráccsal teljesen egyedi, az összes többi autónak kicsit más fazonú az eleje.

A műszaki megoldásokon nem változtattak érdemben. Változatlanul hagyták a 4,4 literes, 352 lóerős V12-es motort is. A pontos adatait nem ismerjük, de az eredeti Daytona 5,4 másodeperc alatt gyorsulhatott százra, és 280 km/h volt a végsebessége, a NART Spider pedig állítólag könnyebb lett, így valamivel jobban is megy.

A különleges autó végül nem maradt sokáig Chinetti asszonynál: 1980-ban Európába került – eredetileg a Torinói Autószalonra kérte kölcsön a Michelotti stúdió – de további két évig volt kiállítási autó francia múzeumokban. Végül 1985-ben, Marion Chinetti halála után került vissza Amerikába, ekkor adták el, és innentől több kereskedő és gyűjtő kezén megfordult.

Azt semmiképp nem lehet mondani, hogy az évek során nagyon lelakták volna a különleges gépet: utoljára egy 2019-es árverésen bukkant fel, akkor épp 5400 mérföld, azaz 8700 km körül járt a számlálója. (Nem, azokban a körökben nem szokás az óratekerés.) Így nem is csoda, hogy érdemi felújítás nélkül is jó karban úszta meg az elkészítése óta eltelt negyvennégy évet. Ennek köszönhetően az ára is egyre magasabb lesz: bő két évvel ezelőtt 670 ezer dollárért (közel 200 millió forintért) talált új gazdára.

Az oldalról ajánljuk

Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!
  • Tesztek

Unod már a kínai autókat? Erről ne maradj le!Bemutató: Jaecoo 7 PHEV - 2025.

A gánti bauxitos talajon, természetes terepen nyúztuk a kínai Range Rovert, a plug-in hibridként is kapható Jaecoo 7-et.

34 perce
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
  • Hírek

Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?

Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.

március 26., 06:01
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
  • Hírek

Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!

A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.

március 26., 07:48
10 millióért cuki fapad
  • Tesztek

10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)

A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.

március 27., 05:55
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
  • Hírek

Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok

Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.

március 26., 06:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
  • Hírek

Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint

A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.

március 26., 17:34
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
  • Hírek

Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid

Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.

március 26., 09:21
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
  • Hírek

A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra

A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.

március 26., 13:40
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
  • Hírek

Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások

A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.

március 26., 12:32
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
  • Hírek

Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra

Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.

március 26., 15:59
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
  • Hírek

Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz

Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.

március 26., 14:40
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
  • Hírek

Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!

A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.

március 26., 15:03
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53
Nissan bejelentések
  • Hírek

Nissan bejelentések

március 26., 14:58