A kevés fennmaradt forrás egyike sem említi, így mára már nehéz megmondani, hogy a szovjet mérnökök csak kísérletezgetni szerettek volna, vagy tényleg teljesen komolyan gondolták a KhTZ-12-es, tápkábelről működtethető elektromos traktor megvalósítását. Ami igazából inkább egy rendszer volt, amelynek egyik eleme volt a KhTZ villanytraktor.

Manapság már igencsak megmosolyogtatónak tűnhet ez az ötlet, azonban ismerve az ötvenes évek szovjet korszellemét, a nagy volumenű iparosítást és villamosítást, abszolút racionális megfontolások mentén született meg a KhTZ-12-es. Az ötvenes évek legelejére a nagyívű villamosítás eljutott az orosz sztyeppékre, a kisebb, mezőgazdaságból élő falvakat is bekötötték az áramhálózatba. Mivel ezekben az időkben még tartott a második világháborúban erősen megrongálódott olajipar helyreállítása, és igen nagy hiány volt az országban a kőolajszármazékokból, ezért kézenfekvő volt, hogy az országot ekkorra már behálózó villanyáramot kellene segítségül hívni a mezőgazdaság gépesítéséhez.

Az új elektromos traktor alapjául a petróleummal hajtott, már régóta sorozatban gyártott SzKhTZ-NATI, a Harkovi Traktorgyár terméke szolgált, amit alaposan átterveztek. A NATI, a Harkovi Traktorgyár és a Mezőgazdasági Villamosítási Intézet (ilyen is volt a Szovjetunióban) mérnökei egy borzasztóan fura kinézetű, lánctalpas traktort hoztak össze az SzKhTZ-ből. A KhTZ-12-es nevet viselő gépnek nagy bumfordi orra, magasra épített fülkéje és még gémje is volt! Az orrban helyezték el a 42 kW teljesítményű villanymotort és a csévélődobot, amely 750(!) méternyi, négypólusú erősáramú kábelt tekert fel, illetve le. A fülke alá helyezték el a segédüzemeket és a hajtást, a kábelfogadó gém pedig eltartotta a gép fémtestétől és a mögé akasztott eszköztől a kábelt. Az SzKhTZ-NATI-ból csak az alváz, a sebességváltó és a fülke maradt meg. A villanyosított traktorokat egy árbócos, mobil transzformátorállomással lehetett csatlakoztatni a hálózathoz.

Első körben négy példányt építettek a KhTZ-12-esből 1952 elejére, amelyeket még az év tavaszán, a Harkovi Traktorgyár környékén üzemelő kolhozok (azaz Mezőgazdasági Termelőszövetkezetek) kezdtek el alkalmazni. Így már ezekkel a gépekkel kezdhették meg a mezőgazdasági munkákat a földeken. Az 1952-es száraz tavaszon a KhTZ-12-esek igencsak beváltak, hiszen gyorsan dolgoztak, és egy hektár megműveléséhez átlagosan mindössze 45 kilowattnyi áramot fogyasztottak. Mivel úgy tűnt, hogy bevált a hosszabbítós villanytraktor, ezért újabb, továbbra is csak kísérleti példányokat rendelt belőlük a mezőgazdasági minisztérium.

Bár elméletben - és elsőre gyakorlatban is - jól bizonyított a rendszer, a mezőgazdasági munkák előrehaladtával kiütköztek a gyenge pontok. Elsősorban a tápkábel kopása és sérülékenysége jelentett problémát. Sűrűn kellett cserélni az egyébként borzasztóan drága kábeleket, amelyeknek az elsőre soknak tűnő hossza erősen behatárolta a munkaterületeket is. Ezeket megpróbálták kopásállóbbakra cserélni, de ekkoriban még nem álltak rendelkezésre olyan anyagok, amelyek érdemben megnövelték volna a tápkábelek élettartamát. A traktorok munkaterületre szállítása is körülményes volt, kellett hozzájuk egy-egy járműszerelvény és azokhoz is külön személyzet. A hálózatra való fel- és lecsatlakozáshoz sok időre és minimum két szakképzett villanyszerelőre volt szükség. Érdemes megemlíteni azt is, hogy a villanyászok a traktorok fel- és lecsatlakoztatásához nem kapcsolták le a hálózatot. Szóval ez egy veszélyes üzem volt! Ahogy nem volt veszélytelen a gépek mellett dolgozni sem, ugyanis hamar kiderült, hogy esős, párás időben nagyon veszélyes lehet a KhTZ-12-esek környékén tartózkodni, ugyanis egyedül a gép vezetője volt megfelelően védve az áramütéstől. Ezért fokozottan figyelték a gépről le- illetve feltekeredő kábelt, hogy az nehogy sérült legyen. Sokszor ehhez a művelethez külön megfigyelőket alkalmaztak.

