A szorult helyzetek mindenkiből előhozzák a kreativitást
Ezt a posztot a Hősök köztünk élnek munkacímen kezdtem írni, miután szembe jött velem a kiváló Kókány sufni tuning FB csoportban Zoltán bejegyzése, amiben egy 15 éves történetet elevenített fel, és így szólt:
Vizsgálódás, ázás, hibamegállapítás. AC pumpa kampó. Szombat, eső, 80 km. Ihlet! Az ablakmosó csövet lehúztam a helyéről, kifolyattam a tartályból az ablakmosót. Lehúztam a benzincsövet a porlasztóról, a helyére ráment az ablakmosó cső. Az ablakmosó tartályt felöntöttem benzinnel, és kész volt az ejtőtartályos üzemanyagellátás. Igaz, hatszor álltam meg tankolni, de hazaértem."
A történet egyszerre hétköznapi és csodálatos, nem véletlen, hogy csupa pozitív visszajelzés érkezett rá. Az külön szimpatikussá teszi, hogy a kreatív megoldást nem a lustaság vagy az igénytelenség, hanem a szorult helyzet kényszerítette ki, ráadásul maga a megfejtés is egyszerre elegáns és - stílszerűen - cső egyszerű, hiszen lényegében a 2T Trabi ejtőtartályos megoldását ültette át a négyütemű technikára.
Az egésztől annyira ihletett állapotban kerültem, hogy rá is írtam Zoltánra, hogy egy villáminterjút készítsek vele, mintegy szembeköpve a lélektani regények mesterét, Gustave Flaubert-t ("Az ember semmi, a műben benne van minden").
Civilben mivel foglalkozol?
Zoltán: Kaputechnikával.
Ott is alkalmazol ennyire elegáns, váratlan és ugyanakkor remekül működő vészmegoldásokat?
Z.: Hogyne! Szinte mindig van valami váratlan malőr. Megoldom valahogy.
Ha egy szerszámot vagy eszközt vihetnél magaddal egy lakatlan szigetre, mi lenne az?
Z.: Hűha! Csípőfogó.
Szerinted mi volt a trabantos megoldásodban az a plusz, ami miatt ennyire szerették a népek?
Z.: Tényleg nem tudom! Meglepődtem, hogy ennyien reagáltak és gratuláltak. Talán a felvezetés sikerült jól. Persze a megoldás tagadhatatlanul megoldás, de nem gondolom, hogy más nem tudná megcsinálni.
Osztod azt a nézetet, hogy egy modernebb, ne adj isten villanyautón kevesebb lehetőség van kreatív hibaelhárításra?
Z.: Teljes mértékben. Egy mai autón nem jutnék túl az "okos nézés" fázison.
Most milyen autód van?
Z.: Egy Skoda Fabia, és egy Dacia Logan MCV.
Javitottad mar oket?
Z.: Igen, de csak apróságokat. Szerencsére nincs velük gond, bár a Daciától féltem, de végül is teszi a dolgát.
Zoltán még elmondta, hogy nem autószakértő, de azért az is kiderült, hogy a Trabant közel áll a szívéhez, életében már négyet elkoptatott, és most is talonban van egy 601-es.
És ami külön jó Zoltán eredeti posztjában, hogy a kommentek között is akad néhány gyöngyszem, például:
"Volt egy ismerősöm, aki trabanttal járt Romániába gázolajat venni. Odaállt a kúthoz, le a pisztoly, majd csurig nyomta gázolajjal. Mikor 5. alkalommal volt megkérdezte a kutas, hogy milyen Trabant ez, hogy gázolajjal megy? Azt felelte, hogy különleges. A megoldása ugyanez volt. Több évig járt így át a határ túloldalára tankolni a traktort." (Ferenc)
"Anno voltak, akik így csempésztek etilalkoholt itt nálunk a délvidéken. Az ablakmosó tartályból jott az üzemanyag, a gyári tankba meg ment az alkohol. Nyilván a nagyobb autók voltak népszerűek az elkövetők körében, azokban ugye a tank is nagyobb, meg az ablakmosótartály is. (Pl. zöldséges Merga, szivar Audi, Passat)" (Luka)