Így is lehet pótkocsit üríteni
A pótkocsikról sokféleképpen el lehet tüntetni az ömlesztett rakományt: a szeneskocsikról még lapátoltak; az önürítő vasúti kocsik a hasukon át eresztik a zúzott követ, kokszot, vasércet; a kamionok/teherautók pedig oldalra, vagy hátra döntve szabadulnak meg a tehertől. Nálunk valamivel kevésbé ismert, de borzasztó hatékony módszer, ha egyenesen a járműszerelvényt emelik fel mindenestül.
A videón az amerikai Bruks vállalat technikája látható, amint (egyebek mellett) a bioenergia-termeléshez szükséges faforgácsot üríti a teherautókból. A teljes ciklus mindössze 8-9 percet vesz igénybe, ráadásul a fogadó fél részéről nem szükséges plusz ember, a szerkezetet a sofőrök működtetik: szerkezettől függően feltolatnak vagy ráhajtanak a rámpára, ezután egy biztonsági lánccal rögzítik a járműszerelvényt, majd az irányítófülkében a fel-le gombok segítségével elintézik a döntést/ürítést. A Bruks standard platformja 23 méter hosszú és 63 fokos szögben képes megdönteni az 54-82 tonnás szerelvényeket.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
A veszteségek minimalizálása érdekében egy vibrátor a legmeredekebb állapotban megrezegteti az egész platformot, így az esetleg a pótkocsira ragadt vagy hidegben odafagyott tömbök is elengednek és ráesnek a fogadógaratra (nem röhög). A rendszer előnye valószínűleg abban áll, hogy a pótkocsiknak így nem kell külön emelőszerkezet, vagyis szállítmányozás során helyet és súlyt lehet spórolni, ami nagyobb hasznos tehermennyiséget, végső soron pedig nagyobb profitot jelent.