Egy rohadt nagy hajtókarból készítettem asztali lámpát

2021.10.30. 12:12
24 hozzászólás

Még a télen kaptam pénzügyesünk, Angéla férjétől a hajtókart. A képek nem adják vissza a méretét, majdnem hatvan centi hosszú, 12 kiló, kulcstartónak tehát nem ideális, de úgy voltam vele, hogy valamire csak jó lesz - egy ilyen remek tárgyat nem utasít vissza az ember. Egy gázmotorban kotlott meg, az egészbe került egy kurfli, a hajtórúdszem pedig brutálisan megrogyott, nem lehetett szép hangja, amikor ekkorát kapott.

Nézegettem egy ideig, mire megláttam benne a lámpát, aztán szép lassan összeállt a fejemben, hogy mit akarok kihozni belőle. A padláson volt is két furcsa darab szélezetlen dióm, tipikusan az a fajta maradék, amit az ember nem dob ki, mert mégiscsak drága fa, de a méretük és az alakjuk miatt hasznosítani sem tudja őket, aztán lehet kerülgetni őket az idők végezetéig. Nézegettem, forgattam őket, több variáció is jól nézett ki, végül azt választottam, amikor mindkét szelet belseje felfelé néz, tehát az, ami eredetileg a fa középpontja felé esett, az ugyanis a fának a szebb és műszakilag jobb része. Az asztalosok külön szoktak erre figyelni, hogy a bútoroknál az nézzen kifelé.

A két amorf darab szélein csak annyit igazítottam gyaluval, hogy szépen egymásnak simuljanak, a szabályos téglalap forma nem volt szempont (nem is lett az), nem igazítottam méretre, meg akartam őrizni a természetes széleit. Ennek főleg esztétikai oka volt: tetszik, ahogy kontrasztosan különválik a világos és a sötét rész - a világos, növekedésben lévőt szíjácsnak hívják, a belső, sötétebbet pedig gesztnek. Miután megvolt a forma, meggyalultam a deszkákat, aztán ragasztóval és lamellóval (asztalos célszerszám, olyasmi, mint egy módosított flex, amivel kicsi, ellipszis alakú bükkfa korongoknak lehet kimarni a helyét, amiket beragasztva nagyon erős kötést tudunk létrehozni lapok között) összeraktam őket.

Egy szintén kallódó, bő tenyérnyi másik dióból pont kijött két bowtie joint - ezek a nyakkendő alakú berakások a két anyag találkozásánál. Ezt a technikát alapvetően a fa repedéseinek a rögzítésére használják, de itt inkább esztétikai szerepük van. A bowtie joint elkészítése nem bonyolult, a masnikat japán fűrésszel kivágom, a deszkára téve körberajzolom őket, majd a vonalon belül maradva felsőmaróval kiveszem a nagyját, a széleket pedig vésővel megigazítom. Ragasztás előtt érdemes a masnik alsó éleit lekapni, egyfelől így könnyebben becsusszan, másrészt marad hely a ragasztónak.

A bowtie kilógó részét kézi gyaluval gyorsan lecsaptam, majd jöhetett a hajtókar elhelyezése. Az nyilvánvaló volt, hogy az olajozófuratoknál fogom csavarral rögzíteni, de a biztonság kedvéért belemartam a talapzatba, hogy biztosan álljon - szintén a biztonság jegyében ekkora maga a talp is, 12 kilós hajtókarról van szó, ha ez leborul, pusztít. A marás után egy csavarral átjelöltem az olajozófuraton, hova kell fúrni. Egy sima pozdorjacsavarral is rögzíthettem volna, de ide lemezcsavar illik.

Mivel a talp két egész deszkából áll, és nem merevítettem ki alulról hevederrrel, borítékolható, hogy idővel vetemedni fog. Hiába műszárított anyag, hiába lesz felületkezelve, a fa nem marad nyugton. Most ugyan sík, de ez nem lesz mindig így, ezért arra jutottam, érdemes állítható kis lábakat tenni alá, hogy ne billegjen majd az asztalon. A négy sarkához ezért tessauer anyákat tettem - kell nekik egy-egy 10-es furat, abba egy imbuszkulccsal be lehet őket hajtani, belül pedig van egy M8-as menet, ahová mehet a megfelelő csavart, vagy éppen lehet venni hozzá kicsi bútorlábat.