Ahhoz képest, hogy mennyi baj volt a KhTZ-12-essekkel, egészen az ötvenes évek végéig használták őket a kolhozok. Valószínűleg kényszerűségből, hiszen a szovjet ipar csak a hatvanas évek elejére tudott megfelelő mennyiségű és minőségű traktort gyártani.
Arról nem találtam semmilyen feljegyzést, hogy a KhTZ rendszer működése közben történt-e tragédia vagy esetleg áramütés, csodaszámba menne, ha nem lett volna ilyen. Az azonban bizonyos, hogy a KhTZ-12 nem azért került hamar a kukába, mert veszélyes volt, hanem azért, mert rengeteg ember kellett a kiszolgálásához, akikre máshol nagyobb szükség lett volna. Valamint azért is mert a kolhozok nem győztek hozzá tápkábelt venni, ez pedig alaposan megdrágította az egész rendszer működtetését. A KhTZ-12-esekből 32 példány épült 1952-ben, amelyekből napjainkra egy sem maradt fenn.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Uniós vizsgálat indult a szegedi BYD-gyár miatt
Egyelőre nem tudni, mikor lesz vége. Rossz esetben a pénz visszafizetésére kötelezhetik Magyarországot.
- Hírek
Nagyobb a baj a németeknél, mint amekkorának látszik, de mégis jól jöhetnek ki belőle
Új ipari forradalomra van szükségük a németeknek.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Egy apró alkatrész megvámolása is leállíthatja az autógyártást
Csődcunamit hozhatnak Trump lépései.
- Hírek
500 milliárd jennel csökkenti villanyautó fejlesztési költségeit a Mazda, a rugalmasságra törekednek
A Mazda az elektrifikáció hajnalának nevezte a 2030-ig tartó időszakot.
- Hírek
Meghalt Eddie Jordan, a Formula-1 egyik meghatározó alakja
A szakember, volt csapattulajdonos 76 évet élt.
- Közélet
A helyszíni bírságot aláírni nem kell félnetek jó lesz
A bírságolás egyszerre legyen gyors, olcsó és jó. Kár, hogy ezekből csak kettőt választhatnak az autósok, amikor rájuk kerül a sor.
- Hírek
A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand
A Kenshiki Fórumon bemutattak két új GR modellt és azt is elárulták, hogy éppen mi áll fejlesztés alatt.
- Sport
Az F1-es Kínai Nagydíj legnagyobb kérdései
Meg marad a McLaren tempóelőnye? Összeszedik magukat az újoncok? Magára talál a Ferrari?
- Hírek
Így néz ki egy gigaáramkút: egyszerre 46 autót tölthetnek
Nagy vendéglő épült az áramra éhes elektromos autóknak, buszoknak és teherautóknak
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Veszélyes hibát idézett elő a Hyundai Ioniq 5 N legutóbbi visszahívása
A hiba állítólag egy visszahívés miatti javítás után jelen meg.
- Hírek
F1: törölhetik a 2026-os motorszabályokat, 2028-tól jöhet a V10?
Állítólag a Forma-1 vezetőségében jelenleg is mérlegelnek több olyan forgatókönyvet, amik visszahoznák a sokak által hiányolt V10-es motorokat.
- Közélet
Itt az autó! Csak nevet kellene adni neki
Körmönfontnak kell lennie annak, aki jó nevet akar adni egy autótípusnak
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Egy férfi azt hitte, hogy ellopták az autóját, pedig nem
A rendőrök segítségét kérte, akik hamar rájöttek, hogy mi a gond.
- Tesztek
Ha eddig szeretted ezt a Mazdát, ezután még jobban fogodMenetpróba: Mazda CX-60 – 2025.
Láthatóan alig, a lemezek alatt viszont rengeteg apróságban változott a CX-60, és ettől csak még jobban kéne.
- Hírek
A Cybertruck elbújhat: eladó egy örült, kockás, kabrió buggy, dübörgő V8-cal
Nem hogy ilyen, de még csak hasonló jármű sincs másik.
- Hírek
Több milliárd forintnyi bírságot kerülnek ki az autósok New Yorkban olvashatatlan rendszámokkal
Van akinek csak szimplán koszos az autója, de a legtöbben szándékosan trükköznek a rendszámtáblákkal.
- Hírek
Nagyot drágulhat a Teslák biztosítása, ha az emberek nem hagyják abba a rongálást Amerikában
Több társaság megtagadhatja a biztosítást, akkor a maradék pedig emelni fog.
- Hírek
Eladó az amerikai AMG alapítójának egykori autója
A különleges modell alapjait egy amúgy sem szerény 500 SEL adta.
- Hírek
Annyit estek a Tesla részvényei, hogy már a SpaceX Elon Musk legértékesebb tulajdona
Kedden egyetlen nap alatt 5,4 százalékot esett a részvények árfolyama.
- Hírek
Rengeteg amerikai Tesla tulajdonos személyes adatait szivárogtatta ki egy weboldal
Bár az oldal egyfajta közösségépítő platformnak álcázza magát, valószínűleg az Elon Musk és a Tesla elleni fellépés egyik újabb eszközének szánják.
- Hírek
Bezuhantak a Bentley eladásai, a COVID óta nem volt ilyen rossz a helyzet
Mindez annak tükrében különösen vészjósló, hogy Frank-Steffen Walliser CEO szerint az egy autóra jutó bevételük sosem volt még ilyen magas.
