30 éve van velünk a Suzuki
A Magyar Suzuki Zrt. 1991 áprilisi születése óta eltelt 30 év alatt a vállalat esztergomi üzeméből több mint 3,6 millió kész autó gurult ki: a jól ismert modellek (Swift, WagonR+, Ignis, Splash, SX4, Jimny, SX4 S-Cross, Vitara) mellett Subaru Justy-k, Opel Agilák és Fiat Sedicik is készültek itt, amik valójában persze átcímkézett Suzukik vagy közös tervezések voltak. Az évfordulóra a kötelező sajtóanyag felmondása helyett salátaformátummal készültünk: a válogatott szemelvények zöme a márka belföldi vonatkozásairól szól (illetve életkép); ám mivel a hazai gyártmányok lenyomatai ott füstölnek minden magyar retináján, a képekkel inkább a vállalat globális palettáját mutatjuk be, azt, hogy a Suzuki több, mint amivel mi itt, a kicsiny magyar ugaron azonosítjuk.
“Németh Miklós bejelenti, hogy Magyarország és a Szovjetunió hamarosan megállapodást köt a szovjet csapatok mielőbbi kivonásáról."
"Aláírják a Suzuki és az Opel gépkocsik magyarországi gyártását megalapozó szerződéseket.“
“A japán—magyar autógyár létrehozásánál szerepet játszó piaci megfontolások:
- az 1990-es évek elején a magyar autók átlagos életkora 10 év (ezt azóta sikerült plusz néggyel megtoldani - a szerk.),
- a hárommillió autónak mintegy egyharmadát sürgősen lecserélik a fogyasztók, ezek az autók ugyanis több mint tízévesek és kétötödük környezetszennyező kétütemű autókból áll,
- 1990-től Magyarországon az importált autók után 35% vámot kell fizetni”
“Az ünnepélyes avatón jelen volt Tata polgármestere és jegyzője is a vendégek között, akik mind nagy elismeréssel szóltak a rendkívül impozáns szalonról, ahol kizárólag Suzuki típusú gépkocsikat értékesítenek, méghozzá teljeskörű választékban. Az elsőt, egy tűzpiros Swiftet Pólyák Károlyné vásárolta meg, aki az ugyancsak Suzuki gyártmányú Marutiját cserélte nagyobbra, kényelmesebbre, de ugyan olyan kis fogyasztásúra, mint régebbi járműve volt.“
"A Suzuki Motor Corporation a kezdettől fogva igen fontosnak tartotta, hogy ellentételezésként magyar árut – pl. bort, pehelypaplant – vegyen, kihasználva az ingajáratban mozgó konténereik visszfuvarbeli szabad kapacitását, ami árelőnyt is jelent." (a szerkesztő alátámaszt: Kiotóban a reggeli mellé fogyasztott tévéshoppos műsorblokkban váratlanul japánra szinkronizált magyar őstermelők kezdtek magyarázni tollfosztásról és libatömésről, aztán jött a kedvezményes magyarpaplan-ajánlat)
“Nemhogy helyiséget nem kapott a szakszervezet, de a korábban több ízben megígért faliújságjukat sem állíthatták fel. A szakszervezet válaszul munkásgyűlést hívott össze a Magyar Suzuki Rt.-vel szomszédos egykori Ecom Rt. ebédlőjében.”
PappTibi alátámaszt: "Amúgy az tényleg igaz, hogy az ebédlő a gyár egyik végében volt, és akik a másik végén dolgoztak, konkrétan futva mentek, hogy visszaérjenek a szalag elindítására, ez volt gyakornokként az első gyárlátogatásom, pont Gajdán Mikivel, a menő újságíróval."
“A vidékieket busszal szállíttatja a Suzuki. A járművek 20 perccel a műszak vége után indulnak, s 100 emberre van két zuhany. Vagy zuhanyozunk, vagy hazamegyünk a busszal... - A munkaruhát nekünk kell mosni, nem győzzük mosóporral! - Az ebédidő fél óra. Aki nem rohan, az a sor végére kerül, s már csak menet közben tudja behabzsolni az ételt, hogy időre visszaérjen a munkahelyére.”
“A vállalat eddig már 215 főt (a férfi dolgozók 53% -a) képzett ki a vállalat Japánban lévő fő üzemében. (...) A Suzuki japán üzemében továbbképzésben résztvevő magyarok kritizálták a japán munkafeltételeket (a napi rendszeres, másfél órás túlórát, étkezést). Ennek ellenére mindössze 15 fő lépett ki a vállalattól.” (ha ebből a 215 főből valaki magára ismer, egy emailben írja meg nekünk az élményt - a szerk.)
“A japán vállalatvezetők panasza: a magyarok individualisták, a csoportszellem (team-spirit) gyenge."
"A japán vállalatvezetés rendkívül elégedett a magyar karbantartók felkészültségével, általában a magyar munkásokat túlképzetteknek tartják.”
"A neszmélyi szőlész rengeteget autózik Suzukijával a messzi szőlődűnék között, így nyomnia kell a gázt, ha végezni akar munkájával. A múltkor Klausmann Viktort, az ismert tévést vitte el egy körre. Amikor kiszálltak, igencsak remegő lábbal köszönte meg a fuvart neki, és azt mondta, hogy a somogybabodi off-road fesztiválon sem félt még így."
"A nógrádi színeket az Aschenbrenner György, Percze Nándor (Laky Club, Suzuki Swift) páros mentette meg, a szécsényi navigátor és sofőrje a verseny legnagyobb meglepetését szolgáltatva 1300 köbcentis Suzukijával abszolútban az igen előkelő 16., F2-csoportban az ötödik, kategóriájában az első helyen zárt."
"Tegnap reggel nem sokkal nyolc óra után a szokott pár autó helyett több mint tíz várakozott sorban a tankolásra. A meleg számlájára írható, hogy a sofőrök jóval ingerlékenyebbek voltak. Egy kigombolt ingű középkorú férfi piros Suzukijával hol az egyik sorba állt, hol a másikba. Mikor az előtte tankoló hölgy nem bírta elsőre visszatekerni kocsija tanksapkáját, hangosan rászólt, hogy igyekezzen már, mert elkésik."
"A Suzuki tavasszal piacra dobott Ignise a vártnál sokkal jobban fogy; májusban 2175, júniusban pedig 2100 kelt el belőle. Érdekesség, hogy a Magyar Suzuki Rt. többet is el tudott volna „sózni” az Ignisből, de nem volt elegendő belőle a raktáron. A társaságnál eddig azt tapasztalták, hogy főleg a korábbi Swiftet avagy a Wagon R+-t csereberélik le a honpolgárok nevezett típusra. Szokatlan módon az újszülött Suzuki esetében a legjobban felszerelt típusok iránt is nagy az érdeklődés."
"1 millió forint hitel, 3 évre, kamatmentesen. 0 Ft szerződéskötési díj. 0 Ft bankköltség. És ami a legjobb: nem kell hozzá se horgászengedély, se horgász-szerencse."
Az idézetek a "Külföldi befektetési minták és a munkaügyi kapcsolatok" című tanulmányból (pdf), "A szaggatott magyar-japán kereskedelmi kapcsolatok krónikája" című munkából, illetve megyei napilapok digitalizált példányaiból származnak, melyeket a Hungaricana Közgyűjteményéből válogattunk.
A pozitív élmény hitelesebb, ha személyes, ezeket tőletek várjuk kommentben!