Miután megvolt a talp keresztmetszeti megmunkálása, jöhetett a csiszolás: a nagyját szalagcsiszolóval és 80-as papírral gyorsan letudtam, majd jött az időigényesebb rész, excentercsiszolóval 120-180-240-320-as szemcsemérettel végigmentem rajta, a lépések között nedves ronggyal felhúzva a szálakat, aztán a végén egy merész gondolattól vezérelve felraktam a 400-as papírt is. Nem indokolta a feladat, de mozgatta a fantáziám, mit lehet kihozni a dióból. A végén az olajozás jelenti számomra a korona felhelyezését, a gondosan csiszolt felület életre kel, ahogy beeresztem keményolajjal. Hirtelen előugrik a színe, a texturája, ragyogni kezd az egész. Ennek is megvan a maga trükkje, alaposan vissza kell törölni a felületet, különben ronda lesz. Míg száradt az olaj, levezetésnek féktisztítóval és scotch brite-tal lepucoltam a hajtókart, aztán elégedetten próbáltam a helyére: jó lesz már csak a lámpa része hiányzik.

Egy ilyen tárgynál az apróságokon múlik, hogy a végeredmény gagyi lesz-e, ezért igyekeztem odafigyelni a részletekre. Mivel a hajtórúdban nem tudom rejtve vezetni a kábelt, az is a látvány része, adta magát, hogy színben passzoló, textilszövésűt válasszak - a dióhoz vasalatból is jól megy az arany és a réz. Egy merészebb bordó, lila vagy zöld lehet, hogy nagyobbat üt, de nem véletlenül nem esztéta vagy dizájner vagyok, a biztonsági megoldást választom. Lőttem mellé egy normálisabban kinéző villásdugót és egy fekete foglalatot. Utóbbiból végül olyat választottam, ami egyben van a kapcsolóval, ezzel még minimalistább lesz, illetve nem kell még egy elemnek az elhelyezését kitalálni.

A kábelvégeket befuttattam egy kis ónnal, hogy jobban fogja a őket a foglalat, aztán összecsavaroztam őket, hogy nézzenek ki valahogyan. Az első pillanattól egy filament izzóval képzeltem el a projektet, végül egy 125-mm átmérőjű, spirálos darabra böktem rá - kb. 5000 forint, összesen tíz rugót fizettem a lámpás boltban, ami némileg vicces, mert ennyiért máshol kész lámpát adnak.

A projekt utolsó része volt csak hátra, túrni még a műhely valamelyik sarkából egy darab diót és megtervezni foglalat tartóját. Utólag belátom, némileg túlgondoltam. Először kigyalultam az alkatrészeket, összeragasztottam őket, figyelve arra, melyik oldala nézzen felfelé, majd elhelyeztem rajta a furatokat, amikkel rámegy a hajtórúdfej stiftjeire. Az eredeti elgondolás szerint egy kis epoxy-val fixáltam volna, de olyan passzentos lett, hogy végül nem tettem közé ragasztót, így legalább teljesen szétszerelhető maradt. A közepére körkivágóval elkészítettem a foglalat helyét, majd szépen lekerekítettem a sarkokat.

Ahogyan a talapzatot, ezt is két rétegben olajoztam (a kettő között érdemes scotch brite-tal átmenni rajta), majd készre szereltem. Mármint egyelőre készre, ugyanis maradt benne fejlesztési lehetőség, például építhetek bele vezeték nélküli telefontöltőt, és akkor már nem csak szép lesz, hanem okos is. Csak előtte még van pár hasonló projektem.

Az oldalról ajánljuk

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
  • Hírek

Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok

Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.

március 29., 13:30
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
  • Hírek

Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról

Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.

március 29., 14:36
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
  • Hírek

Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n

A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.

március 29., 08:23
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
  • Hírek

Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben

Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.

14 perce
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
  • Hírek

A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja

Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.

március 29., 12:28
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
  • Gumidoktor

Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?

Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?

március 29., 11:27
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyében
  • Tesztek

Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.

Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.

március 29., 15:38
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
  • Közélet

5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára

Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.

március 29., 09:18
Új RS Skoda érkezik
  • Hírek

Új RS Skoda érkezik

Jövő héten mondanak el minden részletet róla.

március 29., 10:10
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
  • Hírek

Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében

Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.

március 30., 08:47
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
  • Hírek

Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert

A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.

március 30., 06:43
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
  • Közélet

Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!

Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.

március 30., 06:37
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
Honda Passport daru-teszt
  • Hírek

Honda Passport daru-teszt

március 29., 13:20
Porsche 911 S/T Oneman
  • Hírek

Porsche 911 S/T Oneman

március 29., 08:13
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14