A szorult helyzetek mindenkiből előhozzák a kreativitást

2021.04.22. 16:25
15 hozzászólás

Ezt a posztot a Hősök köztünk élnek munkacímen kezdtem írni, miután szembe jött velem a kiváló Kókány sufni tuning FB csoportban Zoltán bejegyzése, amiben egy 15 éves történetet elevenített fel, és így szólt:

 "Nem tudom, most hogy jutott eszembe ez a 2006-os eset, de íme egy saját kókányolás. Szombat reggel indulás a 80 km-re lévő telekre füvet nyírni. Trabant 1.1 kombi, benne a fűnyíró, és - szerencsére - a benzin. Mire odaértem, leszakadt az eső. Kis tipródás, hátha eláll, de nem. Indulás haza. A Trabi a szakadó esőben 100 méter után megállt.



Vizsgálódás, ázás, hibamegállapítás. AC pumpa kampó. Szombat, eső, 80 km. Ihlet! Az ablakmosó csövet lehúztam a helyéről, kifolyattam a tartályból az ablakmosót. Lehúztam a benzincsövet a porlasztóról, a helyére ráment az ablakmosó cső. Az ablakmosó tartályt felöntöttem benzinnel, és kész volt az ejtőtartályos üzemanyagellátás. Igaz, hatszor álltam meg tankolni, de hazaértem."

A történet egyszerre hétköznapi és csodálatos, nem véletlen, hogy csupa pozitív visszajelzés érkezett rá. Az külön szimpatikussá teszi, hogy a kreatív megoldást nem a lustaság vagy az igénytelenség, hanem a szorult helyzet kényszerítette ki, ráadásul maga a megfejtés is egyszerre elegáns és - stílszerűen - cső egyszerű, hiszen lényegében a 2T Trabi ejtőtartályos megoldását ültette át a négyütemű technikára.

Az egésztől annyira ihletett állapotban kerültem, hogy rá is írtam Zoltánra, hogy egy villáminterjút készítsek vele, mintegy szembeköpve a lélektani regények mesterét, Gustave Flaubert-t ("Az ember semmi, a műben benne van minden").

Civilben mivel foglalkozol?

Zoltán: Kaputechnikával.

Ott is alkalmazol ennyire elegáns, váratlan és ugyanakkor remekül működő vészmegoldásokat?

Z.: Hogyne! Szinte mindig van valami váratlan malőr. Megoldom valahogy.

Ha egy szerszámot vagy eszközt vihetnél magaddal egy lakatlan szigetre, mi lenne az?

Z.: Hűha! Csípőfogó.

Szerinted mi volt a trabantos megoldásodban az a plusz, ami miatt ennyire szerették a népek?

Z.: Tényleg nem tudom! Meglepődtem, hogy ennyien reagáltak és gratuláltak. Talán a felvezetés sikerült jól. Persze a megoldás tagadhatatlanul megoldás, de nem gondolom, hogy más nem tudná megcsinálni.

Osztod azt a nézetet, hogy egy modernebb, ne adj isten villanyautón kevesebb lehetőség van kreatív hibaelhárításra?

Z.: Teljes mértékben. Egy mai autón nem jutnék túl az "okos nézés" fázison.

Most milyen autód van?

Z.: Egy Skoda Fabia, és egy Dacia Logan MCV.

Javitottad mar oket?

Z.: Igen, de csak apróságokat. Szerencsére nincs velük gond, bár a Daciától féltem, de végül is teszi a dolgát.

Zoltán még elmondta, hogy nem autószakértő, de azért az is kiderült, hogy a Trabant közel áll a szívéhez, életében már négyet elkoptatott, és most is talonban van egy 601-es.

És ami külön jó Zoltán eredeti posztjában, hogy a kommentek között is akad néhány gyöngyszem, például:

"Volt egy ismerősöm, aki trabanttal járt Romániába gázolajat venni. Odaállt a kúthoz, le a pisztoly, majd csurig nyomta gázolajjal. Mikor 5. alkalommal volt megkérdezte a kutas, hogy milyen Trabant ez, hogy gázolajjal megy? Azt felelte, hogy különleges. A megoldása ugyanez volt. Több évig járt így át a határ túloldalára tankolni a traktort." (Ferenc)

"Anno voltak, akik így csempésztek etilalkoholt itt nálunk a délvidéken. Az ablakmosó tartályból jott az üzemanyag, a gyári tankba meg ment az alkohol. Nyilván a nagyobb autók voltak népszerűek az elkövetők körében, azokban ugye a tank is nagyobb, meg az ablakmosótartály is. (Pl. zöldséges Merga, szivar Audi, Passat)" (Luka)